rens havebasin

Jeg har lige investeret i et dejlig uv-rens filter og det er nu dejligt at vandet er blevet rigtig klart og man kan se fiskene.

Men nu er det jo så også rigtig tydeligt at bunden ikke er helt ren, og der ligger en del jord og måske også lidt alger der sidder fast på siden.

Men hvordan renser jeg så bunden.

er jeg nød til at tømme for vand og derved få alt jorden op eller kan man evt bruge en våd/tør støvsuger???

nogen der har erfaring eller???
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Guffi.
Jeg har haft sådan et lille hyggeligt have bacin også, men alger var til evig eritation især på siderne, jeg havde grus i bunden. Men jeg tømte bacinnet hver gang og gav det en omgang med højtryks renseren, har du ikke lige en sådan indretning, kan du skure det af med klorin og en stiv børste.

V.h. Håndværkeren
Det kommer vel an på størrelse og igen.. fiskene. Hvis det er lidt stort, og du har en del fisk, og ikke vil have besvær med at flytte dem, så KAN du bruge en vandstøvsuger, og sætte et lille sandfilter på. Evt. hvis dit basin er "stort nok" kan du købe et af de der billige 3 m3 "havepools" i kvickly til kr. 300, og bruge pumpen her, og bare sætte et lille sandfilter imellem. pumpen og returvandet. Sandfilteret skulle gerne tage de små ting (som alger) og filterpumpen de store ting (så som planter og fisk hvis du skulle være uheldig at få suget en med op).

Det ALLER letteste er selvfølgelig at gøre som håndværkeren siger, og få tømt bassinet og give det en gang med højtryksspuleren, og så lidt citronsyre eller grundrens for at vaske det HELT rent (citronsyren er også RIGTIGT god hvis du fylder i med vandhanevand, da det tager kalken også). Det er dog ikke så fedt for fiskene i mellemtiden, og det koster lidt ekstra vand, hvilket kan være ret fordyrende hvis du har 2-3 m3 basin, og skal gøre det rent et par gange hver måned. Hvis du har nogle planter i basinet eller lign, så skal du selvfølgelig også tage hensyn til dem.

Jeg tror den BEDSTE løsning vil være at finde en "naturlig" måde at få renset på. Jeg er jo ikke biolog, men jeg vil da tro at det må være muligt at der findes et dyr eller sten eller andet materiale eller tilstand der "optager/spiser/bekærmper alger i deres naturlige miljø. I det om fang det er muligt kan man vel derfor istedet for "bare" at have fisk, så lave et helt lille økosystem til dem..... Hvad gør eks. de mennesker der får installeret svømmesøer ? De bliver jo også fyldt med alger hvis ikke man lægge de rigtige ting i dem.
Hej Twist.
Nu var det ikke et problem for Guffi at holde vandet rent for alger o.l. men at få fjernet den sidste rest der ligger på bunden af hans bacin.
Prøv at læse hans indlæg en gang til, ellers er dine forslag ret gode.

V.h. Håndværkeren
oki, tror jeg hopper på metoden med at tømme basinet for vand og så for alt jorden og sådan op.

Derefter skulle det så gerne blive pænt med det nye dejlige bio og uv-filter.


Takker for svarene.
Bevares.. Jeg var af den opfattelse at der var tale om et tilbagevendende problem (det er det hos mig).
Klart, hvis der er tale om en enkelt rensning af bunden, og det er "det".... Så glem alt om pumper og filtre... det er s'gu for besværligt.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis