Fliser og fald hvad er snedigst og hvornår er det påkrævet med vandopsamling i afløb

Jeg er ved at skulle lægge en masse fliser om, ifm. etabliering af en terasse.

Det er oplagt, at der skal være fald (2 % for en sikkerheds skyld) væk fra huset, men jeg har et hjørne, hvor jeg har brug for nogle gode idéer for hvordan man bedst gør det.

Jvf. vedlagte (iøvrigt målfaste :-) tegning er det området mellem skuret og naboens garage.
De mørkeblå pile viser hvordan de oplagte faldretninger er/bliver, de cyane pile er der hvor jeg er i tvivl!

1. Hvordan sikrer jeg mig fald væk fra alle bygningerne, samt afledning af vandet?

2. Hvornår er et fliseareal så stort, at man skal sørge for at vandet opsamles i et afløb (eller faskine)?

- Selvom der nok kommer et lille halvtag (med tagrende) der dækker en del af arealet af pladsen op mod naboens garage bør der jo nok alligevel være et fornuftigt fald...

PS.: Flisebelægning af arealet (kvadratet) mellem skuret og garagen er nyt, på det resterende område derfra og hen mod huset, var der lagt "rester" - ikke to "fliser" var ens og faldet iøvrigt IND mod huset (ideen var nok, at vandet skulle ramme den regnvandsbrønd der er tættest ved huset, men det spiller ikke helt godt - bl.a. derfor vil jeg vende retningen)!

I teorien er der ikke forskel på teori og praksis, men i praksis er der...
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
50*50 fliser er svær at vride så du kan nok ikke lave kuvertfald eller lignende.
Hvis det var mig, ville jeg lade det falde mod træet. Løft den sidste række mod naboen, så da er lidt fald væk fra hans bygning. Set med fordel 3 rækker chaussesten imellem den lille firkant og din belægning rundt om huset. Det pynter og du kan på smuk vis udligne højdeforskel. 50*50 fliser skal have 0,5% minimumsfald, så 2 % er ret meget. Anbefaler 1 %.
Tak for svar, har lige lidt opfølgende spørgsmål...
Citat fra Myrlin

50*50 fliser er svær at vride så du kan nok ikke lave kuvertfald eller lignende.
Nu ER fliserne ikke bestilt endnu og jeg vakler lidt mellem 40x40 og 50x50 (men er pt mest til 50x50, deraf tegningen smile...
Dog formoder jeg ikke, at det vil gøre den store forskel mht. dit alternative kuvertfald.

Hvis det var mig, ville jeg lade det falde mod træet. Løft den sidste række mod naboen, så da er lidt fald væk fra hans bygning.
Hmm - mener at faldet skal gå fra skuret mod træet (se ny tegning)?

Sæt med fordel 3 rækker chaussesten imellem den lille firkant og din belægning rundt om huset. Det pynter og du kan på smuk vis udligne højdeforskel.
Som på den nye tegning?

50*50 fliser skal have 0,5% minimumsfald, så 2 % er ret meget. Anbefaler 1 %.
OK jeg går ned til 1%

I teorien er der ikke forskel på teori og praksis, men i praksis er der...
Jeg har tilføjet nogen linier. De røde sætter du nok i vater, ikke også? Ser pænest ude ved huset. Den mørkeblå linie diagonalt er din problemzone.
Jeg har markeret en flise med to rød sider. Den ene side skal vær i vater, rigtig nok. Den anden skal vær med fald altså forkerte. Ved 1% fald og 40*40 fliser er det 4mm, ved 50*50 fliser 5 m, som 'hjørnet af flisen' stikker op over.
Faldet har du jo styr på nu. Anbefaler at skær de fliser diagonalt og sætte ved den mørkeblå linie en enkelt række chaussesten eller andet. På denne måde kan du 'knikke/vride' fliserne. God arbejdslyst.C:\Karte.gif
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis