Regler for hegn ved grund som skråner?

Kan nogle hjælpe mig med reglerne for at opsætte hegn på egen grund som skråner, dog tæt på skæl (denne er pt hæk, som min nabo er glad for).

Hvis plankeværket skal være lige vil det jo formentligt være over 180cm højt nogle steder.

Hvad siger loven?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra Morten25

Kan nogle hjælpe mig med reglerne for at opsætte hegn på egen grund som skråner, dog tæt på skæl (denne er pt hæk, som min nabo er glad for).

Hvis plankeværket skal være lige vil det jo formentligt være over 180cm højt nogle steder.

Hvad siger loven?


Hej Morten..
I skel må dit hegn være 180 højt.. 2,5m inden på din grund må det være 2,5m højt.. dit hegn må ikke blive højere end den "linje" der er mellem de 2 punkter..

Håber du forstår hvad jeg mener wink

Mvh Jan J
Hej Jan,

Tak for dit svar. Jeg er helt med på hvad du mener. Men mit spørgsmål går mere på hvad man gør med en grund som skråner langs skel. Jeg vil tro niveauet falder 1,5m fra vejen og ned i min baghave. Hvordan beregner jeg så højden. Må jeg tage målet fra niveauet ved vejens fortovskant eller skal man følge grundens hældning så vidt muligt?

Det jeg også tænker på er især at den tidligere ejer har gravet en stor del af niveauet især i baghaven.

Ellers må jeg vidst have fat i det lokale hegnstilsyn :-)
Citat fra Morten25

Hej Jan,

Tak for dit svar. Jeg er helt med på hvad du mener. Men mit spørgsmål går mere på hvad man gør med en grund som skråner langs skel. Jeg vil tro niveauet falder 1,5m fra vejen og ned i min baghave. Hvordan beregner jeg så højden. Må jeg tage målet fra niveauet ved vejens fortovskant eller skal man følge grundens hældning så vidt muligt?

Det jeg også tænker på er især at den tidligere ejer har gravet en stor del af niveauet især i baghaven.

Ellers må jeg vidst have fat i det lokale hegnstilsyn :-)


Hej Morten..
Kan se hvad du mener.. jeg ville også, for at være sikker, kontakte hegnstilsynet.. Lidt træls at lave noget, som nogle kan brokke sig over, og så få besked på at pille det hele ned igen..
Held og lykke med det

Mvh Jan
Har du prøvet at snakke med din nabo? Vores hæk er det ene skel ca. 2,2 meter og bliver ca. 3 meter i det andet (skrånende på alle planer...) - alt sammen afstemt efter, hvor megen udsigt vi gerne vil have til hinanden (vi har mere end 2 meter i højdeforskel, hvor det er "værst").

Mvh.

Jan R.
Jeg har talt med ham, og han ønsker at bibeholde hækken, og vil ikke have et plankeværk opsat. Han mener hækken vil gå ud... derfor søger jeg nogle regler på området... for så vidt jeg ved er jeg i min gode ret til at sætte et plankeværk på min egen grund... problemet er så bare fortolkningen af hegnsloven når grunden skråner.
Annonce
Så har du alle mulige chancer for at vikle dig ind i en lang og opslidende nabostrid. Hvis du laver et plankeværk, så du ikke kan passe din side af hækken, er det ham der kan klage, også hvis den går ud.

Hvad med at pleje hækken så den bliver helt tæt, så den har samme funktion som et plankeværk?

Det er lidt din nabo der sidder med den lange ende i det her spørgsmål, og du kan ikke tvinge ham med på din plankeværk-idé.

Sorry

Green

Hej Morten.
Har stået i næsten samme situation.
Har en skrående grund og havde en nabo som bare var sur og træls.
Var ellers blevet enig med den forrige nabo om at fjerne mirabelle-hegn og sætte plankeværk til begges fordel ! Var , meget heldigt for mig, gået i gang med at fjerne mirabellerne da naboen solgte til en sur ældre mand.
Han har siden solgt igen (Super!)
Har gnavet mig igennem hegnsloven.... 2 gange ! (www.Hegnsloven.dk)
Og hvis der allerede står noget "Hegns-ligende", så må du ikke sætte nyt hegn. Selv ikke hvis der er eget-hegn, altså inde på din grund.
Kan måske omgåes hvis du rykker det langt nok ind. Må ikke skade eller genere eksisterende hegn.
Du skal varsle eget hegn en måned før du på begynde arb. så han evt kan gøre indsigelse.
Der står også et et hegn BØR være 1,80m højt, men MÅ maks være 2,00m, hvis det står i skel. Rykker du det 20 cm ind til dig , så må du lave det 20 cm højre. Altså 2,20 m osv. Der er selvfølgelig en øvre grænse.
Jeg flyttede mit 25 cm ind og lavede det sektioner, som aldrig blev højere end 2,25 hvor det var højest. Skal bare huske at du har velligeholdelses-pligt på begge sider.
Håber du får sat hegn. Rart at være ugenert i ens have.
Mvh Jesper

Mvh Jesper
Tømrer

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis