Dim. af elkabel

Hej.

Har købt mig en anden ejendom, og skal så småt til at indrette værksted.
Skal have købt forskellige elartikler, men er i tvivl om hvilken dimension kablerne skal være fra tavlen og ud til udtagene.
Hvilken kvadrat til 220v 10/13A ?
Hvilken kvadrat til 380v 16A ?
Hvilken kvadrat til 380v 32A ?

Ved godt ovenstående ikke er lovligt lav det selv arbejde, men der sker jo ikke noget ved at have tingene klar, når det skal monteres.

På forhånd tak for hjælpen.

Hilsen Sømanden.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvilken type ejendom / værksted?
230 volt 13 Amp = 1,5 kvadrat
400 volt 16 Amp = 2,5 kvadrat
400 volt 32 Amp = ?? måske 4,0 kvadrat, jeg ved et ikke, ellers burdre 6,0 kvadrat være stort nok.

Mvh

Klaus
er selv ved at bygge garage, og skal ha sat en tavle op derovre, ringede derfor og spurgte fagmanden hvad dim. forsyningskablet skal være og han kom og målte 50amp i vores tavle og mener derfor at der skal et 5*6 kvadrat til. ved ikke om du kan bruge det til noget.

men min egen erfaring er at..

5*1,5= 10amp/13 ved aut sikring.
5*2,5= 16amp/20 ved aut sikring
Grunden til at jeg spørger er at såfremt der er tale om en garage der bliver forsynet fra boligen er der særdeles lempelige forhold når vi snakker kablers strømværdier, men er der tale om et decideret værksted så skal vi have lommeregneren frem...

Jeg synes ikke klart at kunne tyde af ovenstående om vi snakker om det ene eller det andet?

Betragtes det som en bolig kan du umiddelbart klare den med de størrelser Klaus lister ovenfor (13A = 1,5kvd; 20A = 2,5kvd; 32A = 6kvd). Spændingen har ingen indflydelse på dette.
Men dette er som sagt KUN gældende såfremt vi snakker bolig / garage der er forsynet fra boligen...
Annonce
[Indlæg slettet]
Citat fra steinaa

Grunden til at jeg spørger er at såfremt der er tale om en garage der bliver forsynet fra boligen er der særdeles lempelige forhold når vi snakker kablers strømværdier, men er der tale om et decideret værksted så skal vi have lommeregneren frem...

Jeg synes ikke klart at kunne tyde af ovenstående om vi snakker om det ene eller det andet?

Betragtes det som en bolig kan du umiddelbart klare den med de størrelser Klaus lister ovenfor (13A = 1,5kvd; 20A = 2,5kvd; 32A = 6kvd). Spændingen har ingen indflydelse på dette.
Men dette er som sagt KUN gældende såfremt vi snakker bolig / garage der er forsynet fra boligen...


Strømmen kommer fra elværket, ind til en måler huset (min privat beboelse), og videre gennem grupper til huset.
Jeg vil så tage strøm efter måler, før eksisterende grupper, og trække nyt forsyningskabel til garagen ( i tilknytning til huset, erhvervsmæsig brug), hvor der bliver sat en tavle med sikringer osv. Det er så kabeldimensionen fra denne tavle, og rundt til de forskellige udtag på værkstedet som jeg spørger om.
Synes 6 kvad. lyder som et tykt kabel, men må hellere have de rigtige kvad.

Men tak for hjælpen.
I så fald er der tale om en boliginstallation og du kan bruge ovenstående kvadrater uden at tænke på hvordan de fremføres. Dejligt nemt...

Mht. tykkelsen af kablet, så er et 5x6 light kabel idag ikke meget tykkere end et 5x2,5 af ældre herkomst, så det behøver skam ikke at virke synderligt voldsomt.
Citat fra steinaa

Selve strømvejen er jeg med på, men hvad siger din BBR-meddelelse? Garage eller værksted?


I BBR står det hele som alm beboelse, og der er det et udhus / garage som jeg spørger til.

Men har fået de oplysninger jeg skulle bruge, så tak for hjælpen.
Nu skal der bestilles elartikler :-)

Hilsen Sømanden
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis