Mercedes 190 D

Jeg har en Mercedes 190 D, fra 1989.
Har haft den i 7 år, og er glad for den. Den har så lige været til dyr reparation, hvor tændingslåsen ikke blev lavet, selvom den er stået af. Jeg værger mig så lidt for at sende den på værksted igen.

Problemet er at den ikke slukker når nøglen bliver drejet, samt at den ikke forvarmer!

Sagen er nu den at jeg overvejer at skifte den selv (når jeg har lokaliseret den), er der et klogt hoved der ved om der skal bruges specialværktøj tilsådan en sag. Eller, om det ikke er et gør det selv område. Vil jo gerne spare lidt penge, hvis det er en simpe reparation.

Vh Thomas Christensen
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg syntes ikke at det er noget du skal rode med selv,det er jo den eneste tyverisikring sådan et badekar har så den er ikke bare at pille af.
René
Det med at den ikke stopper - er sansyndligvis en utæthed i dit vacuum-system - prøv at kigge ved reguleringen til forlygterne - her falder slangerne nemt af - de kan også være faldet af tændningslåsen

At den ikke forvarmer er sikkert enten gløderør eller forvarme-relæ

Hvorfor tror du det er tændningslåsen ?

Med venlig hilsen

Fladder
Hej Fladder.

Jeg fik bare at vide at det måtte være tændingslåsen. Da der både er problemer med at starte og stoppe, syntes jeg det lød meget fornuftigt. Fik skiftet gløderørene for et par år siden, men det har vel ikke noget med forvarmen at gøre.

Lyset i instrumentpanelet er iøvrigt også gået, det kunne måske være fordi pærer og dioder bliver belastet mere når starteren bliver brugt mere. Eller kunne der være en anden sammenhæng.

Vh Thomas C
Gløderørene har da bestemt noget med forvarmningen at gøre. Hvis du fik de gamle med hjem, kan du prøve om de virker ved at sætte strøm til dem. Hold gevindet på din minuspol og giv plus via en ledning til skruen, hvor ledningen skal være skruet på. Begynder spidsen at ryge og blive varm er de ok. Sker der intet er de brændt over, og så skulle nye rør have virket positivt.
Hvis de virker i fri dressur, var det altså ikke det, der var problemet.
Du kan måle om der kommer strøm ud til dine gløderør, når du forvarmer. Kommer der ikke strøm, kan det være bundstykket i tændingslåsen, som er defekt, men det er ikke det første man tænker over. Det har ikke noget med selve nøgledelen at gøre. Det kan også være relæet, som sender strømmen videre til gløderørene, der ikke virker eller er defekt.
Jeg ville nok få disse ting undersøgt lidt grundigere inden jeg ville skride til at skifte noget andet. Tændigslåsen er ikke bare lige at skifte. Jeg har også en 190, og det var da noget biks. Mit problem var at selv låsen var ødelagt og var meget svær at bruge, men bundstykket fejlede ikke noget.
Jeg ville også få undersøgt om afbryderen nu også virker ordentligt. Jeg har en diesel Range Rover, som også laver det nummer ind i mellem, men det skyldes at systemet hænger momentvist. Igen, det behøver slet ikke at hænge sammen med tændingslåsens bundstykke og da slet ikke selve tændingslåsen. De to dele fås hver for sig.
Mht. instrumentlyset kunne det måske være at du har fået stillet på lysdæmperen eller flået en ledning af, knækket en sikring. Det er jo ikke altid det værst tænkelige er sket! :-)
Jeg fik ordnet lys på en ældre Nissan i går. Der var 3 knækkede pærer og en sikring. Jeg frygtede også der værste på forhånd, men det viste sig jo at være såre simpelt, da først jeg fik set lidt på sagerne!
Fat mod!
mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis