Hvorfor købe de dyre mærkevare

Hej til alle...
ved hurtig gennemgang af den ugentlige tilbudsavis fra Aldi så jeg at de havde et sæt med 18 volt 2 amp akku skrue maskine og akku rundsav med 2 batterier til den nette sum af 699 kr.
hmm... tænker man så gu ve om man ikke lige skulle kigge lidt nærmere på det og som sagt så gjort og det endte med at jeg gik hjem med et sæt.
her kommer lige en lille for historie...
min kære fader er en ihærdig gør det selv mand og lidt af en snob så hans hobby værktøj skal jo være det bedste det vil sige Dewalt og Festo og alt ære og respekt for ham så er det noget lækkert værktøj at arbejde med men det er bare så forbandet pisse dyrt og hvis man ikke er prof så er det meget svært at forsvare over for hustruen hvorfor man er nødt til at have en akku skrue maskine til 3500kr. for at hænge en krog op til viskestykkerne
nå men for at vende tilbage til historien så kom jeg hjem med mit nye indkøbte sæt som ved nærmere gennemsyn mindede det ufattelig meget om et ligende sæt fra Dewalt og efter at jeg havde ladet batterierne op og skrumaskinen skulle stå sin test tabte jeg både næse og mund for den kørte lige så godt som min faders til 3500kr.
helt chokeret over min ny indkøbte maskine ringede jeg til impotøren som er H.P værktøj i Børkop for at høre om man evt kunne købe en lyn oplader for den lader der kom med sættet tager 1½ time om at oplade og det er jo lidt langt tid hvis man ikke lige har husket at oplade batteriet inden man skal bruge maskinen.
men hos H.P værktøj kunne man desvære ikke hjælpe med en hurtigere oplader men så var det jeg tænkte at når jeg nu havde dem i røret så ville jeg høre om de ikke havde en kap/gering sav med teleskop idet at jeg skal sætte høje fodpaneler op i min lejlighed og dem man kan købe i silvan ikke har en bred nok sav dybde 20 cm og hvis man skal ud og købe en med teleskop så er det de dyre mærker som koster mellem 3500-5000kr
og gu hjælpene om de ikke havde sådan en og han fortalte mig hvor jeg kunne købe den i mit lokal område samt et tlf. nr til bygge centret og et navn på hvem jeg skulle snakke med og en pris som var mellem 1500-1600 kr.
men jeg var så heldig at de havde tilbud på den til 1198kr.
så jeg er nu den lykkelig ejer af sådan en sav til en 6 del af prisen som min fader har givet for sin hvor der står Dewalt på siden.
så hvis i mangler el værktøj så prøv at ringe til H.P værktøj i Børkop og hør om de impotere det for det er sgu gode sager de har til billig priser
VH

------------------
Bjørnen

Smil og vær glad.... husk det nu.....

Bjørnen

Smil og vær glad.... husk det nu.....
88 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er meget enig med dig, selvom der nu er noget særligt ved en Stanley høvl og andet kvalitetsværktøj.

Men priserne er blevet så lave på meget el-værktøj, at det mere ligner brug og smid væk (desværre for miljøet). En stationær rundsav i Bilka til kr. 299 kører supergodt til amatørbrug og en 18 v. akku bore/skruemaskine i Kvikly til kr. 199 - jamen så er jeg ligeglad med, at det tager 5 timer at lade op, for så snupper man bare et par stykker i stedet, hvis behovet er der.

Men en håndsav, håndhøvl, waterpas, vinkel og bor ville jeg aldrig købe billigt, for det kan koste meget mere i ødelagte materialer, skæve vinkler og irritation.

- JørgenE

Mvh. JørgenE
Nu er det jo sådan, at Aldi, Netto og de andre discount butikker IKKE tjener deres penge på salg af værktøj, men derimod på andre dagligvarer, som vi bliver lokket ind at købe, vha. disse billige tilbud.

Indrømmet, det er fristende at købe disse knaldtilbud, men ------.....?
Jeg arbejdede for mange år siden for en mand i USA, hans valsprog var: "There is no free lunch"

I den sidste ende betaler vi den pris, som butikkerne kan narre ud af vores lommer.

Mvh.
bodker

Jeg har selv både gode og dårlige erfaringer med det billige elværktøj.

Jeg har (er nu smidt ud) en elhøvl fra Aldi til ikke ret mange penge, ulempen var, at drivremmen var af meget dårligt materiale og knækkede/smeltede fra hinanden efter MEGET kort tids brug. Der var en ekstra med fra start (det burde måske have afskrækket mig), men det lykkedes aldrig at finde nogen steder der kunne levere den som reservedel.

Til gengæld har jeg også både en billig håndrundsav og den før omtalte teleskop kap/gehring sav. De har nu stå får mosten til at lave nyt tag og førstesal i 3½ måned og de virker bare hver gang og hele tiden.

Jeg tror, at en del af forklaringen på den store prisforskel på billigt og dyrt elværktøj er, at det dyre (håndværkermodellerne) er konstrueret til at kunne holde til at blive brugt 8 timer om dagen 5 dage om ugen hvor det billige (hobbymodellerne) er til brug en gang i mellem og ikke kontinuerligt over længere tid.

Samtidig vil jeg da også indrømme, at da jeg købte kapsaven så jeg også på en Dewalt. At røre ved den og mærke hvordan lejer og så videre kørte var bare en helt anden oplevelse en den billige. Men det var et spørgsmål om, hvad den skal bruges til, nemlig at bygge lige nu, og så fremover måske 2 gange om året, og så syntes jeg alligevel, at det var for åndsvagt at give tre-fire gange så meget for den.

MVH
Kim

MVH
Kim
At ærgrelsen over dårlig kvalitet består længe efter at glæden over sparede penge er glemt (frit oversat).

Min holdning er: behov er forskellige. Mr. gns. dansker, der slår en skrue i en væg to gange om året, kan rigeligt nøjes med "PowerCraft/TopCraft" og hvad det nu hedder. Men skal man bruge værktøj til større renoveringsopgaver eller har håndværk som hobby, så kan det blive om end ikke for dyrt, så for ""trælst". Hvor er det surt, at gearkassen i skruemaskinen går i stykker lørdag over middag.....

Mit bedste eksempel er en kammerat, som havde 4 (eller 5?) billige topnøglesæt, før han købte et ordentligt. Eller den 18 volts skruemaskine, der havde en stærk motor - men pludselig ingen gearkasse.

Mvh.

Jan R.
Hej hej!!!

Jeg er helt enig med Jan R!!! Jeg har også altid brugt de billige maskiner, men nu hvor vi skal til at bygge om, har jeg da investeret i en makita boremaskinemaskine med 2 baterier. Jeg ved jo at det kræver sit værktøj!!! biggrin

Mit eksembel med værktøj er, min nabo og jeg skulle begge ordne fuger på huset!! han brugte de billige vinkelslibere, ialt 4 stk. jeg købte en Bosch, og da jeg var færdig fik den bare nye kul, så var den som ny.

MVH

Kim

www.soegaard.frac.dk
Annonce
Mine erfaringer er også blandede, og jeg vil bestemt ikke generelt anbefale det billige "skrammel". Jeg har selv købt tre stykker billigt el-værktøj:

- Accu-skruemaskine (12 V): Den har ingen kræfter, og batteriet er tomt før min søn kan nå at sige "Brrrrrrum"! Til gengæld tager det en krig at lade batteriet op. Den er smidt ud!

- Kap/geringssav: Kanon-køb! Den sparede mig for rigtig meget tid (og trætte arme), da jeg lagde gulv, og fungerer stadig rimeligt, når man bare lige skal korte en lægte eller lignende. Det med smig og nøjagtighed skal man ikke gå for højt op i!

- Vinkelsliber: Et godt køb til kr. 100 - den kan køre rundt, og det er det jeg bruger den til:-) Mit behov er at skære en metalstang/rør over en sjælden gang imellem.

Jeg tror godt, man kan købe det billige, - man skal bare overveje, hvad det er, der koster på værktøjet, og hvad der er vigtigt. I nogle tilfælde er det sikkert "bare" holdbarheden, mens det andre gange går ud over funktionen. I mit tilfælde kan jeg leve med, at kapsaven ikke er vildt præcis (i hvert fald svær at indstille), mens jeg nok aldrig mere køber billigt accu-værktøj

Mvh
Thomas

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
Mine erfaringer men billigt elværktøj er generelt gode, som andre også har skrevet er det med indstilling af vinkler ikke altid optimalt.
Men holdbarheden har jeg ikke oplevet som noget problem. De billige maskiner er ofte noget tungere end de dyre og her er den alvorligste ulempe set med mine briller.
Det skal nok siges at jeg ikke bruger batteri skruemaskiner specielt meget, her et par stykker men trækker oftest forlænger ledningen da jeg har en "rigtig" prof skrue maskine fra Hataschi, den er efterhånden gammel men der er kraftig hurtig og kan altid trække skruerne i. Da der ikke er noget moment men dybden indstilles ved at justere hvornår bitz'en trækkes ud skruen. og tilspændinge startes når man trykker med skrue maskinen på skruen og en tandrække i selve maskinen kobles sammen med motoren..

Simpelt enkelt og kanon godt.

Ellers har jeg en del andre billige elmaskiner der bruges ret meget, og hvis det ikke havde været fordi prisen var lav havde jeg ikke haft en stor del af disse.

Håndværktøj mener jeg generelt at man er nød til at ryste op med kassen for at få noget der virker i længden. De billige topnøglesæg og ringgaffel nøgler er oftest tunge og klumpede og lavet i noget billigt skøjtejern..
De holder simpelthen ikke og er ofte for klodsede og der er ikke plads når pladsen er trang.

MVH Njord
Det kan sjældent betale sig at købe det helt billige værktøj - det gælder lige fra el-værktøj til et bor.

Mit nyeste eksempel er en mukkert på to kilo købt i harald nyborg til 40 kr. Jeg ved ikke hvilken metallegering hovedet er lavet af, men den øverste cm eller to bøjer allerede bagud! Jeg kan også se at min billige kløveøkse har samme problem - metallegeringen er som smør!

I sidste ende drejer det sig vel om at tage chancen med det billige værktøj - man kan være heldig i et ud af ti tilfælde, mens man højest er uheldig i et ud af 10 tilfælde med kvalitetsværktøj.

Jeg har desuden haft 3 boreaccumaskiner og 3 rystepudsere - enten billigt black&decker eller hobbymodeller fra Bosch og Skil. Det holder altså ikke i længden. Jeg kunne have købt en prof fra starten og den ville stadig køre.

Husk altid at sammenligne med hvad en håndværkertime koster. Så er næsten alt godt værktøj det rene røverkøb!

Jeg har taget en principbeslutning ifm konstruktion af et skur: ALDRIG mere billigt værktøj!
Hej

Igen, igen er det diskussionen om billigt VS dyrt værktøj!!

Jeg køber gerne en dyrere skruetrækker eller skævbider, da det er noget jeg bruger rigtig meget. Men min stiksav kostede 100,- og min rundsav 129,- Jeg ved bare at jeg har 2 års reklamationsret, og at saven ikke er helt i vinkel!! Jeg købte en vinkelsliber til en 50'er. Den snurrer bare derudaf...

Jeg sparer gerne de 1000 kr en dyr rystepudser koster i forhold til an billig, men jeg stiller altså heller ikke krav til at den skal være en fancy farve med lækkert håndtag og smarte clips til hurtigskift af sandpapir.

Jeg har brugt min rystepudser til a tslibe 4 stole ned. det fungerede fint, og nu står den og samler støv. Havde det været en skide dyr maskine ville det irritere mig at den bare stod og kedede sig...

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Billigt kan også blive for Discount agtigt.

Jeg har for nyligt erhvervet mig en Dewalt boremaskine 12 volt med 3 batterier, den model med stålborepatronen 13 mm.

Jeg gav 995,- for den + et parhundrede kroner i batteriafgift.

Så kan det altså ikke længere betale sig at købe en til en plovmand fordi hatten røg af da sparekniven blev svunget.
Der er yderligere 78 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også