Kalorier ud af en varmefordelingsplade.

Når man dimentionerer radiatorer til et rum er der tabeller for, hvor meget en radiator kan varme op af m3.

Men hvad med varmefordelingsplader til at ligge under et trægulv. Hvordan beregner man dem ?.

Jeg kan jo ikke gøre andet en at dække gulvet 100%, men hvor meget varme afgiver de egentlig pr m2.

Der må jo være et minimum for isolering og et maksimum til lofthøjden osv.

Nogen der har noget på emnet.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har selv ledt med lys og lygte efter mere viden om varmefordelingsplader.. men dit spørgsml KAN jeg dog svare på.

En radiator har ganske korrekt et "watt" mål, som er den teoretiske energi den kan udlede i rummet. Og der skal du jo selvfølgelig have en (eller flere) radiator der kan udlede mere energi end du taber, og stadig have nok til at varme rummet op nogenlunde hurtigt... Herudaf kan du sikkert lave en pæn tommelfinger regel tabel, som jeg antager er den du hentyder til. Den vil dog aldrig være 100% korrekt fordi du jo har forskellige værdier for varmetab i forskellige konstruktioner. De fleste mennesker vælger derfor at overkompensere for en sikkerheds skyld. du BEHØVER jo ikke at skrue radiatoren op på max.
På trods af at have udskiftet VVS og radiatorer et par gange i min levetid, så har jeg endnu ikke set nogen have tabeller fremme for hvor mange radiatorer jeg skulle have.

Det samme koncept er gældende for varmefordelingspladerne. Du skal "bare" have plader under hele gulvet (eller ca. 60-80% afhængig af rummet størrelse, afstand til væg, varmetab osv.), og så "henter" shuten selv den mængde energi der skal bruges fra dit fyr for at leve op til den temeratur du har valgt. Som jeg forstår det, så får du faktisk først problemer med varmefordelingspladerne, hvis den energi der tilføres rummet ikke er tilstrækkelig til at varme det op (hvis du har for lange sløjfer i dit varmesystem). Eksempelvis er jeg i gang med at lægge ca. 240 m2 gulvvarme, og bliver desværre nødt til at lave lidt om i min varmeinstallation, eks. lave mere end en streng på fyret fordi gulvarme til fordelingspladerne ikke må overstige ca. 45 grader (eller var det 35 ? Jeg skal nok lige kigge speks igen inden jeg monterer shunts), men jeg vil jo gerne have brugsvand der kommer op på ca. 50-60 grader, og endvidre kan jeg ikke trække et langt rør til samtlige 240 m2, gulvvarme fordi det vil jo være nogle kilometer pex.

MEN... og det er jo så også det spørgsmål jeg selv har stillet i en anden tråd... Hvorfor fa'en skal jeg dog betale over kr. 50,- for EN skide Uponor plade, når eks. en LK plade koster ca. kr. 20,- ? Der skal jo bruges (afhængig af hvem man spørger) mellem 2,5 og 4 plader (uanset om man vælger uponor eller LK, muligvis også andre) pr m2, så der kan jo hurtigt spares mange penge på alternativ tænkning.
Min bror er i et VVS firma, og tro mig, når han får varene fra eks. wirsbo og det firma du omtaler , så er prisen ca. den samme som jeg giver for et ligende system hos eks. www.vvs-eksperten.dk eller www.vvs-grossisten.dk (en personalegode), dog har det jeg køber hjemme i Italien og England.

Men finishen er nu flottere på de dyre produkter, og forhåbentlig også fortjænesten.

Så det er vist noget med fortjænesten, håber jeg (ellers har jeg jo selv fået vare som intet har kostet i indkøb).

Jeg så på en af de 2 sider jeg nævner, at det ene firma har fordelingspladerne i 0.5 mm det andet i 0.6, jeg håber ikke det har den store betydning.

Det var iøvrigt nogle m2 du skal i gang med der.

Det er i øvrigt ca. 28 grader vandet må være under gulvet, hvis det er træ.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Vær opmærksom på at fordelingsplader findes både i Aluminium og blik (jern)

Mon ikke det er her prisforskellen skal forklares ?

Med venlig hilsen

Fladder
I så fald, hvad er så billigst. Alu er dem til 20 kr.
Skulle jern være bedre.

Alu leder ihvertfald varmen bedst.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
hejsa

Alu er hurtig at varme op og blir hurtig kold igen, derfor bruges alu også til kølere.

Jern er langsom om at blive varm og længere tid at blive kold.

men hvad der er bedst ved jeg ikke det er vel hip som hap???
Alu er absolut et bedre materiale til varmefordeling end jern - som PeterR skriver - grundet ledeevnen

Med venlig hilsen

Fladder
Til Twist !!

Du skriver lidt om du gerne vil have 50-60 grader i dit brugsvand, det får du også, det er jo ikke fyret som kun kører på 35 grader eller hvad du sætter det til, som du selv skriver skal du have en shunt med fordeler på til det antal kredse du nu skal bruge, den bliver sat ind som en radiator i strengen et sted, og den mixer så vandet til den rigtige temperatur i gulvvarmen, og dermed kan du have 80 grader i fyret, og hvad du nu vil sætte dit brugsvand til.

Aussie
Ved gulvvarme er det hele gulvet der fungerer som en stor radiator, og der er således en overkapasitet(en for stor radiator i forhold til rummets størrelse)

Gulvvarmen kan således afgive stort set den varme den bliver tilført.

til et nyt hus beregner man 50 watt/m2, ældre hus 100 watt/m2, og et gammelt hus 150 watt/m2

Dvs. et 100 m2 ældre isoleret hus kræver ca. 10 kw til opvarmning osv.

så vidt jeg ved er der ikke forskel på om gulvvarme pladen er 0,5, eller 0,6 mm tyk

Selvfølgelig er der nogle nedre grænser for ovennævnte, f.eks hvis du er nødt til at gå meget langt ned i fremløbstemperatur pga. et specielt trægulv, så kan det være svært at holde en behagelig stuetemparatur i rummet, dette kan dog kompenseres ved et større flow.

Der findes andre alternativer end Wirsbo/Uponor gulvvarmeplader, f.eks Golan, disse er billigere, men absolut lige så gode.

Mvh

Klaus
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis