Hvorfor købe de dyre mærkevare

Hej til alle...
ved hurtig gennemgang af den ugentlige tilbudsavis fra Aldi så jeg at de havde et sæt med 18 volt 2 amp akku skrue maskine og akku rundsav med 2 batterier til den nette sum af 699 kr.
hmm... tænker man så gu ve om man ikke lige skulle kigge lidt nærmere på det og som sagt så gjort og det endte med at jeg gik hjem med et sæt.
her kommer lige en lille for historie...
min kære fader er en ihærdig gør det selv mand og lidt af en snob så hans hobby værktøj skal jo være det bedste det vil sige Dewalt og Festo og alt ære og respekt for ham så er det noget lækkert værktøj at arbejde med men det er bare så forbandet pisse dyrt og hvis man ikke er prof så er det meget svært at forsvare over for hustruen hvorfor man er nødt til at have en akku skrue maskine til 3500kr. for at hænge en krog op til viskestykkerne
nå men for at vende tilbage til historien så kom jeg hjem med mit nye indkøbte sæt som ved nærmere gennemsyn mindede det ufattelig meget om et ligende sæt fra Dewalt og efter at jeg havde ladet batterierne op og skrumaskinen skulle stå sin test tabte jeg både næse og mund for den kørte lige så godt som min faders til 3500kr.
helt chokeret over min ny indkøbte maskine ringede jeg til impotøren som er H.P værktøj i Børkop for at høre om man evt kunne købe en lyn oplader for den lader der kom med sættet tager 1½ time om at oplade og det er jo lidt langt tid hvis man ikke lige har husket at oplade batteriet inden man skal bruge maskinen.
men hos H.P værktøj kunne man desvære ikke hjælpe med en hurtigere oplader men så var det jeg tænkte at når jeg nu havde dem i røret så ville jeg høre om de ikke havde en kap/gering sav med teleskop idet at jeg skal sætte høje fodpaneler op i min lejlighed og dem man kan købe i silvan ikke har en bred nok sav dybde 20 cm og hvis man skal ud og købe en med teleskop så er det de dyre mærker som koster mellem 3500-5000kr
og gu hjælpene om de ikke havde sådan en og han fortalte mig hvor jeg kunne købe den i mit lokal område samt et tlf. nr til bygge centret og et navn på hvem jeg skulle snakke med og en pris som var mellem 1500-1600 kr.
men jeg var så heldig at de havde tilbud på den til 1198kr.
så jeg er nu den lykkelig ejer af sådan en sav til en 6 del af prisen som min fader har givet for sin hvor der står Dewalt på siden.
så hvis i mangler el værktøj så prøv at ringe til H.P værktøj i Børkop og hør om de impotere det for det er sgu gode sager de har til billig priser
VH

------------------
Bjørnen

Smil og vær glad.... husk det nu.....

Bjørnen

Smil og vær glad.... husk det nu.....
Hej til alle... ved hurtig gennemgang af den... Vis hele indlægget
88 svar
 Følg tråden
Der er 70 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

krog til viskestykke kan der klares med syl 39 kr og svendsknøgle 49 kr fra bauhaus det er på træ.!

eller en batteri boremaskine til 128 kr. fra jem & fix på muren.!

eller en kabel slagboremaskine til 98 kr fra harel nyborg på beton.!

Hold da op en spændende snak, og en gammel tråd der bare lever og lever. Jeg bliver simpelthen også nødt til at give mit besyv med (selvom det meste er nævnt før)

Mit problem er at økonomien altid er stram. Ikke fordi jeg er fattig, men fordi projekternes størrelse stiger i takt med indkomsten. Jeg bor i Sverige i et træhus på en 2500m2 grund. Der er derfor ALTID, noget der skal fikses, og når de mest nødvendige ting er lavet, så kommer drømmene, såsom brændeopvarmet udendørsspa, bilgrav osv. Det mest fornuftige ville være at jeg satte mig et enkelt mål, og så strukturerede mit liv omkring at nå det på en hensigtsmæssig måde. Men sådan er jeg - og mange andre mennesker ikke. Flere mennesker låner penge til hus og bil, og sætter på den måde RIGTIGT mange penge til hver eneste måned, fordi det bare ikke er gratis at låne.

Jeg har så valgt et liv uden gæld. Har sparet op til mit hus og købt det kontant, min gamle transporter er også betalt - ja - alle mine besiddelser er mine. Dermed ejer jeg mine ting - mine ting ejer ikke mig. At være tvunget til at komme op med 15-20.000,- kr om måneden til budgetkontoen ville jeg se som en alvorlig indskrænkning af min personlige frihed.

Det jeg til gengæld gør er, at jeg begynder på projekter som jeg ikke har råd til at gøre sådan som man "bør", fordi jeg pludselig øjner en mulighed for at få noget, som jeg slet ikke troede var indefor min rækkevidde. Jeg troede f.eks. aldrig jeg ville få en dobbeltcarport med tilhørende isoleret skur, men pludselig var der 25.000,- i overskud. Jeg surfede lidt rundt herinde og prøvede at finde ud af hvordan man kunne konstruere et opvarmet værksted. Stort set alle snakkede om støbte fundamenter, terrænbats og armeringsjern. Gode forslag, som helt sikkert ville ende op med at blive et fedt værksted. Problemet er så bare, at med prisen på sådan et projekt, så ville jeg for mine 25.000,- kr kunne få en velfunderet og isoleret betonplade på 20 m2 og ikke en dobbeltcarport på 70m2 med indbygget isoleret værksted. Men det lykkedes på "bonderøvs" måden. Ok - underlaget i carporten er græs - ikke fliser eller beton. Gulvet i værkstedet er ikke en flot isoleret betonflade, men lavet ved at hæve nogle strøer på 50x150 mm op fra jorden med 60 cm mellemrum, lægge nogle huntonitplader (asfaltboard hedder det Sverige) i bunden, stoppe den billigste mineraluld derned, en dampspærre, gulvspån på, og så en eller anden laminatoverflade jeg gav 30 kr pr m2 for. Strømmen får jeg fra en forlængerledning fra huset.

Se - det er måske ikke den løsning jeg ville have valgt hvis et værksted var mit eneste mål, men med min måde at gøre det på, så har jeg mulighed for at gøre mange flere ting. Nogle vil måske kalde det halvhjertet, men jeg er glad for mit værksted.

Samme holdning har jeg til billigt værktøj kontra kvalitet. Jeg har altid savet gulvbrædder, stolper, strøer osv med fuksvansen, fordi jeg ikke troede jeg havde råd til andet. En god Makita kap/geringssav koster det samme som træet til en den solterrasse jeg gerne vil lave. Men da jeg så faldt over en stor kap/geringssav i Harald til 600 kr, ja - så synes jeg at jeg kunne være med. Den har vel været med i de sidste 5 byggeprojekter jeg har lavet, og saver mere lige end jeg kunne med stiksaven eller i hånden. Bryder den sammen, så vil det ærgre mig, og jeg er sikker på at den ikke holder så længe som de professionelle maskiner. Men for mig er det et spørgsmål om tålmodighed og prioritering. Ligesom mennesker køber ny bil og betaler renter på lån til den, hvilket ALTID er penge i lokummet, så spilder jeg penge på ikke at have tålmodighed til at spare op til "det rigtige". Men det giver mig stadig fornemmelsen af at kunne noget mere, hvilket åbner for flere ideer.

En gang imellem sker det så, at en af drømmene bliver et stykke lækkert værktøj, fordi man opdager at behovet er konsistent og reelt. Derfor har jeg da også købt en Metabo akkuskruetrækker og en Metabo slagnøgle, men jeg har stadig mine to Aldi akkumaskiner der nu kører på 5 år, selv efter at have skruet 5000 skruer i mine terassebrædder og meget andet. De bliver stadig brugt. Så 95% af mit værktøj er billigt, men det fungerer og giver følelsen af potentiale. Ja - som før skrevet - ligesom kvinders sko.

Jeg synes i øvrigt at skellet imellem det billige og kvalitetsvarerne er vanvittigt til tider. Jeg ville enormt gerne have en dyksav, men synes at 3.500,- kr er mange penge. Men kommer der en powercraft eller en selecta dyksav til 399,- kr med styreskinne, så slår jeg til. Så kan jeg til den tid igen drømme om alle de lige snit jeg nu nemt kan lave.

Jeg synes Harald Nyborg er en fed butik. Jeg har ikke noget med dem at gøre, men halvdelen af alle mine byggeprojekter var ikke blevet, hvis det ikke havde været for Harald.

Venlig hilsen
Bonderøven Peter


 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938

thejokers.

 

det var da en lang spørsmål du kommet med.

at jeg trode at denne tråd begyndte at døde ud

men der er stadtig liv i den.?

er der nogen der kender "tivoli skruetrækker sæt" de er rigtig bløde i stålet.???
halloooo.! er der nogen der er vågen. i denne tråd.!

er det nogen der er rigtig blæret med en porsche bormaskine (omvente model)
den med håndtaget op ad.!
Annonce
er der nogle der kan huske de gamle black & decker den med håndtaget i midten
og to gear. med "flaphåndtaget af blåneret stål. til at skifte gear med.!

en af farverne er metal gylden med grågearkasse og til tider orange med grå gearkasse.
og de blå "plastik model" også med håndtaget i midten og aftrækkeren og ledningen er orange.!
Jeg tror du er den eneste der bliver ved med at puste liv i denne tråd Hans.
Jeg er ikke klar over om du ved det. Men overskriften hedder "Hvorfor købe de dyre mærkevarer"
Det handler de sidste par indlæg ikke om...


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Bare en lille bandit...
Jeg købte en stiksav i 1998 til 190,-kr. Den blev brugt til at bryde et stålskib på 45 tons ned med,dog kun indvendig aptering og andet på skuden..Den er blevet brugt MEGET siden også den dag i dag.
Så det ka lade sig gøre...med det billige skidt !!

Stefan
jeg overvejer at købe en batteri slagboremaskine. fra falke. fra jem og fix.?

og prøve om den kan bruges som backup maskine.
til bland andet dewalt. batteri slagboremaskine. når den er på afveje.!!!
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også