Spot lamper og dampspær?

Hey folkens.
Jeg er i gang med at renovere værelse, så er nået til det punkt hvor jeg skal lave spot lamper.
Problemet er bare, er det ikke noget med man ikke må bryde dampspæren, eller hvad er det præcist man skal gøre??

jeg havde tænkt at købe ler krukker med et hul i bunden, som jeg så propper over, og skærer isolatioen af, i toppen af lerkrukken (eller potte). Så varmen ka forsvinde ud nemlig.

Men det med dampspæren havde jeg ikke regnet med.. Hvad gør jeg??

Benjamin
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hmm.. Min personlige mening er altså at du ringer til en elektriker.. Du vil IKKE selv kunne installerer dem 100% korrekt.!

du må IKKE bruge en lerpotte. Det SKAL være en rigtig safeboks, som passer til det givne armatur. desuden skal du tjekke op på om det er brændbart underlag du sætter armaturene op på, så skal de også være godkendt her til. osv osv osv.

Der er mange ting, og vil ikk pensle det ud.

Mvh.
Sten - Elektriker.
Hey!!

Her er et link fra en tidligere tråd http://www.sik.dk/global/publikationer_og_blanketter/Artikler/Oevrige_artikler/Bedre_lavvoltlysinstallationer.html

Prøv evt. at læse http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=50026&highlight

Og Stenkrog har ret!! Det er ikke LDS-arbejde medmindre det er et færdigt samlesæt fra en lampefabrikant. Og du skal følge alle anvisninger, samt SB...

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Der findes nogle spots/bagdåser(mener det er fra Daxter) hvor der sidder en manchet som sørger for at slutte helt tæt til dampspærren, og de skulle være godkendt efter de nye regler.

Stenkrog og Næstformanden har selvfølgelig ret i at det ikke er lav det selv arbejde, men når det er sagt, så har jeg set flere eksempler på at elektrikkerne selv sløser med reglerne (ved formentlig ikke bedre), f.eks har jeg selv ca. 35 spots i mit hus uden safeboxe, og da elektrikkeren (mester selv) skulle montere ledningerne satte han alm 2*0,75 mm lampe ledning oppe under gipspladerne som fast installation.

Mvh

Klaus
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis