Skorsten

Hejsa
jeg er ny bruger herinde og vil først starte med at sige hej til alle.rolleyes

Jeg har købt et hus fra 1930 i 3 plan Supert..! Og jeg laver det hele selv dog har jeg lige hjælp af et par friske mænd af og til..wink Og det kommer jo nok til at tag nogle år, men sådan er det jo.. Men nu står vi lidt med et problem.. Jeg har en dejlig brændeovn i min stue som jeg gerne vil beholde. Skorstenen går igennem hele huset og den vil jeg gerne have frem ovenpå, (den var før pakket ind i en kasse som en del af en væg) men jeg synes den er smuk og hyggelig.. Og den skal man nu se, stå der midt i rummet hvid og flot. Nu har jeg lavet så hanebåndene er fri og dermed også en del mere af skorstenen som er dækket af sort løbesod.. Skorsten står skrå og støtter ind på hanebåndet, v.hj.a nogle mursten der fylder mellemrummet imellem hanebånd og skorstenen..
Hvad gør jeg nu med den skorsten for at få den pæn..? Og det mursten der støtter ind på hanebåndet er løst, derfor har jeg satte støttebrædder ind under så det ikke falder ned. Det skal jo skiftes, men til hvad..Beton.?
Skal man skrabe det løbesod af og pudse skorstenen op eller hvad gør man..?

-og hvis jeg en dag vil skifte min brændeovn ud med en anden, kan man da så bare montere den direkte i skorstenen eller kræves der specielle ting så man måske ikke kan bruge sine flotte skorsten..?

Håber nogen kan hjælpe.. Tak på forhånd for venligheden..rolleyes

Selvgjort er velgjortrolleyes
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej cille.

Løbesod har det med at trække igennem både nyt pudslag og maling.
Derfor ville jeg pensle vådrums membran på før maling eller puds. Så er løbesoden forseglet.
Du kan støtte skorstenen med hvad som helst bare det ikke er brandbart.
Og jeg kan ikke forestille mig nogen situation hvor en ny brændeovn ikke kan sættes til din nuværende skorsten. Det kan være at der skal laves et nyt hul, hvis den nye er højre.

Held og lykke med projektet.

Mvh Jesper
Tømrer

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også