Efterisolering

Hej

Jeg har netop efterisoleret skunken i mit hus.

Der var i forvejen ca 100 mm isolering over loftet til stueetagen med et lag vindpap over.

Jeg har lagt ekstra 180 mm isolering ovenpå det eksisterende, afsluttet med et lag vindpap. Jeg har ikke fjernet det vindpap der lå der i forvejen.

Nu er spørgsmålet, om der sker noget ved at der ligger et lag vindpap 2/3 dele nede i isoleringen?Eller skulle jeg have fjernet vindpappen inden jeg lagde mere isolering på?

Der er tale om et 70' er hus, så der er dampspærrefolie under isoleringen og vindpappet er jo diffusionsåbent, så jeg har selv vurderet at det er ok (ellers havde jeg jo også fjernet vindpappet først), men hvad siger I?


MVH Lars
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg glemte at skrive at den strimmel der er isoleret i skunken kun er ca. 70 cm af det yderste af etageadskillelsen...
Hejsa lige umidlbart kan jeg ikke se hvad vindpappet er der for i det hele taget, normalt er det kun dampspærre på den varme side, altså mod huset der er gældene.
Og hvis det er ud imod udhænget så er det så vidt jeg ved kun nødvendigt med en vindskede der lukker af for vind ind i siden på isoleringen, fordi at det dermed nedsætter funktionen i isoleringen.
Men jeg er lidt nærvøs for det ekstra lag vindpap inde i isoleringen da det måske kan give en kondens situation inde i isoleringen og dermed gøre den våd og ubruglig, men da det ikke er bredere tro jeg ikke at det umidlbart er det store problem.

M.v.h. Thorleifsmile

Bygningssnedker ved den Vejlensiske ådal.
Hej
Tak for svaret.
Den oprindelige vindpap var lagt der af hensyn til evt. fygesne og har også vist sig nødvendig her i vinters.

Det nye lag vindpap jeg har lagt ovenpå efterisoleringen er lagt så det skråner ud mod udhænget, så evt. smeltevand fra fygesne i fremtiden vil kunne løbe af, uden at løbe ind i selve huset.

For at være på den sikre side, må jeg hellere igang med at fjerne noget af det gamle vindpap, så der ikke opstår fugt i isoleringen. Det er nødvendigt at tage tagpladerne af udefra for at komme til, så det tager noget tid, men hellere gøre det nu end til vinter, hvor der evt kan være opstået problemer...

MVH Husejer_3
Nu ved jeg jo af gode grunde ikke hvordan det ser ud dit udhæng mm. men det er ret væsentligt at der ikke kan komme vind ind i siden af isoleringen.
Så hvis du alligevel skal have pladerne rykket af så ville jeg hvis ikke det er der få monteret en x-finer plade der går en smule op over isoleringen og fuge dem fast imellem spærene til at forebygge dette problem. hvis ikke det gøres kan der dannes en kuldebro langs med indervæggen i huset. Dette gøres selvfølgelig ved hvert spær i huset ud mod udhænget. Problemet, hvis der kun er lagt vindpap er at dette vil trykke en ganske lille smule på isoleringen og med tiden trykke det sammen igen. dog skal det lige siges at det sidst nævnte er mest vigtigt at undgå hvis det er glasuld du har som isolering, men hvis du har disse plader/brædder (vindskede) der lukker af for vind ind i isoleringen så gør det ikke så meget at der ligger lidt pap ind over isoleringen til at tage fyge sneen. Det bedste med pappet vil være at ligge den oven på spærrerne når du nu har pladerne af taget, forstået sådan at det vil fungere som lidt ekstra undertag som går ud over vindskeden, dette vil også gøre det svære for sneen at komme ind og samtidigt give tilpas ventilation til tagkonstruktionen.

Jeg håber det er noget du kan bruge og at jeg har forklaret det på en ordentlig måde, så det er til at forstå via tekst.

Mvh. Thorleif

Bygningssnedker ved den Vejlensiske ådal.
Hej Thorleif

Mange tak for svaret.

Der er træplader som adskillelse mellem udhæng og skunk. Huset var dog bygget noget sjusket, så jeg har udbedret adskillelsen temmeligt mange steder og fuget den de steder den ikke sluttede helt tæt.

For yderligere at modvirke fygesne har jeg sat en ekstra række fugleklodser på den lægte der sidder over adskillelsen. For at sikre en vis naturlig udluftning har jeg for hvert andet spærmellemrum skåret et hul i adskillelsen mellem skunk og udhæng og i dette monteret en udluftningsrist (der er i alt et samlet udluftningsareal af tagrummet på over 1/500 af bygningens areal).

Over isoleringen har jeg lagt et lag vindpap, der og går op og dækker isoleringen i den lodrette væg ind mod 1. salen. Vindpappet er yderst/nederst med et bræt presset ned mod muren, så det skulle være rimeligt tæt. Jeg har ikke sat vindpappen helt op på undersiden af spærrene, da jeg var "bange" for at denne løsning bare ville lede fygesneen op i isoleringen i skråvæggen.

MVH Lars

Lars, Aalborg
Annonce
hmm ja det kan være lidt svært at sige når jeg ikke har set det, men det lyder nu meget rigtigt når alt kommer til alt, jeg ved dog stadig ikke rigtigt med det ekstra lag pap.

m.v.h. Thorleif

Bygningssnedker ved den Vejlensiske ådal.
Det kan være svært at sige når jeg ikke har set det med mine egne øjne, men det lyder nu meget godt når alt kommer til alt. men ved stadig ikke med det ekstra lag pap.

Hilsen Thorleif

Bygningssnedker ved den Vejlensiske ådal.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis