alarm til pumpebrønd

jeg har en dejlig tør kælder når alt er som det skal værer
problemet er barer at drænvandet løber ud i en brønd
hvor det bliver pumpet ud i kloarken af en dykpumpe
meeeen når dykpumpen ikke virker stiger vandet i brønden
og løber ind i kælderen
er der nogle der ved om man kan få en alarm til for høj vandstand ?
og enentuelt hvor den kan købes ??
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ved at det kan fås som bådudstyr, så mon ikke det også kan fås til et hus også. Ellers må du selv lave den, det er slet ikke så svært !
Du skal bruge en alarm klokke (dørklokke på batteri) lidt ledninger et par stykker 1,5 m2 kobbertråd af den stive indstalations type, en lille træklods isolerbånd og lidt finger snilde.
Selve føleren laver du ved at bore to huller ved siden af hindanden med 5 mm. afstand. hullerne skal have samme diameter som din kobber tråd, stik så de to stykker kobbertråd igennem hullerne og lad dem gå ca. 5 cm. ud af klodsen på hver side, afisoler 1 cm. i hver ende. Så skal du have en ledning loddet fast til enderne på den ene side af klodsen og lagt lidt isolerbånd om, nu skal klodsen så pladseres nede i brønden således at når vandet stiger for højt vil det lave en forbindelse imellem de to stykker uisolerede kobbertråds ender og der ved lave en gennemgang for strømmen. Ledningen føre du så op til alarmklokken som du sætter et sted hvor i vil kunne hører den (eventuelt entreen) i selve Klokkekassen hvor batterierne sidder og hvor strømmen føres over til klokken skal du have klippet minus ledningen som du så forbinder igen med den ledning nede fra kælderen. Således at strømmen skal ned igennem den ene ledning og op igennem den anden for at give forbindelse til klokken.

Håber jeg har udtrykt mig på en måde så du kan forstå det.

V.h. Håndværkeren
Hej

Jeg har lavet flere alarmer til niveau i brønde, der er flere principper, den letteste er en lille svømmer, men man kan også anvende 2 "metalpinde" tilsluttet et elektronikmodul dette princip hedder konduktiv.

Send mig en personlig besked hvis jeg skal hjælpe med en adresse.

Hvad skal der i øvrigt ske når alarmen går, skal den tænde en lampe, sirene eller skal det sende en besked via SMS?

MVH

HSO
Hej HSO.
Glemte du at læse mit indlæg, det omhandler stort set din konduktive løsning, men er for Gør Det Selv folket.

V.h. Håndværkeren
Hej Håndværker

Nej jeg glemte ikke at læse dit indlæg, men jeg skrev mit indlæg og var væk fra computeren, kom tilbage og sendte mit, så vi har krydset hinanden.

Dit forslag til alarm er både billig og simpel, men jeg er nok lidt miljøskadet fra mit job, idet jeg gerne vil have at en alarm som denne kan laves "failsafe"

Jeg har lavet et system som kører ind som en 24 timer zone på en tyverialarm så der er overvågning også af ledningen, hvis der kommer en fejl vil der sendes SMS, og evt. komme en akustisk alarm.

Men i sidste ende er det er jo altid et spørgsmål om behov, er man meget hjemmefra, hvad er konsekvensen af en evt. oversvømmelse, hvor mange penge vil man bruge osv.

MVH

HSO
Håndværker:
"når vandet stiger for højt vil det lave en forbindelse imellem de to stykker uisolerede kobbertråds ender og der ved lave en gennemgang for strømmen"

Har du nogensinde prøvet at måle modstanden i vand?
Jeg kan garantere dig at den er så høj at ingen klokke vil ringe. Desuden afhæger den af hvor snavset vandet er.

HSO har fuldkommen ret, der skal elektronik på for at gøre kredsløbet følsomt nok.

MvH,

Bent.
Annonce
Det mest simple er at bruge en nivaeu svømmer, i fagsprog kaldet en "tyrenosser", den bruges i de fleste offentlige pumpebrønde, i de fleste er der en skifte funktion, så man kan enten lave en bryde, eller en slutte.
Mvh.

Venlig hilsen
Kris
Hej Bent.
Nej jeg har ikke prøvet at måle modstanden i vand (hvordan man så end gør det)
men jeg har lavet en sådan dims til at fortælle mig om der var meget vand i bunden af min båd, det er så godt nok indtrængende saltvand, som så vidt jeg har forstået det har en bedre lede evne.

V.h. Håndværkeren
hej HSO

ville gerne høre mere om det med at man kan få den til at sende sms.
for sys ikke jeg rigtig kan finde noget på nettet =D

MVH

Tubbe
Hej Tubbe.
Og Velkommen her på LDS. Hvis du vil spørge om noget så skal du lægge dit spørgsmål i en ny tråd. Det er temlig længe siden at denne har været igang, faktisk var det d. 27/7-20007.
Desuden er det rimeligt uhøfligt at lægge et nyt spørgsmål ind over en andens tråd her på LDS.

V.h.  Håndværkeren
Jeg købte en "vand-alarm" i Aldi. Nok samme princip som håndværkerens. Der er nogle metalfødder i bunden, som registrere vandet (tror der bliver skabt forbindelse imellem dem) og så hyler den som bare f...... . Men den har så den svaghed at den ikke hyler hvis den løber tør for batteri.. Men jeg har brugt den i kælderen. Pt står den bare under køkkenvasken.
mvh
jan
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis