Klepper faltenbot

Hej Alle

Jeg har en Klepper foldebåd, som trænger MEGET til ny hud.
Selve båden er i fin og original stand, men gennem forhandlere af nye Klepper kajakker har jeg fået oplyst, at et nyt overtræk vist kun laves af et firma i Schweitz, - og kun på bestilling. Så jeg tror selv, at jeg kan regne prisen ud!!!!
Båden er gammel. Den har bundbrædder, foldbare sæder til 4 personer, foldbar mahogny ræling, kan ros, har tillige motorbeslag og er også beregnet til sejl med "udlæggerkøle".
Hele "konstruktionen" kan foldes sammen, da den er lavet som en slags stangkonstruktion med aluminiumsbeslag.
Jeg har set en magen til på Klepper fabrikkens hjemmeside under Museum. Den står den udstillet.

Kender nogen sådan en båd og kan hjælpe?
Jeg nænner ikke at smide den ud, men jeg er heller ikke tryg ved at sejle i den længere.

Hilsen Klepper ejeren
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du nogle billeder af den??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

hmm enten kan du give den "hud" du har nu noget nyt latex.. det er ikke så besværligt som man tror - prøv at kig lidt her.
http://www.gummifabrikken.dk/default.asp?Action=Details&Item=200

og bruger du ikke den gamle "hud" så prøv på noget bomuldslærred.. det koster under 30 kr. meteren og er ca. 150 cm bred.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

jeg går ud fra at det gamle materiale er blevet mørt, og derfor har mistet styrken, derfor har det ingen mening at smøre et lag udenpå. Bomuld er jo ikke særlig tæt, og maler man det, kan det jo ikke foldes sammen uden at knække, måske kan du købe materialet fra en gummibådsfabrikant, men da jeg selv har haft en, og kender den, vil jeg vurdere at det er mere end almindeligt svært at få noget fornuftigt ud af det. men held med det

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Der må jeg lige korigere dig Lynæs, lægger du en kraftig lærreds dug som du så smørre på begge sider med flydende latex, får du et særdeles tæt matriale som kan nuldres bukkes og rulles i en uendelighed. Har faktisk experimenteret med flydende Latex på både skind og lærre til overtræks handsker, "vinter mc handsker"

V.h. Håndværkeren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
at korrigere, betyder jo at rette, og jeg kan ikke se du har rettet noget, jeg har skrevet, jeg har da ikke udtalt mig om latex, og jeg kender ikke den mekaniske styrke på lærred med latex.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej Alle,

Tak for Jeres svar.
Jeg har selv tænkt på latexlim, men har afskrevet det. Det holder kun til visse ting, og bedst som lim - ikke overfladebehandling.

Min årgang husker og har prøver en mejetærsker med sækkestand, og dermed mus i sækkene. "Børnevinterarbejdet" var blandt andet sækkelapning med lim. Sækkene holdt et par år efter en reparation, men de blev stive, og man var ikke populær, hvis man lappede der, hvor de skulle bindes. Det var for hårdt for sækkestandsmanden. Nå det var jo en anden snak.

Som Lynæs så også ved - da han selv har haft en foldebåd - så har den luftpontoner på siderne. Så det er ikke sådan ligetil at give den nyt betræk.
Jeg har ikke foldet den i flere år. Det er lettere at lægge den på en tagbagagebærer.

Men tak for alle svarene.

Dens sidste år kan den nok bruges som "lavvandsbåd", så man kan vade i land.

Landbo
Nej det kan jeg godt se Lynæs, når jeg nærlæser dit indlæg, så undskyld min "hurtighed"

Og til dig Landbo.
Det er ikke en latex lim der er tale om, men en flydende latex der vedbliver med at være blød og let at arbejde med. Den latex lim du omtaler blev rigtig nok stiv som et brædt (næsten) men der er tale om to forskellige produkter.

V.h. Håndværkeren
Jeg havde da glemt luftpontonen, jeg havde en lille bådbiks dengang og fik den i bytte. Jeg sejlede kun een gang i den, og syntes det var en vældig fin båd, og alt meget fint forarbejdet, men selv uden ponton, ville det ikke være let at lave. Klepper vil så ikke lave en ny hud ?
PS. Jeg har vist før skrevet om denne type, da håndv. talte om en båd, der kunne transp. på motorcykel

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jeg ved ikke hvad man laver gummibåde af.. Men gummi og latex er faktisk det sammen.. Latex er naturgummi. Grunden til det skal rulles/males på lærred er at det skal være målfast og så giver stoffet også en ekstra styrke.
Latex bliver fleksibelt og meget stærkt og er ikke sådan lige til at rive i stykker.
Men jeg tror ikke man sådan lige kan støbe det hjemme og få lavet det lige tykt overalt.. så prøv at købe bare en lille mængde og rul det på begge sider af et gammelt lagen.. flydende latex kan købes i de fleste hobbybutikker.
Jeg ville klippe det i de stykker jeg skulle bruge til huden, rulle det en gang på indersiden... sy det sammen i en alm. symaskine.. og så rulle igen indvendig og udvendig. bliver den ikke tyk nok.. så giv den nogle flere lag....

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også