Hvor meget bruger en varmtvandsbeholder?

Jeg har fået at vide, at vi bruger for meget varme. Vi benytter fjernvarme og har en 110L Metro varmtvandsbeholder. Her om sommeren er der slukket for alle radiatorer og gulvvarme, men vi bruger ca. 1,2 m3 om dagen, hvilket udelukkende er til varmtvandsbeholderen.

Er dette for meget? Vi bor 2 i huset og vandet er en 50-55 grader. Der løber konstant varmt vand igennem. Returrøret under termostaten, som er sat til kobberspyddet oppe i beholderen, er altid varmt.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad er dit energiforbrug (MWh)? Vandforbruget kan sige noget om forbruget, men energiforbruget er det væsentligste for din varmeudgift og vil normalt også kunne aflæses på din måler.

Ifølge Københavns Energi er et normalt vandforbrug i juli på ca. 16 m3, dvs. ca. ½ m3 om dagen, så du ligger noget højere.

Du skriver at der er slukket for radiator og gulvvarme, men hvad med cirkulationen (går ud fra at du har cirkulationspumpe på varmeanlægget) og sommerventil?. Hvis cirkulationspumpen ikke er slukket pumpes der jo fortsat varmt vand rundt i rørene, som fjernvarmen også skal varme op.
Der er en masse forskeliige målinger i KWh men ved ikke hvilken en der er relevant? Det er en Siemens måler.

Cirkulationspumpen til brugsvandet er stadig tændt ja.
Hvad er en sommerventil? Tror ikke jeg har en sådan. Der er ikke cirkulationspumpe til radiatorer/gulvvarme.

Ja jeg ligger jo så på det dobbelt af det anbefalede. Kan det være en defekt varmtvandsbeholder?
Der er sandsynligvis et tal for forbruget indtil nu, som kan være angivet i MWh eller kWh (som for en ordens skyld er 1/1000 MWh). Herudover er nok tal for øjeblikkeligt forbrug angivet i kW (alstå uden h) og øjeblikkelig maksimal effekt, igen i kW. Det er angivelsen med h, som er vigtig. Hvis du har flere angivelser i kWh ved jeg ikke hvad det kan være, for det har jeg ikke på min, men måske seneste årsaflæsning?

Købehavns energi har vejledninger til en række varmemålere på http://www.ke.dk/portal/page/portal/Privat/Varme/Varmemaalere?page=223 - måske kan du få hjælp her.

For så vidt angår cirkulationspumpen til brugsvandet skal den selvfølgelig fortsat være tændt - jeg troede der var cirkulation på varmen også. En sommerventil er, som navnet næsten siger, beregnet til at slukke helt for varmen om sommeren. Jeg troede egentlig, at der var en på alle fjernvarmeanlæg, men er på ingen måde ekspert, så det skal jeg ikke gøre mig klog på, i hvert fald ikke uden at kunne se dit anlæg. Men hvis du følger rørene rundt burde du kunne se om der er et sted, du kan lukke for vandgennemstrømningen uden at lukke for gennemstrømning til varmtvandsbeholderen.

Jeg ved ikke om din varmtvandsbeholder er defekt, men det lyder forkert for mig at vandet løber igennem hele tiden. Der skal nok en professionel til for at afklare det, men hvis jeg var dig ville jeg først prøve at se om jeg kunne finde sommerventilen og så finde ud af om det løser problemet.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis