MDF til udendørs brug

Hej

Jeg har konstrueret en CNC-styret træfræser og jeg har lavet nogle dørskilte til venner og familie i MDF.

Jeg er imidlertidigt blevet i tvivl om pladematerialet kan holde til udendørs brug gennem længere tid, selvom jeg har overfladebehandlet dem meget grundigt.

Først har jeg ladet pladerne trække i et kar med transparent (brunt) udendørs træbeskyttelse, indtil de faktisk var helt gennemvædede. Efter tørring har jeg lakkeret skiltene med flere lag højglans skibslak.

Er der nogen som vil give deres bud på om denne behandling er god nok, eller skal jeg bruge noget massivt træ som mahogni, teak, eg eller lignende?

Hilsen Metalsnedkeren
Hej Jeg har konstrueret en CNC-styret træfræser... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har været så heldig at få sponsoret en masse fine egetræsplanker til mine skilteprojekter af Håndværkeren.
Det er også lykkedes mig at komme i besiddelse af nogle teakplanker, men de er ikke særligt brede og derfor vil jeg gerne lime dem sammen. Jeg har læst nogle tidligere indlæg vedr. limning, men kan ikke rigtigt blive klog på det, da der er så mange forskellige svar.
Skiltene skal sidde i regn og rusk i mange år og det er rimeligt vigtigt at bogstaverne ikke lige pludselig falder fra hinanden.

Ud over kamsøm, hvad er så den allermest sikre lim/løsning og hvor lang tid skal skruetvingerne sidde?

Hilsen Metalsnedker
Tjah det kunne du jo have spurgt om da du var her, gnæk gnæk !
Du skal sørge for at de dele der skal limes sammen er rene og så bruge en kogefast lim som foreks. Bostik polyuretanlim ( skummer op) lad tvingerne sidde på de første 6 timer og vent så et døgn med at bearbejde træet.
Pas på med at få limen på fingrene og tøjet, du kan få det af fingrene med Acetone hvis du tørre det af med de samme !

V.h. Håndværkeren
Hej igen og tak for svar, det lyder som om det er noget heftigt stads!

Træet er noget jeg fandt på min afdøde farfars værkstedsloft. Det har nok stået der de sidste 10 år, men omsider bliver det nu brugt til noget fornuftigt. Jeg strøg det over med noget teakolie og så sprang der liv i træet igen smile

Hilsen Brian
Det var da en skam du har givet det træolie, for så får du svært ved at lime det sammen.
Citat fra Håndværkeren

Det var da en skam du har givet det træolie, for så får du svært ved at lime det sammen.


Næ næ, overhovedet ikke for det var kun et lille strejf på oversiden for at se hvordan det tog sig ud. Ellers kunne jeg jo begynde forfra.
Annonce
En lille opdate:

De skilte jeg lavede for godt og vel 2 år siden ser stadig væk ud som de gør da billederne blev taget. Konklusionen er altså at det umiddelbart godt kan lade sig gøre at bruge mdf-plade til sådanne projekter, til udendørs brug.

Jeg brugte først noget mørkebrunt transparent Træfix til at give skiltene noget glød, for derefter at lakere med skibs-lak.


Hilsen Brian
hvis du får bøvl med skibslak ka du prøve med owatrol 1+2 d.
du ka søge på nettet hvis du ka bruge rådet..
fine skilte du har lavet.. :-)




 den bedste håndværker er ham/hende der kender sine egne begrænsninger

Tak, det er er hermed skrevet på huskeseddelen :-)
Hej Brian,
kender du nogen med en træfræser, der mod betaling vil lave et husnavneskilt i teaktræ til mig?
Med venlig hilsen Charles

lindsus
Mangler du stadig et skilt?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også