Hjælp ønskes til motorproblemer - Peugeot 106

Hej Forum

Jeg er ejer af en Peugeot 106 XR 1,4i fra 1996, der kun har kørt 101000km.

Bilen begyndte at smide vandet igennem ekspansions beholderen i toppen, og blev varm så den røde lampe begyndte at lyse, samtidig var der olie i ekspansions beholderen. Vores mekaniker hældte vand i ekspansionsbeholderen, og kunne konstatere at når motoren blev varm boblede det i ekspansionsbeholderen. Topstykket blev fjernet og det viste sig at toppakningen var i meget dårlig stand. Topstykke blev herefter planslebet og ny toppakning og nye strækbolte blev monteret. Nu efter ca 14 dage er bilen igen begyndt at smide vandet og boble efter kørsel og jeg måtte endnu engang blive hentet af Falck igår.

Anden information:
Den elektriske blæser ved køleren fungerer fint og starter og stopper i tomgang og under kørsel.

Køleren ser mekanisk fin ud.

Der er rent vand i kølkesystemet, grundet at vi skifter det tit for at fjerne evt. olierester.

Hvad kan problemet være ?

Mvh / Br

Peter Sorensen

www.diode.dk - Se mere om Winga 30 motorbåd
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
er der olie i vandet igen???
ryger den hivdt ud af udstødningen???
hvad med olie standen hvordan der ser den ud er der merer olie end der plejer???
Bruger den vand???
Citat fra sorensen

Topstykke blev herefter planslebet og ny toppakning og nye strækbolte blev monteret.

Det ville have været skide smart at trykprøve topstykket inden der blev ofret 5 flade øre på det.

René
Hej Puch-Maxi

Opdatering:
- Nej der er ikke olie i vandet igen
- Den ryger ikke hvidt ud af udstødningen
- Oliestanden er som forventet og der er ikke noget unormalt
- Olien er ikke grå
- Den bruger vand, men jeg ved ikke om det trykkes ud af
ekspansionsbeholderen

Kan der være nogen følere der er defekte?
Kan motoren få for meget benzin så den hurtigt bliver for varm?

Mvh / Br

Peter Sorensen

Hej ALB69

Min mekaniker trykprøvede kølesystemet inden motoren blev adskilt, og der var ikke noget tryktab efter en halv time.

Mvh / Br

Peter Sorensen

Citat fra sorensen

Hej ALB69

Min mekaniker trykprøvede kølesystemet inden motoren blev adskilt, og der var ikke noget tryktab efter en halv time.

Mvh / Br

Peter Sorensen

Problemet er jo også at trykket går den modsatte vej,fra forbrændingen og ud i kølesystemet,det er jo spildt arbejde at planslibe toppen hvis den er revnet,der skal ikke komme bobler ud i dit kølesystem og der skal også skiftes termostat når der skiftes toppakning.

René
Annonce
Jeg tror ikke det er fordi at den får for meget benzin at den bliver for varm (dette vil kun medfører en dårlig benzin økonomi) Jeg vil nærmer tro at det er topstykket der er revnet så der bliver trykket komprosion ud i køler systemmet fra forbrændningen.evt toppakningen igen
Puch maxi har ret. Enten er toppen der er revnet eller toppakningen der er gået igen(motorblokken kan også have taget skade).

jeg vil sove stille ind ligesom min bedstefar. Ikke skrigende som passagererne i hans bil...
det kan stadigvæk godt være at der er luft i systemet de er noget rigtigt l... og lufte ud især når det er Peugeot. jeg har en ven som er rigtig god til Peugeot og han kan godt bruge 45 min på og lave det nummer.
Hej,

Begge vores 106'ere har brugt vand - har aldrig fundet ud af hvortil eller hvorfor (det aut. pegøjt-værksted havde ingen forklaring). Bilerne kørte begge upåklageligt og mange km.
Anyway - når jeg en sjælden gang glemte at efterfylde i tide, var jeg nødt til at lufte dem ud af flere omgange. Ellers kogte de. Tror det skyldes varmesystemets sindrige rørføring!?

Mvh.

Jan R.
Hej Jan R

Jeg vil blive meget glad for hvis du kunne beskrive fremgangsmåden for udluftning af kølesystemet i detaljer.

På forhånd tak.

Mvh / Br

Peter Sorensen

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis