Skorsten. Hvad gør vi?

Hej alle.

Vi har lige købt et dejligt nedlagt landbrug. Der eneste der skal laves ved overtagelsen er skorstenen.

Vi har ikke en dyt forstand på alt håndværkmæssigt, så bær over med dumme spørgsmålwink
Har valgt at spørge herinde INDEN jeg kontaker håndværker.

Skorsten bliver kun brugt til emhætten. Den er muret op og sidder på ryggen af taget.
Sagen er at den er ret faldefærdig og der kommer fugt ind på loftet pga den.

Skal vi få den raget ned og sat en lille blikskorsten på, eller skal vi få den pudset og indldækket i zink/bly?

hvad vil være det blilligste?

Håber I kan hjælpe.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tillykke med købet.

Jeg har heller ikke selv nogen håndværksmæssige kundskaber, men har selv for nyligt fået renoveret skorsten, så jeg kan dele nogle overvejelser og erfaringer. Du nævner to løsningsmodeller. Der er vel også en tredje: Helt at fjerne skorstenen og så føre luften fra emhætten ud et andet sted (gennem et hul i vægge eller lignende).

Jeg tror at det vil være dyrest at få muret og inddækket skorstenen, men æstetiske årsager kan tale for den løsning (nogle huse kan se lidt amputerede ud hvis skorstenen fjernes). Samtidig er skorstenen også til rådighed hvis I senere skulle have lyst til brændeovn eller lignende (men så skal emhætten naturligsvis kobles af skostenen).
Tak for svaretsmile

Jeg tror ikke vi vil vælge at fører luften fra emhætten ud gennem væggen.

Det vil ikke gøre noget at fjerne skorstenen, da vi har en skorsten mere der bliver brugt til brændeovn. Denne skorsten er dog tip top iorden og helt ny pudset.

Jeg hælder mest til at fjerne skorstenen og få sat en lille zink skorsten på. Men jeg ved ikke hvad dette vil løbe op i af omkostninger.. Hvilke håndværkere sætter egentlig sådan en skorsten op?
Det gør en blikkenslager.
Men men ! det vil være hul i hovedet at opsætte en så lang aftrækskanal til din Emhætte, det eneste du opnår er at forringe suge evnen på din emhætte. Den korteste vej vil være løsningen, og så er det altså et ægte LDS job, det vil blive en fed unødvendig regning at få en blikkenslager til et så enkelt et projekt.

V.h. Håndværkeren
Citat fra Håndværkeren

Det gør en blikkenslager.
Men men ! det vil være hul i hovedet at opsætte en så lang aftrækskanal til din Emhætte, det eneste du opnår er at forringe suge evnen på din emhætte. Den korteste vej vil være løsningen, og så er det altså et ægte LDS job, det vil blive en fed unødvendig regning at få en blikkenslager til et så enkelt et projekt.

V.h. Håndværkeren


Jamen der er jo adgang fra emhætten til skorstenen allerede.. Det fungere jo fint som det er nu. Problemet er bare at skorstenen trænger til en omgang pudsning og inddækning. Eller at blive raget ned og erstattet af en zink skorsten. Rørerne fra emhætten til skorstenen er der allerede..

Emhætten sidder ikke ved en ydermur, og så kan jeg altså ikke lige se, hvordan jeg skal fører et rør ud af væggen som går ud af huset.

Jeg har altså minus håndværker-flair og har faktisk aldrig udført et LDS job

Hjæææælp
Det er vist det vi kalder 10 tommelfingre !!!
Med mindre der er beboelse på loftet kunne du lægge et rør hen over loftet og ud i det fri gennem en lille ventil på taget.
Eller du kunne anskaffe dig en emhætte med recirkulering, så smider du heller ikke al den gode varme ud til fuglene.
Ps. det er aldrig forsent at lære noget nyt.

V.h. Håndværkeren
Annonce
Jeg tror jeg er nogenlunde med i hvad du mener hehe.

Men jeg forstår bare ikke hvorfor jeg ikke bare kan rage den gamle skorsten ned og få en blikkenslager til at plante en ny zink skorsten der hvor den gamle stod.. Det skulle da være lige til eller hvad? og det burde da ikke koste mere en 5.000kr

Ja jeg har ti tommelfingre, men nu hvor vi har købt nedlagt landbrug så kan det nok nå at ændre sig

Hvis der sidder en derude og tænker: "hold kæft, sådan en spasser, han fatter da ingenting". Så er du velkommen til at komme og hjælpe mig
Nu har jeg lige snakket med en blikkenslager.

Han synes jeg skal få raget skorstenen ned og kontakte en tømrer der kan installere en ny udlufningskanal.. Dette lyder dyrtconfused

Nogen erfaringer?
Næh den eneste erfaring jeg har med Håndværkerer, er at lige så snart de er kommet inden for døren i dit hus koster det penge, og med en timeløn på en 4-500,00 Kr. i timen + kørsel og diverse matrialer som de skal købe hjem, hvor efter de som almindeligt foretning brug ganger prisen på det indkøbte med 2,6 får du ikke meget for 5000,00 Kr.
Hvis du nu fik rettet dine fingre i den rigtige position kunne du nok gøre det for 500,00 Kr.

V.h. Håndværkeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis