lægteafstand på tag?

Jeg har netop fået tegninger af mine nye spær til godkendelse. Jeg har regnet lidt på hvad lægteafstanden skal være bl.a. for at passe et ovenlysvindue ind uden at skulle skære tagsten til. Jeg er kommet frem til at 34,6 cm passer, men jeg er i tvivl om man skal "ramme" et lige centimetermål dvs 34 eller 35 cm eller er det ligegyldigt?
Der er tale om IBF vinge økonomi sten.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej ErikP.

Der må da være bemærket en lægteafstand i dokumentationen til dine betontegl, ring til IBF og hør nærmere.

Hvis den lægteafstand du får oplyst ikke passer med det du har regnet ud, så tager du udgangspunkt i den anviste lægteafstand og sætter vinduet i i forhold til den lægte der ligger over toppen af vinduet, eller nærmere der hvor sidste sten skal ligge.

Skal du skære i sten er det nemmest (bedst efter min mening) at skære stenene der ligger under ovenlysvinduet, der skal alligevel inddækkes med "bly".

Hvis det er et rytterlys du skal sætte i ville jeg starte med de skårne sten og så få lægteafstanden til at passe nedaf.

Skrider det i øvrigt godt frem?

Mvh.

René

Hvis det er velux, så se på velux.dk der ligger monteringsvejledningen i pdf format. Og er det gunsti så se på gunsti, der ligger en næsten tro kopi af velux vejledningen. Ja patenter er noget underligt noget.

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af PeterR (den 06-08-2003).]

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Hej PeterR

Mit spørgsmål var ikke i relation til ovenlysvinduet (Fakro - der er pæne muligheder for at justere 9-12 cm nedenfor og 6-15 cm ovenover - så det skal jeg nok få til at passe). Det var i monteringsvejledningen til IBF tag at man bla.a. har et eksempel på udregning af lægteafstand, hvor man rammer et heltal. Andre steder i vejledningen er lægteafstanden også vist i heltal. Men det kan være for at få det til at se bedre ud.

Men hvis man laver en "ko" til at sætte afstanden mellem lægterne, så er det vil ligegyldigt hvilket mål lægteafstanden får?
Det er ikke nødvendigt at holde et lige mål hvis teglet er justerbart i højden, mine nye tegl (Narvik VHV) kunne varieres fra 28,5 til 30,5 i højden. Min lægte afstand blev til 29,7 på den ene side og 29,4 på den anden side.

Hvis teglet ikke kan varieres i højden syntes jeg det er pænest at putte de skårede tegl ind under rygningen.

Brug aldrig en ko, lægterne svinger i tolerancer. Brug et båndmål og sæt mærker ned af (ad) dit spær, med sum mål.

En reference murersnor (meget stram) på tværs i toppen, der hvor dit toplægte skal sidde, til at gå ud fra, er rigtig god at have. Jeg har lige lavet tag og min metode virker perfekt. Jeg satte mine veluxer i hvor det passede med teglet i toppen, men måtte skære i de tegl der sidder under inddækningen (de kan jo ikke ses), men kunne ikke ramme noget vandret, og vinduet skulle sidde imellem 2 spær som jeg ikke ville skære i så jeg blev nød til at flække nogle tegl.
En anden metode jeg brugte lodret, nu hvor jeg er igang, var et søm i top og bund for hvor hver 3 tegl skulle slutte (flugte med), til at rette ind efter. Flyt snoren og bøj sømmet når det er brugt. Så holder målene præcist, og man skal ikke ligge og fumle med opretter skinner som ikke er lange nok osv.

Skal jeg uddybe mere ?. Eller har jeg svaret på noget, som du slet ikke kan bruge til en hujende fis ?.....

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af PeterR (den 06-08-2003).]

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Hej PeterR

Tak! Du har både svaret på mit spørgsmål og kommet med nogle ganske udmærkede tips. Det eneste tag jeg har prøvet at lægge er termotag på min udestue og værksted, så dine tips vil jeg "tage" til mig!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis