Finspartling af væg til glasfilt

Hej alle.
Jeg har sat mig for at jeg skal have glas-filt på mine vægge, men er efterhånden blevet lidt modløs af at læse alle indlæggene herinde :-) Det lyder rigtig svært. Jeg har læst rigtig meget, og ved hvordan man skal sætte det op - jeg ved at væggen skal være HELT glat, men mit problem er så: Hvordan får jeg den HELT glat? Det er en væg med puds på, elektriciteten er blevet fræset ind i væggen og det er blevet grov-pudset op. Når jeg står med min puds væg hvad er så mit næste træk??
Fin-puds?
Jeg har læst om noget der hedder let-spartel, hvad er det, og hvorfor er det bedre end sandspartel? (som der er nogle der skriver det er)
Og så slibe det med fin sandpapir?

Når så væggen er helt glat er det:
Microdispers i én til én med vand
Lim og så filt. Er det rigtig forstået?

Mange tak for hjælpen - det er jo en helt jungle det her gør-det-selv :-)
Mvh Lone.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Uha, hvor jeg glæder mig til at læse et svar på dit spørgsmål for mit er helt det samme...rolleyes

Selvgjort er velgjortrolleyes
Citat fra LoneB

Hej alle.
Jeg har sat mig for at jeg skal have glas-filt på mine vægge, men er efterhånden blevet lidt modløs af at læse alle indlæggene herinde :-) Det lyder rigtig svært. Jeg har læst rigtig meget, og ved hvordan man skal sætte det op - jeg ved at væggen skal være HELT glat, men mit problem er så: Hvordan får jeg den HELT glat? Det er en væg med puds på, elektriciteten er blevet fræset ind i væggen og det er blevet grov-pudset op. Når jeg står med min puds væg hvad er så mit næste træk??


Hvis dine vægge står grovpudsede, så ville jeg nok give dem en omgang finpuds og så filse dem med et fint filsebræt med skum, når det er tørret godt op, så kan man nøjes dem maksimalt 2 pudsninger og der skal ikke slibes bagefter, men det er nok ikke den nemmeste gds opgave. Alternativet er sandspartel 2 gange mindst og så slibe så armene er ved at falde af ;-)


LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tak for rådet - nu er jeg ret svag på gør-det-selv området, og aner ikke hvad det betyder at filse.... Kan du forklare mig det..?
Det med to pudsninger betyder at jeg kan nøjes med at finpudse 2 gange, og så en omgang filsning til sidst?
Beklager at jeg er helt blank på området smile
Mvh Lone.
Jeg har lige gjort det på vores toiletvægge.
De var osse grovpudsede efter at rør var blevet fræset ind i væggen, og det er altså ikke noget problem at få væggene glatte.

Det er bare et spørgsmål om at spartle og slibe nok gange.

jeg spartlede og sleb det
så spartlede jeg og sleb
og tilsidst....spartlede jeg og sleb og vupti.

Jeg mener at man skal op på 3 gange spartling hvis det skal være ordentligt, efter at man har slebet væggen efter anden spartling ser det lige pludselig ud som det skal være, og så er det man liiige giver det en ekstra omgang for at få det helt glat.

Det med at slibe, tja der findes klodser, både store og små som gør det rigtig nemt, du kan sågar osse leje en såkaldt girafsliber hos din lokale farvehandler som gør jobbet endnu nemmere.
Det afhænger selvfølgelig af rummets størrelse, hvor meget man vil gøre ud af udstyret.

Din rækkefølge af proceduren er osse helt i top smile bare husk de der 3 omgange spartling og slibning hver gang, så skal du nok få fine vægge.

Den med at filtse har jeg aldrig hørt om før, den ville jeg ikke turde benytte, men nu kender jeg osse det andet til hudløshed efterhånden.
Filtse er samme princip som når du vandskurer en murstensvæg, man trækker mørtel på væggen og glatter det med roterende bevægelser bagefter med at såkaldt filtsebræt.

Kun døde fisk flyder med strømmen wink
jeg har hørt fra en maler, at der ikke er nogen grund til at ofre penge på Microdispers, man tager blot lidt vævklæber (som man aligevel har købt, og fortynder i lidt vand, og der efter smøre det på væggene, og lader det tørre, det lægger en hinde der er lige så god som microdispers...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Du spurgte on forskellen på sand- og letspartel, let er meget nemmere at slibe, og støver efter min erfaring mindre.

Kender du:

+PLUS MALERGROSSISTEN
Herlev
Transformervej 29
2730 Herlev
Tel 44 41 00 90


Jeg køber normalt hos dem, godt nok i Århus, de har gode varer til fornuftige priser, de har rabataftale med mange firmaer, også udenfor malerbranchen, så prøv om du kan få rabat.

Hilsen Aksel
Den med at bruge lim istedet for disperser vil jeg også bruge næste gang. Desuden vil jeg anbefale at bruge en bred spartel til fuldspartling og derpå, når væggen er overfladetør, gøre brug af filtsebrættet (kan købes hos maleren eller i Silvan) så kan du nøjes med én spartling og intet slibe arbejde...der støver.

Venligst Kristian
Hej,

Jeg synes opgavens omfang overdrives...

Køb en god letspartel, brug en GUMMI-spartel og spartel i to omgange (med en let mellemslibning). Er spartelmassen for sej, kan du bløde den lidt op med vand.

Ja, der skal slibes, men når du bruger gummispartelen, er det langt lettere, fordi du ikke får spartelkanter.

Ellers er din fremgangsmåde fin.

Mvh.

Jan R.
Hej ...

Hvis du døjer med at slibe overflæaden pæn, kan du leje en elektrisk sliber som man kalder en giraf.
Det gør det meget nemmere.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også