Gør-det-selv mand søges!!

Hej alle.

Ifb. med min anden tråd herinde, omhandlende skorsten, søger jeg nu en gør det selv mand.

Arbejdet består i at få lavet udluftningskanal til emhætte.
Spørg gerne hvis du har spørgsmål!
Arbejdet burde ikke give anledning til nogen som helst problemer, og skulle være lige til at gå til.

Huset ligger i den nordlige del af nordjylland.

Betaling finder vi ud af (ikke sort selvfølgeligbiggrin men i form af gave eller lignende. Bare skriv en privat besked.

Håber der er en flink gut der vil hjælpe mig da jeg absolut ikke selv har nogen flair for håndværk!

Mvh Jesper
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Min "Kære" Jesper.
Så vidt jeg har forstået, har du købt en gammel Gård / Husmandssted. Når man køber sådan en indretning må det være fordi man har lyst til at gøre tingene selv eller har så mange penge at man kan sætte profesionelle håndværkere til at opfylde ens ønsker mod passende betaling.
Jeg er sikker på at du sagtens kan selv, hvor der er vilje er der håb !
Jeg har altid haft den holdning, at jeg kan alt ind til det modsatte er bevist.
Hvis du prøver dig frem.
Lad os starte med skorstenen, når du skal rive den ned skal du blot bruge en lille muggert og en mejsel. Du starter med at slå hul nede ved gulvet og fjerne så meget at du kan komme til at skovle nedfaldende mursten ud, nu skal du så have en der kan stå og skovle nedfaldende mursten ud i en trillebør !
Du kravler så op på taget og løsner en sten ad gangen, som du dumper lodret ned igennem skorstenen, den der står for neden skovler dem ud. Starter du ved 09,00 tiden er du færdig ved 16,00 tiden (med indlagte frokost og kaffe pause)
Sværere er det ikke !
Kom igen når du er kommet så langt.

V.h. Håndværkeren
Jeg har skam både lyst og viljebiggrin

Men har aldrig lavet noget som helst selv. Dette er vores første hus og jo vi har da penge til at betale for håndværkere og det er vi da også parate til at gøre.

Synes bare det kunne være rart at få det lavet af en "hjælper", så jeg ligesom kan være med til arbejdet, og få fortalt lidt om generelle ting.

Jeg vil under ingen omstændigheder gå igang selv, da jeg ikke tror det ender godt hehe.
du har lige fået at vide hvordan man gør.. prøv at læse det igen.. det er ikke svært.. og så giv dig god tid.. er du i tvivl hen af vejen så hold en pause og skriv her igen.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jeg er skam taknemmelig for den hjælp I giver herinde!

JEg kan da også sagtens gå igang med at gøre som "Håndværkeren" så flot beskriver. Men jeg forstår ikke hvorfor skorstenen skal rages ned fra gulvet?? jeg har ikke bemærket den nede i huset. Kun på taget..
Måske sidder den inde i en væg?

Jeg synes da kun det er nødvendig at rage den del på taget ned og lukke hullet af. Derefter lave en ny kanal fra emhætten op til et andet sted på taget og sætte en lille zink skorsten. Kan det ikke gøres sådan?

Det skal lige nævnes at vi ikke flytter ind før 1/11, men har fået lov til at udfører diverse ting inden vi flytter ind. Derfor spørger jeg så meget herinde, så vi kan gå igang inden vi flytter ind.
I de fleste tilfælde står en skorsten som en del af skillerums muren i huset, så der i stue etagen kun skal fjernes halvdelen af skorstenen. Du må kigge engang mere, måske den står inde i et skab i køkkenet. Du kan selvfølgelig også nøjes med at fjerne den del der stikker ud igennem taget, og så dumpe stenene ned i skorstenen. Det er så bare vigtigt at skorstenen er afstivet i toppen lige under taget, og så kan du lave dig et zinkaftræk eller af plastic rør, det du blot skal tænke på er lysningen i røret (diameteren) den må ikke være under 100mm. for så får din emhætte problemer med at trykke luften igennem.

V.h. Håndværkeren
Annonce
Ok så kan det godt gøres som jeg har tænkt.

Hvordan afstiver jeg skorstensdelen under taget, inden jeg begynder at slå løs på den del der sidder over taget?

taget er lavet af cement teglsten. Er der en fornuftig måde at begive sig rundt på det uden at ødelægge for meget?
Du afstiver skorstenen ved at slå et par brædder fast imellem spærene og rundt om skorstenen, mere skal der ikke til.
Til spørgsmål to: baretær direkte på tagstenene og ellers stiger.
Jamen det lyder jo ikke så slemt så. NU er det lige før jeg er klar til selv at gå igang med projektetbiggrin

Når jeg fører rørene fra emhætten op til et andet sted på taget, så piller jeg en teglsten af, placere den nye "skorsten" og dækker resten af hullet til med Bly??
Du kan sandsynligvis få sådan en hætte der lige passer til og den har et aluminiums skørt der lige er til at banke forsigtigt til med en blød gummi hammer. Og ja du piller blot en sten ud der hvor den skal gå igennem.

Pøj Pøj !

Håndværkeren
Citat fra Håndværkeren

Du kan sandsynligvis få sådan en hætte der lige passer til og den har et aluminiums skørt der lige er til at banke forsigtigt til med en blød gummi hammer. Og ja du piller blot en sten ud der hvor den skal gå igennem.

Pøj Pøj !

Håndværkeren


Jamen det kan jo ikke være bedre så.

Så vil jeg ikke genere jer herinde mere for nu. Vender højest sandsynligt frygtelig tilbage når jeg står med et væltet hus der skal bygges op, fordi skorsten faldt ned og smadrede igennem tagetbiggrin

Tak til alle for hjælpen og især dig "håndværker" !
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis