MDF til udendørs brug

Hej

Jeg har konstrueret en CNC-styret træfræser og jeg har lavet nogle dørskilte til venner og familie i MDF.

Jeg er imidlertidigt blevet i tvivl om pladematerialet kan holde til udendørs brug gennem længere tid, selvom jeg har overfladebehandlet dem meget grundigt.

Først har jeg ladet pladerne trække i et kar med transparent (brunt) udendørs træbeskyttelse, indtil de faktisk var helt gennemvædede. Efter tørring har jeg lakkeret skiltene med flere lag højglans skibslak.

Er der nogen som vil give deres bud på om denne behandling er god nok, eller skal jeg bruge noget massivt træ som mahogni, teak, eg eller lignende?

Hilsen Metalsnedkeren
24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis dit laklag er uden huller og revner af nogen art vil det holde... Men det er nok en kortfristet sag.
Skal det holde ville jeg vælge en massiv træ, og gerne en ædeltræ og lakere eller oliere denne.

Men noget helt andet er egentligt at jeg meget gerne vil høre mere om din fræser.. Gerne se noglebilleder af den..
Hvad anvender du af software for at styre den.
Jeg går ud fra det er en slags overfræser du bevæger i X og Y retningen med nogle spindler... Men hvad styrer du med? Z bevægelsen har du vel også en "vis" kontrol med.. Men er det en styret dybde, eller blot "oppe" eller "nede" du kan styre her...

MVH Njord
Her er et par billeder

Det er helt igennem en 3D-fræser, jeg har bygget. Dvs. at den ud over at bevæge sig i forhold til x og y, også kan bevæge overfræseren op og ned ca. 100mm.
Styringen er består af stepmotorer, en printplade, diverse komponenter som jeg har påloddet, en ringkernetransformer, en kondensator og en ensretter, alt sammen købt i USA.

Jeg kører med XP og bruger et program som hedder Mach3 til at styre de inputs jeg giver maskinen.

Hilsen Brian
Du er for sej !!!

VH

CNC-programmmør + operatør / tyndplade

LuneLund: Once I thought I was wrong, but I was mistaken...

Hej igen

Det ser da rimelig enkelt ud...
Jeg har set noget lignende på Ebay...
Men har hele tiden været meget forbeholden overfor hvad de kan lave og hvilken præcision de arbejder med.
Og ikke mindst styringen af maskineriet..

Har du prøvet at lave noget 3D agtigt med den endnu?
Hvor mange akser kan du styre ad gangen?
Hvilken præcsion arbejder du inden for?
Hvilke materialer bearbejder du?
Hvilke fil typer kan du importere og bearbejde efter?

Det ser ud som om maskinen er op bygget i krydsfiner... er det virkelig rigtigt eller snyder billederne lidt?
Jeg havde gættet på Alu som min i styrke og stivhed for maskineri af den type..

Hvar har du fundet lekture om opbygningen?
Ja jeg går ud fra du har kigget lidt...

Men det ser som sagt rimelig enkelt ud..

Stor respekt til dig..

MVH Njord
Hej Metalsnedker.
Det må jeg sige, det er godt nok en fantastisk maskine du der har lavet. Den minder mig om Cad Cam anlæg vi havde på Skrædderskolen til at tegne mønstre i fuld størelse, jeg kunne stå længe og beundre den precition den kunne tegne med og hastigheden var enorm. Jeg kan se at det kan din maskine også.
Men nu til dit spørgsmål om MDF plade til udendør brug. Lak nedbrydes af solen vind og vejr. Og sådan et navne skilt er jo noget vi sætter op og så har vi det med at glemme alt om det.
Jeg vil som Njord anbefale dig at bruge noget æddeltræ, Eg Ask Bøg Mahonig Teak mm. Det vil kunne holde i mange år uden andet end lidt olie fra starten og i ny og næ.
Og så til et lille side spring, er det forhjulet af en MZ du har stående i baggrunden.

V.h. Håndværkeren
Annonce
Citat fra njord

Hej igen

1. Det ser da rimelig enkelt ud...

2. Har du prøvet at lave noget 3D agtigt med den endnu?

3. Hvor mange akser kan du styre ad gangen?

4. Hvilken præcsion arbejder du inden for?

5. Hvilke materialer bearbejder du?

6. Hvilke fil typer kan du importere og bearbejde efter?

7. Det ser ud som om maskinen er op bygget i krydsfiner... er det virkelig rigtigt eller snyder billederne lidt?

8. Jeg havde gættet på Alu som min i styrke og stivhed for maskineri af den type..

9. Hvar har du fundet lekture om opbygningen?
Ja jeg går ud fra du har kigget lidt...


Hej igen Njord, jeg har valgt at stille dine spørgsmål op i rækkefølge. Så giver det lidt mere overblik.

1. Ja, sagens natur er det også enkelt, men når alle delene skal være 100% paralelle eller i vinkel, for at maskinen virker ordentligt, ja så tager det sgu en hulens lang tid at bygge sådan én!

2. Ikke endnu, men jeg har netop downloaded et program som jeg kan fræse i 3D med.

3. Jeg kan styre alle akser på én gang.

4. Min maskine har på nuværende tidspunkt en tolerance på ca. 0,3mm. Jeg arbejder på at forbedre/afstive lineærføringerne på den. Så skulle jeg gerne få en præcision under 0.1mm

5. Indtil videre har jeg kun bearbejdet træ, men når afstivningen er færdig er jeg sikker på at den også kan håndtere aluminium.

6. Alle gængse typer filer som findes i AutoCad, Inventor, billedfiler... you name it.

7. Jeg har lavet den i en art spånplade som er belagt laminat.

8. Materialevalget/dimensionerne bestemmer bare hvad den kan bearbejde. Som hovedregel er det fint hvis den er lavet i det materiale, den skal bearbejde.

9. Overalt på nettet og i diverse forums. Søg efter cnc, hobby, steppermotor osv., så finder man hvad man skal bruge af oplysninger.


Citat fra Håndværkeren

Hej Metalsnedker.
Det må jeg sige, det er godt nok en fantastisk maskine du der har lavet. Den minder mig om Cad Cam anlæg vi havde på Skrædderskolen til at tegne mønstre i fuld størelse, jeg kunne stå længe og beundre den precition den kunne tegne med og hastigheden var enorm. Jeg kan se at det kan din maskine også.
Men nu til dit spørgsmål om MDF plade til udendør brug. Lak nedbrydes af solen vind og vejr. Og sådan et navne skilt er jo noget vi sætter op og så har vi det med at glemme alt om det.
Jeg vil som Njord anbefale dig at bruge noget æddeltræ, Eg Ask Bøg Mahonig Teak mm. Det vil kunne holde i mange år uden andet end lidt olie fra starten og i ny og næ.
Og så til et lille side spring, er det forhjulet af en MZ du har stående i baggrunden.

V.h. Håndværkeren


Det forhjulet til min fars BMW motorcykel. Jeg kan ikke helt huske hvad det er for en model, men det er af den type som politiet kører rundt på. Jeg har lånt hans værksted, da jeg ikke selv har plads.



Tak for jeres oplysninger vedr. mit spørgsmål ang. MDF til udendørs brug, samt de pæne ord jeg har fået med på vejen smile

Jeg må finde en trælast og spørge om de ikke har noget ædelt træ af en art. De har vel nok noget fra en tidligere opsavning eller lignende...?


Mvh Brian / Metalsnedker
Hej Brian/ Metalsnedker.
Jeg har sendt dig en privat besked.

V. Håndværkeren
Prøv at "fedte dig ind" på den lokale "Genbrugs", der er tit gamle teaktræsmøbler der bliver aflivet.

Mvh. Birger

Hvis øl er sundt, så må meget øl, være meget sundt. §;-)

www.baekhus.dk
Hej 2 x olfert.
Nu er der bare lige den lille hage ved Teaktræs møbler, at de meget sjældent er af fuldtræ i pladerne. Det er kun ben armlæn o.s.v. Selve pladen er af finerbelagt spånplade og hvis det drejer sig om rigtigt gamle teaktræsmøbler er pladen af stavlimet fyr.

V.h. Håndværkeren
Loppemarkeder.... I min barnndoms by findes en mand der laver gamle biler (fra før 1950). I disse biler er ofte teak og lign. Når jeg støder på ham på loppemarkeder, render han nogen gange rundt med noget atypisk.

Gamle hylder og lign. han finder på gamle grimme møbler.

Så det var da også en mulighed.

I øvrigt sejt lavet.

Jeg havde nok valgt at bygge den i blyffer plade, eller noget der er hårdere.

Måske interessen kommer til at skære med vand, ikke at jeg har forstand på det, men det ser interessant ud når de gør det på tv (Orange Country Choppers).

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også