Gipsloft - Be/afkræft min fremgangsmåde

Hej,

Vi har tænkt os at sætte gipslofter op i vores "nye" hus... Og vil i den forbindelse gerne be- eller afkræftes i min fremgangsmåde

Pt er der panellofter, og disse har jeg tænkt mig skulle blive siddene..
[LIST=1]
[*]Jeg har tænkt mig at sætte forskalning på panelloftet i panelernes retning (hæftet gennem panelerne på spærene) med en afstand på 300mm fra center til center. Jeg vil bruge 16mm tykke forkalningsbrædder (Er det for lidt ?)
Grunden til forskalning istedet for montering direkte på panelerne er at loftet ikke er 100% plant og derfor kan jeg "klodse" forskalningen op de steder dette er nødvendigt...
[*]Sætte 900x2400 mm A1 gipsplader op i samme retning som de nuværende paneler
[*]Spartle 3-4 gange med en papirstrimmel efter første lag
Er det i øvrigt kun på de forsænkede kanter der skal papirstrimmer eller skal der også på de de "skårne" kanter som jeg selv skal false ?
[*]Slibe loftet mellem lag på en slutslibning
[*]Smøre loftet med microdipers
[*]Sætte glasfilt op med overlæg og efterfølgende skårne kanter
[*]Grunde filten
Er det bedre at bruge grundet filt istedet ?
[*]Male loftet 2 gange med en god loftmaling[/LIST]Hvad siger I til min fremgangsmåde og hvad med de indlagte spørgsmål.... ?

Mvh
Anders
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Anders

Det lyder som om, du har helt styr på det....

3. Nogen vælger at lægge en strimmel på endekanterne, men du skal virkelig spartle et stort område, hvis du gør det.
Hold nogle få mm afstand mellem pladerne i endesamlingerne (som du selv affaser), så der kommer spartelmasse i, det forstærker fint - især når du efterfølgende lægger filt på.

4. Lad være at slibe for meget imellem lagene - bare "slå toppene af" med en bred spartel eller lign.

7. Jeg bruger ugrundet, da jeg mener samlingerne bliver dækket bedre ved den efterfølgende grunding og 2 x maling.

Håber du kunne bruge mine erfaringer - arbejdet kalder...

LuneLund: Once I thought I was wrong, but I was mistaken...

Hej fremgangsmåden virker rigtig, dog ville jeg bruge 19 mm forskalling.

Det er rigtigt som du selv siger emd at forskalle pr. 30 cm når det er loft.

Gipspladerne affaser du i enderne, sådan at der er plads til spartel, og samtidigt holder du 1-2 mm imellem pladerne.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
husk lige at få dine loftdåser med ned i det nye loft,det er så surt at skulle pille det hele ned hvis der sker noget i et skjult lampested

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Tak for svarene....

Det ser ud til at være meget meget lidt loftet skal rettes op... Tror måske ikke engang det bliver synlingt med opretningen... Så vil i vurderer at jeg lige så godt kan skrue gips´en direkte på panelerne (som jeg selvfølgelig hæfter med ekstra skruer)...?

Eller vil forskalningsbrædder i alle tilfælde være at foretrække ?

mvh
Anders
Hvis opretning ikke er nødvendigt kan du sagtens skrue direkte på dit panelloft, ingen problemer der. Men som du selv siger, husk at skru dit gamle loft ordenligt fast først wink
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Husk at hvis der er tale om 1 lag gips skal der puttes en laske ind under enderne som så skrues! dvs der hvor pladerne støder sammen for at det ikke giver sig når du spartler. Derudover skal pladerne sættes i forbandt smile
Hej

Det lyder meget rigtigt, men det er kun nødvendigt med forskalling pr 45 cm ved 90 cm plader, og der kan anvendes T-skinner i fritbærende samlinger.

Brug papirstrimmel i endesamlinger, og en min 30 cm bred spartel, så den lille overhøjde bliver udjævnet.

Hvis du vælger at skrue direkte i panelpladerne, er der nok en vis risiko for at dine skruer ikke trækker, men lav et forsøg i dette tilfælde.
Tak for de mange fine svar....

Tror jeg holder mig til forskallingen uanset om det er mere eller mindre ret... Har en fornemmelse af at loftet kommer til at sidde bedre på en sådan....

Ang lasker og t-skinner... Hvad er dette ?

mvh
Anders
Hej

T-skinner er et prudukt leveres fra gipspladeproducenterne til at understøtte/sammenholde fritbærende samlinger, i stedet for lasker eller lignende, som man brugte før i tiden.
Har ladet mig fortælle at der er meget forskel på spartelmasse...

Hvilken vil I anbefale til spartling af loft ?

Har set et sted om en gut der havde problemer med at samlingerne i hans planslebne loft "sank" da der kom filt og kliter på.... Det vil jeg gerne undgå...

/Anders
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også