Maling af helt nyt ubehandlet gran legehus

Hej!
Jeg har lige købt et samle sæt af et legehus, det hele er lavet i ubehandlet gran (22 mm). Soklen/bunden udskifter jeg med trykimprægneret.

Kan jeg samle det der hvor det skal stå og så efter nogle uger giver det transparent oliemaling med pigmenter, eller skal det males inden det bliver samlet ned i fer og not osv? Det vil godt nok være et heste arbejde.

nogle gode råd?
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville nok samle det og give det en omgang træbeskyttelse, det med at vente et par uger er måske ikke en god ide, med det skiftende vejr der er for tiden. :-)


Hvis du maler efter opsætning får du lyse striber når træet tørrer og trækker sig lidt sammen. Udover det synsmæssige i det så er de lyse striber jo også ubehandlet træ, der nu er udsat.
Tror du det er helt uoverkommeligt lige at stryge feren på den side, der skal være yderside før samling? Jeg tror du vil ærgre dig til næste sommer hvis du ikke gør det. Du kan jo gøre det løbende i forbindelse med opsætningen (men husk at stryge brædderne helt inden olien tørrer, hvis beskyttelsen ikke skal være heldækkende).

En af grans gode egenskaber er jo, at det ikke er særligt fugtsugende, så jeg er helt enig med dig i, at der ikke er behov for behandling på indersiden i legehuset, hverken før eller efter opsætning (hvis der er tæt tag på). Men sørg for at endetræet er godt forseglet, særligt det der måtte vende nedad, da gran i kontakt med jord rådner over en weekend (næsten).
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også