fugt i kælder?

Hej

Jeg er lige gået igang med at lave min kælder, der har siddet fugtplader på før, så nu er de blevet revet ned.
Jeg opdager så at pudset er meget skrøbeligt og der er nogle sorte "Skjolder" rundt omkring, skal alt pudset ned eller skal jeg bare lade det være og få isoleret det?
Jeg regner med at indsætte 100 mm isolering, og dampspær udover og endelig gips.
Jeg skal ha lavet dræn når "tid" er til det! Skal jeg lave det dræn inden jeg går videre?
Men hva skal jeg lige gøre med de skjolder??

Mvh Thomas
23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De sorte skjolder er sandsynligvis første stadie til svamp, det kaldet at det er jordslået, og det skal helt væk inden du foretager dig noget andet.
Og så skal du have lagt dræn derefter, først der efter kan du begynde at tænke på at istandsætte væggene. Og så skal der virkelig luftes ud i den kælder.

V.h. Håndværkeren
Hej Thomas.
Ved ikke hvor langt du nu er kommet, men du må ikke sætte fugtspærre og gips op under terræn. Der vil komme kondens og dermed mere fugt og muligvis svamp.
Jeg er selv igang med kælder og har opmuret 100 mm gasbeton (multiplader) på indersiden af kældervæggen. Med et par cm luft imellem.
Har også lige set det gjort på et link.
http://www.dr.dk/Undervisning/Kenddithus/Tv-programmer/20060627142539.htm

Med venlig hilsen

Gert

Ikke nemt at være selvbygger, men her er masser af hjælp. :p
[Indlæg slettet]

Med venlig hilsen

Gert

Ikke nemt at være selvbygger, men her er masser af hjælp. :p
Hej

Jeg har netop fjernet gipspladerne fra kælderydervæggene, bag disse var der isoleret med ca. 3cm flamingo.
Det viste sig bagved, at al pudset var krakkeleret, og små sorte skjolder ved overgang til kældergulvet. Altså fugt-indtrængning.
Nu fjerner jeg de mørke områder og får noget hjælp til at støbe op igen med beton.
Jeg vil meget gerne bruge rummet som en slags opholdsstue, hvorfor jeg vil have nye gipsplader op (ved godt det ikke anbefales), og ikke pudsede vægge.
Kan man konstruere sådan nogle gipsvægge op så de kan ventilere?

mvh.
Vi har igennem flere år kæmpet med opstigende vand i vores kælder. Vi bor på Kildevej smile så der er måske en god grund til dette. Nu har vi besluttet at der skal gøres noget alvorligt ved sagen, efter at vi igennem flere omgange har etableret alverdens udvendige dræn. Sidste løsning ser derfor ud til at være etablering af en indvendig brønd med dykpumpe til kloak.
Er der nogen som har erfaring med denne type løsning - og som kan henvise mig til en dygtig håndværker, der kan løse problemet?
mvh
Karamba
Annonce
Hej Karamba

Du er ikke den første der har misforstået

Mvh Thomas

Hej Thomas,

Tak for dit svar og råd vedr. mine problemer med vand i kælderen. Vandet kommer helt klart op gennem gulvet, som er belagt med et trægulv med asfaltmembran under i midterdelen og fliser i de to ydre kælderrum. Vi kan konstatere at vandet helt enkelt presse op under asfaltmembranen og kommer ud langs siderne, hver gang der er bare rimelige mængder nedbør.
Der er dræn, men disse er svært tilgængelige, idet kælderen kun er 2/3, dvs. at der ikke er fuld kælder på den ene side af huset.
Jeg er parat til at lave en brønd, men har behov for at komme i kontakt med et firma, der har ekspertise i denne type løsninger.
Hvem kender et godt firma?

Hilsen Karamba
Overvej nogle rustikke pudsede vægge, med noget ikke organisk maling på, eks. betonmaling (cempexo). Overvej så også en løsning med isolering udvendig i jorden, eks. 300 mm. styrolit. Lev med en kælder der er uisoleret indtil pengene er der til der skal drænes / isoleres. Du mister ikke plads inde i huset til isolering, og du lukker ikke problemerne inde.

Mit indlæg af denne type plejer at trikkke nogle Vandex fans.

Der har været mange indlæg om emnet, brug søgeren.

Er huset som mange andre huse med kældre er der sikkert ikke for meget plads.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
JEg er selv virkelig i tvivl...har selv en fugtig kælder fra 1935.

Vi har nu lavet omfangsdræn og støbt nyt isoleret gulv med varme i...

Problemet er bare; hvad gør man med væggene. Vores nabo der har samme type hus, har smækket rockwool og gips på væggene. MEn jeg er bange for at lukke fungten ind bag pladerne.

En anden bekendet har brugt leca nødder og multiplader....

JEg bør vel banke den gamle puds ned. Pudse igen og så kigge på problemet når der er blevet så tørt som muligt???
Som ovenfor skrevet så har dette emne været oppe en del gange. Søg på dræn, omfangsdræn, kælder i søgemaskinen.
Jeg ville ikke smække rockwool og gips op. Jeg har selv valgt løsningen med at pudse væggene op, og give dem cempexo. Det har givet et pænt rustikt kælder look, væggene kan ånde, og jeg kan se hvis der skulle komme fugt ind igennem dem m.m.
Jeg har lavet et dræn. Vi lavede det selv, og satte styrolit op udvendig for at isolerer. Det har mindsket fugtgenerne en del, men der vil altid være en lidt højere luftfugtighed i en kælder end i stueplan. SÅ der skal jævnligt luftes ud, jeg har en affugter jeg kan bruge hvis det kniber, og har et hygrometer så jeg kan holde øje med luftfugtigheden.

mvh jan
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også