Nedstøbning af stolper til 42 m2 carport

Hej,

jeg har brug for lidt vejledning vedr. nedtøbning af 97x97 trykkede stolper til en ny dobbelt carport - 42 m2 (6x7m) med 25" gitterspær og eternit tag.

Jeg forventer at bore 90 cm. huller (frostfri) med en diameter på 20-25 cm. Jeg har bestilt støbemix og vil gerne vide lidt mere om blandingsforhold, betonhøjde ved jordoverflade, muligheder for dræn ved stolper etc.

PS: Har har tænkt på at bruge stolpefødder U-gafler, men jeg vurderer at nedstøbning vil give en endnu bedre stabilitet på carporten. Carporten vil i øvrigt blive stabiliseret med vindafstivning. Jeg har checket med forsikringen - de dækker, hvis der laves dræn ved stolperne, så de ikke rådner (med, det gør de nu heller ikke de første mange år smile)

Hilsen og på forhånd tak!
Jørhen
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville helt sikkert bruge stolpebeslag Husk , hvis du støber stolperne direkte i jorden,må de ikke stå med enden i beton.Så rådner de op meget hurtigt.Sæt stolperne i jorden og hæld så 10-20 cm. sand i hullet inden du hælder beton i.Så kan vandet sive forbi stolpen og ned i jorden.

Med venlig hilsen,Leif , Esbjerg.

Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen..............

Som Leif siger.. Stolpebeslag - stolpebeslag..!

For at få styr på det lav hullerne med en anelse større diameter og sæt et gammeldags beton kloakrør omvendt i med muffeenden nederst.. Med 5-8 cm over terræn...De er jo belejligt nok 1 m lange.. Det er nu nemt.. ( ja - ok.. Relativt nemt.. ;-) at lægge "der vaterpas" over og få alle rør ender i samme højde, og stampe nøddesten ned omkring siderne / eller kørestabilt grus.. Så de står helt 100..
Dernæst i ro og mag fylde med dit cementstads.. Blandet efter..: http://www.aalborgportland.dk/default.aspx?m=2&i=107

Der holder ikke bare hver gang.. Men hver eneste gang. ;-))
Stamp hele tiden undervejs med en pind eller et kosteskaft.. ( nej ikke svigermor..!) mens du fylder.. Fyld alle rør til 20 cm under kant og sæt u jern i midten, - ved at lægge to pinde ca 5 cm tykke - på tværs som u'et ligger af på..

Fyld nu helt op med en lille top, fjern den ene pind så du kan lave en fin lille kegletop udad.. ( evt. Vand der løber ned af stolpen skal ledes ud i jorden og ikke ned i konstruktionen ;-)) Sørg for at få betonen til at hæfte effektivt ved at slå forsigtigt på u jernet så der kommer lidt væde op der hvor jernet går i betonen..

Næste dag - fjern den sidste pind og reparer med en klat beton.. ( Husk - en kop kaff' )
Efter kontroller ved at sætte en snor op mellem u jernene.. Du kan ikke gøre noget ved højde forskydninger.. ( men der var du jo også grundig igår ;-)) men kan godt stampe ekstra omkring det rør hvor beslget evt. er lidt ude af kurs.. I forhold til de andre..

Fordelen ved rør løsningen er at de stampes hårdt fast i jorden, er nemme at justere ind og de er super effektive til at optage det løft tagfladen bliver udsat for..

Go f'nøjl's.. Og sommer ..
.

En klub der vil have sådan nogen som mig, som medlem..
Vil jeg dæl'me ikke være medlem af..!
Hej Blånegl.

Vi er helt enige.Jeg havde ikke tålmodighed til en så grundig vejledning som du havde.Din arbejdsbeskrivelse kan helt sikkert ikke misforstås.

Med venlig hilsen,Leif , Esbjerg.

Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen..............

Der er ingen problemer i at støbe stolpen ned, bare der er en form for dræn i bunden. Stolperne skal selvfølgelig være klasse NTR A, og af en ordenlig dimension. Giv dem evt en gang træbeskyttelse inden de bliver støbt ned.

http://www.lyrk.dk
Den var godt nok gammel...

Vi må håbe at spørger har fået sine stolper i jorden :-)

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Annonce
haha, godt spottet det kan være det allerede er på tide at få skiftet stolperne igen jo ?

http://www.lyrk.dk
Skrevet af Naveren på 09 apr 2012 14:36
Der er ingen problemer i at støbe stolpen ned, bare der er en form for dræn i bunden. Stolperne skal selvfølgelig være klasse NTR A, og af en ordenlig dimension. Giv dem evt en gang træbeskyttelse inden de bliver støbt ned.
Hvis du mener et dræn i bunden er vi helt enige.Det er det jeg vil bruge det nederste lag sand til.


Med venlig hilsen,Leif , Esbjerg.

Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen..............

Hej Wezio.

UPS-UPS.Ja den var sgu godt nok gammel.Man sidder her og halvsover ovenpå alle påskefrokosterne.

Med venlig hilsen,Leif , Esbjerg.

Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen..............

Spørger fik da et konstruktivt svar på sine spørgsmål her knap fem år efter.

Heldigvis bliver de fleste spørgsmål stillet herinde på lav-det-selv besvaret noget hurtigere.... :-)

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Ha.ha.. Jeg røg da lige efter kørnerprikker der.. Ha.. Ha..

En klub der vil have sådan nogen som mig, som medlem..
Vil jeg dæl'me ikke være medlem af..!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også