Nu kender jeg hverken Lacatus' ladebehov (sejl eller motor?) eller Tystors ladere, så jeg taler alene ud fra egen erfaring.
Efter en god dags sejlads har vi 2x75 Ah til forbrug og 1x75 Ah til start, hvilket er mere end rigeligt til at smørret, rullepølsen og snapsen er kold næste morgen, og den bærbare (over 230v inverter) og radioen fungerer også... Inden vi tog på ferie sidste sommer lavede vi adaptor-kabler, så vi kunne få landstrøm fra alt fra tordenvejr til elektriske ål, og vi brugte det stort set ikke, da batterierne klarede det hele.
Men vi har en lader a'la den her:
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=5031&n=10&KundeID=
Den har fungeret fint, når vi har haft meget forbrug uden at motoren har kørt længe (=kolde øller og musik mens vi går og nusser om båden i havnen) Eneste problem var, da skipper havde fået slået den over på 'starthjælp' og kom ned til et meget tørt og meget varmt batteri efter 6 dage. Det kostede et nyt startbatteri (det trængte sikkert også til en udskiftning).
Vi ville aldrig gå ud og give en formue for en lader med separate strømkredse, for os er det ok, lige at skifte klemmerne over til det andet sæt batterier, hvis det skulle blive nødvendigt.
Men igen, det er vores erfaring/mening