Airbrush

Hejsa

Jeg overvejer at få mig sådan et redskab så jeg kan lave lidt design ting.
f.eks til bilen og hvad jeg ellers lige kan finde på. har læst det tar tid at lære osv. men ville lige høre om der er nogle herinde der har erfarringer inden for airbrushing?

RhyMe
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Air-Brush ja, det er lidt specielt.
Men du kan starte med at købe en enkelt pen, som bliver toploadet, dvs. du drypper farve i en kop på oversiden af pennen og når du skal skifte farve så tømmer du lige pistolen og renser med sæbe (hvis du bruger vandfarve)
Man kan også få pistoler som påsættes en beholder i bunden.. Du har så en beholder til hver farve, men det er lidt bøvlet for den uøvet og man får let blandet farverne.
Du skal have noget luft til at blæse med, og det kan fås både i spraydåser og fra en kompressor... Sidste er den umiddelbart dyreste, men maler man meget bliver den hurtigt tjent ind igen.
Jeg handlede i Art-tegn i københavn. men der er også Tutin & kock i farvergade i kbh.
De er meget forskel på brushpenne og man kan få alt fra billige fra kina til rigtig dyre... Du kan se på det forstøvermønster den laver om den er billig eller kvalitet. Men du kan sagtens starte med en billig for at lige få føling med det du laver.
Start med vandfarve.
Redskaber du skal bruge er:
Pen
trykluft (dåse eller kompressor)
Farve (vandbaseret)
Rensevæske
Vat (til at lave ulne skyagtige kanter)
Tape (som slipper let igen til skarpe kanter)
Skalpel og saks (evt. en svirvelkniv)
glat pap
Rødfilm
Pap/papir (til at øve påwink

Du begynder med at spray i hånden på noget billigt pap. Det kræver lidt øvelse at styrer mængden af farve og luft. De reguleres mens man sprayer. Trykker ned for luft og trækker tilbage for farvemængde. Lufttryk kan kun reguleres med en kompressor.
Prøv at lægge noget løst vat med facon som eks. en sky og spry uden om med lys(himmel)blå og vupti du er ved at have en himmel. Klip et rundt hul i noget pap og hold det ca. 3 cm over det du maler på og spray gennem hullet.. vil tro du skal holde penne ca. 10 til 12 cm fra hullet og vupti du har en ulden sol.. Hvis du har blandet rød og gul og fået orange.
Vil du have en mere skarp kant på solen, lægger du pappe tæt på motivet.. større afstand - mere ulden kant.

Når du arbejder med airbrush har du altid penne i den ene hånd og pap, vat eller pinde eller hvad du nu vil male med i den anden.

Rødfilm.. er en film der er klæbet op på noget folie. Du tager så og lægger rødfilmen op på det du vil tegne af. Skærer lige så fint gennem den røde film (og ikke gennne den klare folie) på det motiv du vil kopierer. Så løfter du det du har skåret af og klister over på det du maler. og så kan du spray med skarp kant. Når du har løftet det inderste af det du har skåret og malet tager du den anden del af rødfilmen fra det du har skåret og monterer i kanten af det du lige har sprayet.. så er det du farvede dækket og du kan nu spray uden om.. dvs når du skærer i rødfilm får du altid en positiv og en negativ.

Med andre ord så airbrusher man faktisk sjælden eller aldrig i frihånd.. man arbejder konstant med skabeloner.

Jeg vil også anbefale dig at købe en bog om komplimentærfarver. ( http://www.html.dk/artikler/00021/ )
Komplimentærfarver arbejder med modsatte farvers indbyrdes virkning.. og varme og kolde farver - det er vigtigt at kunne forstå.

Så er det bare at bruge fantasien.. du kan faktisk tage et foto f.eks. potræt og så skære med en svirvelkniv langs alt du vil brushe.. lige fra pupiller til ja.. alt.. skær langs de linier du vil brushe flyt hele rødfilmen over på det du vil male og lyft så de områder af som du vil farvelægge. og sæt dem på igen når de er tørre og sådan går du frem.

Husk når du brusher at lægge mærke til skyggevirkning. farven ændre sig på kanterne alt efter om de er i lys eller skygge siden..

Håber du kan bruge mit lille svar.
Sprøgsmål så skriv igen.. men jeg går snart på ferie.. Men en ting er sikkert - kast dig ud i det.. det er bare så kreativt når man først har fanget nogle små trick og fiduser. og husk - ingen maler frihånd som eks. grafittimalere gør på mure og huse. wink

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også