Spær til tagpap - dimensionering

Hej

Jeg skal bygge en bygning med tag i dimensionerne 6,7 x 7,7 meter.
Spær skal hænge frit i bredden 6,35 x 5,85 og med 1,5 meter udhæng på den ene side.
Taget er ikke så højt (15gr. hældning). Jeg har tænkt mig selv at konstruere spærrende og ligge dem op.
Taget er valmet i begge ender med kun 1 meters rygning ialt.

Men jeg kan ikke gennemskue om de kan klare det store frispænd. Er der nogen der har erfaring med hvilken dimensionering der behøves?

Taget belægges med OSB+tagpap. Hvor stor spærafstand kan jeg tilladde mig med OSB plader?

På forhånd mange tak for hjælp.

Med venlig hilsen

Anders

Anders - handyman in spe

Projekter pt:
- inddragelse af integreret garage til beboelse
- opsætning af havehegn
- bygge værksted og overdækket terrasse
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
22mm osb plader vil jeg køre med 60cm mellem spærrene midt - midt.


Hilsen Tagdækkerclaus
--------------------------------------------------------------------------

Jysk Tømrer & Tagentreprise
7100 Vejle

Sydjysk Tagentreprise

7100 Vejle

60767424

Alt i tagpap arbejde

se mere på www.sj-tagentreprise.dk

Det du sparer på spærene kontra købespær kan nemt betale bogen "træspær" søg på nettet kan ikke husek hvor det er de sælger den...
Claus



Citat fra Anders_

Hej

Jeg skal bygge en bygning med tag i dimensionerne 6,7 x 7,7 meter.
Spær skal hænge frit i bredden 6,35 x 5,85 og med 1,5 meter udhæng på den ene side.
Taget er ikke så højt (15gr. hældning). Jeg har tænkt mig selv at konstruere spærrende og ligge dem op.
Taget er valmet i begge ender med kun 1 meters rygning ialt.

Men jeg kan ikke gennemskue om de kan klare det store frispænd. Er der nogen der har erfaring med hvilken dimensionering der behøves?

Taget belægges med OSB+tagpap. Hvor stor spærafstand kan jeg tilladde mig med OSB plader?

På forhånd mange tak for hjælp.

Med venlig hilsen

Anders

Kun perfekt er "godt nok"

Hej
Tak for jeres svar. Det hele blev vist lidt for kompliceret med det tag. En kammerat (der er tømrer) kikkede spørgende på mig da jeg viste ham tegningerne, hvorefter han spurgte om jeg var klar over at det jeg ville lave svarede til mere end en svendeprøve!!!! Så nu bliver det istedet ensidig hældning med sternkant til at dække ståltaget....

Nogen der har erfaringer med termotag - har kikket lidt på det og tænker det vil give et lækkert lysindfald, samt spare mig for en del isolering og loftsbeklædning.

mvh. Anders

Anders - handyman in spe

Projekter pt:
- inddragelse af integreret garage til beboelse
- opsætning af havehegn
- bygge værksted og overdækket terrasse
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis