En side om om/tilbygning på et gammel hus!!

Hej
Jeg har lavet en side hvor man kan finde at om vores byggeprojekt. Du kan se hvad jeg har skrevet i byggebeskrivelsen til kommunen, og følge projektet helt til enden. Fortiden venter vi på at vores dispensationsansøgning bliver færdig behandlet i teknisk forvaltning. Vi skal have en ny tagetage, der skal indrettes med 3 værelser, og derefter går vi igang med at bygge vores gamle soveværelse om til badeværelse. klik ind og følg med!! http://soegaard.h4f.dk

MVH

Kim og Tania
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vi glæder os til at se mere !

Egentligt troede jeg at en manzard etage blev betragtet som en tag etage altså en ½ etage..

Jeg mener at den vist skulle være opfundet af en franskmand der ikke måtte lave en ekstra etage, men godt måtte udnytte taget.. Der er jo heller ikke nogle rigtige kviste osv på en manzard etage.

Men måske ville jeg over veje om et Velux vindue er den rigtige løsning til manzarden... Det er normalt almindelige facade vinduer der anvendes i den slagsbyggeri.
Ikke at Veluxen ikke vil være tæt osv for det vil den. Den anvendes på forskningsstationer forskellige steder i verden netop fordi den er specielt tæt. Og internt i Velux koncernen anvendes vinduet også som facade vindue i egne byggerier.
Jeg har selv været ansat i koncernen for en del år siden.

Men netop betjeningen skal i være opmærksomme på. Et standard vippe vindue er med top betjent håndtag og det er måske ikke det smarteste. En anden type er tophængte og opfylder også lettere kravene til redningsåbningerne, men stadigt et velux.

Der er større muligheder for at finde facade vinduer med den udformning og mål der lige passer til huset.

Valget er jeres !

Men jeres isolering beskriver du som værende "kun" 150 mm i væg og loft.
Det vil jeg da hæve til 200 mm som der også er plads til i spærrene. og gerne endnu mere i loftet.

Valget er jeres !

De lodrette skille vægge vil jeg også lave med dobbelt gips beklædning på hver side af sttolperne, og som stolper vil jeg anvende de specielle stål lægter der laves til formålet. De er rette og nemme at arbejde med.

Valget er jeres !

Men en fin side som bliver sjov at følge.

Venligst Njord wink en glad amatør smile

MVH Njord
Hej hej!!
Tak for dit gode indlæg. Jeg har også tænkt på at det måske ville være smartere at vælge et andet vindue, men det er børneværelser der skal være i tagetagen, og det ville jo ikke være så smart at de lige "smuttede" ud af vinduet!! *SS* Det med isoleringen, skrev jeg fordi det var mindste krav, og hvis der bliver plads, vil jeg da putte lidt mere på!!
endnu engang mange tak

Kim
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej smile

Tillykke med projektet smile

Nu ved jeg ikke hvordan det er med tilbygninger, men ved nybygninger, skal man også indsende konstruktionsberegninger, der kan dokumentere om huset kan holde til en førstesal. (vindafstivning) Desuden skal du nok også lave en energiforbrugsberegning.

Med den høje kælder, bliver huset så virkelig ikke mere end 7,4 meter i højden?

150mm isolering er FOR lidt. Du skal som minimum vælge 200mm, men 250mm og 300mm er standard nu om dage.
Jeg tvivler på at 150mm er minimums-lovkrav!

Dine skillevægge skal ikke laves af 50x100 mm, men mindre du putter 100 mm rockwool mellem også. Standard er 50x75mm stålreglar, med 75 mm isolering.

Hvad med vindafstivning?
Hvordan vil du forankre tagkonstruktionen ned i fundamentet?
Hvad med undertag?
Har du et budget vi må se?

Mvh
ThomasB

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af ThomasB (den 05-08-2003).]
Du finder nemt et vindue med børne sikringer, ellers kan det monteres !
Velux vinduerne er jo konstrueret til at sidde på skråt og derfor kan de nemt blive ret høje når de monteres lodret.

Thomas bekymrer sig om stabilitetsberegninger og det vil jeg også i mindre omfag gøre. Dit hus er formodentligt bygget traditionelt med en indermur og en ydermur i sten. Normalt vil det ikke give problemer med at kunne holde. Problemet kommer nærmere ved at dine spær formodentligt skal understøttes og den mur der understøtter skal så være bærende også i kælderen ! Det er huset ikke oprindeligt bygget til og det vil kunne give problemer. Så få lavet lidt beregninger på det. Det er sikkert ikke noget krav men det vil være dumt at se det hele skride.. Jeg har bygget nyt hus for et par år siden og her var der ikke krav om specielle beregninger på 1. salen. Mit hus er et traditionelt 1½ plans hus.

Vind afstivningen skal naturligvis være i orden. Men mon ikke den er beskrevet på spærtegningerne fra spærfabrikken ??

Naturligvis skal spærene forankres til fundamentet. Men her bør du kunne bruge forankringen fra de gamle spær.

Untertag osv bør laves efter tagfabrikantes anvisninger.

Budgettet vil være spændende ! Så må vi se det ??

Venligst Njord smile

MVH Njord
Hej Thomas

Tak for dit inlæg!
Til alt det du skriver med isolering, kan jeg sige at teknisk forvaltning har tagt god for bygge, hvis jeg får min dispensation. Men jeg vil da ligge mere isolering på, hvis pladsen tillader det. Jeg har fået en tømmer med som konsulent, og han har fortalt mig om alle de mål jeg har opgivet.

De nye spær vi vi sætte fast til en del af den gamle konstruktion, fordi vi vil beholde den del lofterne i stueplan er sat fast på.

Undertaget er godt nok ikke nævnt i byggebeskrivelsen, det er en fejl, men det kommer der da også.

Jeg er ved at gøre en udvidelse af siden klar med budgettet, og de overslag jeg har fået hjem.

MVH

Kim
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Hej igen

Vi har bærende vægge fra kælderen, og hele vejen op.

Til Thomas: det er ikke en høj kælder vi har, heldigvis, Der er kun 1,1 m fra jorgen og op til underkanten af loftet i kælderen. hvilket der samtidig giver os en bebyggelses procent på kun 9%.

MVH

Kim
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej igen smile

Tekniske forvaltning siger ikke god for noget som helst. De giver dig lov til at bygge. Du skal selv sørge for at overholde love og regler. Det er ikke lovligt kun at lægge 150mm isolering.
Læs: http://www.boligtorvet.dk/Boligtorvet/web.nsf/HidIDLookup/XF785D11A99AEE432C1256AFE 0045648B
Og her: http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/B19986002705-regl (kig på afsnit 5)

U-værdien står i parantes. (mineraluld er 0,39 ved 100 mm, 200 mm = u-værdi på 0,20)
Lette ydervægge (0,20) 200 mm
Tunge ydervægge (0,30) 125 mm
Skillevægge og etageadskillelser (0,40) 70 mm-100 mm
Terrændæk, kældergulv (0,20) 200 mm- 225 mm
=> Loft- og tagkonstruktioner (0,15) 250 mm
Flade tage (0,20) 180 mm- 200 mm

Så som du kan se, slipper du ikke med 150 mm. Og når førstesalen skal færdiggodkendes af teknisk forvirring, så kigger de på dine isoleringstal.. vupti, så får du lov til at lave det hele om igen.

Du SKAL (lovkrav) forankre førstesalen DIREKTE i fundamentet med f.eks vindtræksbånd på hvert tredie spær.(se SBI-anvisning). Og jeg kan love dig at det er nødvendigt! Der er et ENORMT vindpres på sådan en førstesal. Det nytter ikke at fastgøre førstesalen i noget eksisterende, da det med garanti ikke kan holde. Du bliver nød til at få lavet beregninger på det. Forsikringen dækker ikke hvis førstesalen flyver af (og der er sket for en del!)

En tømmer er sikkert fin fin som konsulent, men han er ikke ingeniør og kan derfor ikke lave de nødvendige beregninger.

Bebyggelsesprocenten udregnes med det SAMLEDE etageareal. Ikke grundareal.

Du mangler stadig at beskrive, hvordan du vil afstive tagkonstruktionen.

Mvh
ThomasB

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af ThomasB (den 05-08-2003).]
Hej Thomas!!

Til dit indlæg kan jeg tilføje.

Kælder tælles med i bebyggelses procenten hvis der er over 1,2 m fra jorden og til underkandten af loftet i kælderen, citat teknisk forvaltning

Til resten: alt er under kontrol, citat tømmermesteren
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej

Jeg har et simpelt excel ark, der beregner U-værdi for rum, du indtaster materiale tykkelser, temp. differens, flade areal osv og så får du U-værdi for hver flade samt samlet værdi for rum.
Jeg kan sende pr. mail hvis du er interesseret.

mvh
John Bo

John Bo smile
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis