400 volt forlængerledning til svejser?

Hej,

Jeg har en Co2 svejsemaskine (Migatronic Automig 183), men jeg skal bruge en forlængerledning til den! Maskinen er 400 volt og med rødt CEE-stik på netledningen!
Link til svejserens data: http://www.migatronic.dk/media/automig.pdf
Jeg skal bruge 10 meter, men kan (og må) jeg selv købe delene (ledning og 2 stik) og samle det, eller skal jeg have en autoriseret el-bandit til det? Jeg ved godt at man kan købe færdige 400 volt forlængerledninger, synes bare de er møgdyre! Og så svært er det vel heller ikke...
Går ud fra at 1,5 mm2 ledning rækker? Der er vel heller ingen problem i at jeg behøver et rødt CEE-stik i maskinens ende af forlængerledningen, og ét af de "gammeldags" firkantede stik i vægdåsens ende?

Tak for hjælpen! wink
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du både kan og må. Bare sørg for at du får monteret stikkene korrekt i begge ender...
iflg. SB må 1,5 kvd. trække 18,5A i særlig gode varmeafledningsforhold, så den går rent faktisk, selvom det er for mange af os elektrikere er forkert, at monterer et 1,5 kabel i en 16A CEE stik.

MEN jeg ville vælge et 5x2,5 kvd. da man som hovedregl siger at 16A = 2,5kvd. / 13A = 1,5kvd
Okay, jeg følger rådet og vælger 2,5 mm2, selvom det undrer mig at de 400 V forlængerledninger man kan købe er 1,5 mm2???

M.h.t. antal ledere:
Jeg skilte netledningens CEE stik ad på svejseren, og der er kun 4 ledere i kablet! Én brun, én sort og én blå i polerne L1, L2 og L3, og selvfølgelig den gul/grønne i jord! Nul-polen var ikke anvendt! Betyder det at jeg skal bruge 4-leder kabel, eller sætter jeg bare den femte leder på nul-polen?
På den gammeldags firkantede vægdåse hedder de F, F, F, 0 og J! Går selvfølgelig ud fra at L1 - L3 fra CEE stikket skal i F'erne på vægdåsen?

Det er sikkert dødsimpelt, vil bare gerne være sikker...
Det er nok for at spare på kvadratet de bruger 1,5kvd. Efter den nye SB har man fundet ud af at kobber kan holde til mere end først hidtil taget..

Du har ganske ret i tilslutningen..

dog vil jeg når du er færdig lige teste om der er 400v imellem hver af faserne.. dog skulle der ikke kunne ske det store, hvis du skulle have fået blandet nullen ind i det også, men tjek alligevel

brug 5x2,5 kvd og sæt nullen i også... så kan den bruges til andet også

4x2,5 koster spidsen af en jetjager da det aldrig bliver brugt.
Annonce
Det lyder godt, Sten - tak for hjælpen! wink
Ro på, Sten... De strømværdier du henviser til i SB er strømværdier for installationskabler. Du må ikke skære alle kabler over én kam da der er forskel på installationskabler, gummikabler og plastkabler.

.... og hvor kommer den med særdeles gode varmeafledningsforhold fra? En forlængerledning som den Carsten er ved at lave ligger højst sandsynligt på jorden og så vil den pr. definition have normale varmeafledningsforhold...

.... og 13A i 1,5 kvd?!? Det er vel at mærke KUN i boliger...

Men rådet om at bruge 2,5 kvd fremfor 1,5 er lige i øjet :-) :-) :-)
Hey Steniaa.. tsk jeg har vist lukket en masse lort ud, uden at tænke mig om.. beklager.. Du har fuldstændig ret.. Det er en helt anden tabel omkring gummikabler - og den kan jeg ikk lige huske i hovedet..

Men jeg syntes nu at være ret sikker på at ALLE tilledninger regner man som særdeles gode varmeafledningsforhold...


Citat fra steinaa

Ro på, Sten... De strømværdier du henviser til i SB er strømværdier for installationskabler. Du må ikke skære alle kabler over én kam da der er forskel på installationskabler, gummikabler og plastkabler.

.... og hvor kommer den med særdeles gode varmeafledningsforhold fra? En forlængerledning som den Carsten er ved at lave ligger højst sandsynligt på jorden og så vil den pr. definition have normale varmeafledningsforhold...

.... og 13A i 1,5 kvd?!? Det er vel at mærke KUN i boliger...

Men rådet om at bruge 2,5 kvd fremfor 1,5 er lige i øjet :-) :-) :-)
Mht strømværdier, så skal du forhøre dig hos producenten af det pågældende kabel og få strømværdierne fra dem, så der er en del tabeller der skal bladres lidt rundt i.

Hvis en tilledning har særdeles gode varmeafledningsforhold, skal der være 0,3 x kabeldiameter til enhver overflade; det vil i praksis sige at kablet skal hænge i fri luft. Det du hiver fat i er en udbredt misforståelse om at man altid kan gå et kvadrat ned når du går fra den faste installation og til tilledningen. Som oftest slipper du godt fra det, men det er udelukkende fordi tilledningen har højere strømværdi end installationskablet, og det er vel at mærke helt uden at se på varmeafledningsforhold...

Jeg underviser fra tid til anden i bekendtgørelsen og elsker når folk kommer med førnævnte udsagn. Så beder jeg dem først om at finde det på tryk og bagefter viser jeg dem en motorinstallation hvor tilledningen skal være et kvadrat større end den faste installation!!!

Men det ændrer ikke på at det råd du kom med til Carsten var lige i øjet, så stop for guds skyld ikke med det... :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis