Gipsloft - Be/afkræft min fremgangsmåde

Hej,

Vi har tænkt os at sætte gipslofter op i vores "nye" hus... Og vil i den forbindelse gerne be- eller afkræftes i min fremgangsmåde

Pt er der panellofter, og disse har jeg tænkt mig skulle blive siddene..
[LIST=1]
[*]Jeg har tænkt mig at sætte forskalning på panelloftet i panelernes retning (hæftet gennem panelerne på spærene) med en afstand på 300mm fra center til center. Jeg vil bruge 16mm tykke forkalningsbrædder (Er det for lidt ?)
Grunden til forskalning istedet for montering direkte på panelerne er at loftet ikke er 100% plant og derfor kan jeg "klodse" forskalningen op de steder dette er nødvendigt...
[*]Sætte 900x2400 mm A1 gipsplader op i samme retning som de nuværende paneler
[*]Spartle 3-4 gange med en papirstrimmel efter første lag
Er det i øvrigt kun på de forsænkede kanter der skal papirstrimmer eller skal der også på de de "skårne" kanter som jeg selv skal false ?
[*]Slibe loftet mellem lag på en slutslibning
[*]Smøre loftet med microdipers
[*]Sætte glasfilt op med overlæg og efterfølgende skårne kanter
[*]Grunde filten
Er det bedre at bruge grundet filt istedet ?
[*]Male loftet 2 gange med en god loftmaling[/LIST]Hvad siger I til min fremgangsmåde og hvad med de indlagte spørgsmål.... ?

Mvh
Anders
Hej, Vi har tænkt os at sætte gipslofter op i... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
medium let-spartel. 100kr i silvan.

Historien om samlingerne der synker skyldes garanteret at der er spartlet for lidt. Der skal altid spartles min. 2 gange for opnå et godt resultat. Det er faktisk sådan at samlingerne gerne må "bule" lidt udad. Øjet opfatter ikke at samlingen måske er 1mm ude af plan. Buler det indad ses det derimod straks! Synker samlingen så en anelse kan det ikke ses wink

Mvh Jax
hva er der oppe bag dine, profil brædder...?

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Oppe bag mine panellofter er der de bare spær... Og dampærre ..

Skal jeg oøvrigt ligge en ny dampspære mellem paneler og det nye gips eller er den gamle der sidder over paneler ok ?

/Anders
Okay, tit har man sat profil lofter op, på gamle gips lofter, eller andet, der ville give en bedre understøttelse.. men i dít tilfælde vil jeg gøre som du har beskrevet.

Hvis den gamle dampspærre er intakt, sidder den fint, men det jo svært at sige, kan du tjekke den oppe fra loftet !

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
Endesamlinger SKAL armeres med papirstrimmel ...... et godt tip er at grunde med microgrunder før spartling ......... så suger gipsen ikke vandet ud af spartelmassen for hurtig ...... ja og der skal spartles langt ud ...... jeg vil sige 30 cm til hver side som minimum ......
og husk så at al sand/letspartel ikke er godkendt til papirstrimmel .....
men en Polyfilla eller lignende er godkendt ........ så brug evt den til at lægge strimlen fast i og så en billig spartel til de efterfølgende gange ........

....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hej...

Har lavet en skitse : gipsloft.gif

De mørke bjælker er forskalning (10 cm)... Og de lyseblå kasser er gisppladerne (der er ikke taget højde for forskydning)...

Pladerne i siderne er en 120 cm der er delt i 2 (for at få mindst muligt spild)... og resten er 90 cm...

Ser min skitse helt tosset ... Kommentarer og gode råd motages gerne..

mvh
Anders
Endnu et spørgsmål...

Hvilke skruer skal jeg bruge til at montere forskalningen med....

Min ide var at bruge nogle lange (måske 80mm) skruer til hvor spær sidder og måske en 40 mm til at sætte forskalningen fat hvor der bare er paneler...

Men... Skal jeg passe på med ikke at bruge for lange skruer... Her tænker jeg på den dampspærre som sidder under panelerne... Eller skal jeg evt bare skrue løs og så måske sætte en nye dampspærre mellem min nye forskalning og gipslaget....?

/Anders
...........husk endelig at endesamlinger skal løbe parallel med lysindfaldet i rummet , det mindsker risikoen for at de armerede og spartlede samlinger bliver synlige ............ der er udgivet en lille folder/et lille hefte som beskriver en korrekt opsætning af gips på både vægge og lofter ...........

....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
..... rettelse : http.//gds.knaufdanogips.dk/mounting/

....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også