Batterilader

Vores Tystor-lader er vist ved at stå af. Der kommer kun 10 volt ud og indikatorerne lyser heller ikke.
Jeg har siddet og kigget på hvad der findes, men er blevet lidt forvirret over hvad det skal være? Priser ligger på alt fra 1000 til 9000.

Båden er udstyret med 4 x 75 amp. delt i to grupper.

Er der een der kan hjælpe

Thomas 


24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Rundt omkring er det jo Tystor som anbefales, så den ville jeg gå efter igen. Men nu er jeg jo ikke dig, og vil med dette indlæg også sige, at jeg i Holbæk bådcenter så en lader med indbygget skillerelæ, og 3 grupper , med instrument til kontrol af batterier (med et par m ledning påwink til 1995 sat ned fra 3500 (ca.) - den ville jeg nok kigge på, hvis det var min Tystor som var stået af. Nu går jeg ud fra, at du har målt helt ved laderen, så du ikke bare er blevet snydt af en løs forbindelse - ir - eller lign.
(Og til alle dem med "skjult reklame" agenda, så er jeg kun kunde i bådcentre)

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Nu kender jeg hverken Lacatus' ladebehov (sejl eller motor?) eller Tystors ladere, så jeg taler alene ud fra egen erfaring.

Efter en god dags sejlads har vi 2x75 Ah til forbrug og 1x75 Ah til start, hvilket er mere end rigeligt til at smørret, rullepølsen og snapsen er kold næste morgen, og den bærbare (over 230v inverter) og radioen fungerer også... Inden vi tog på ferie sidste sommer lavede vi adaptor-kabler, så vi kunne få landstrøm fra alt fra tordenvejr til elektriske ål, og vi brugte det stort set ikke, da batterierne klarede det hele.

Men vi har en lader a'la den her:
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=5031&n=10&KundeID=
Den har fungeret fint, når vi har haft meget forbrug uden at motoren har kørt længe (=kolde øller og musik mens vi går og nusser om båden i havnen) Eneste problem var, da skipper havde fået slået den over på 'starthjælp' og kom ned til et meget tørt og meget varmt batteri efter 6 dage. Det kostede et nyt startbatteri (det trængte sikkert også til en udskiftning).

Vi ville aldrig gå ud og give en formue for en lader med separate strømkredse, for os er det ok, lige at skifte klemmerne over til det andet sæt batterier, hvis det skulle blive nødvendigt.

Men igen, det er vores erfaring/mening

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Min båd er en Nimbus 26 med 90 hk. De to grupper er hhv. Start og forbrug. Vi har målt udgangseffekten fra laderen.

Thomas 


Hej Lacatus!

Nu har jeg ikke en sk.. forstand på dit problem, men, jeg faldt over dette her:

KJØLLER
Hjemkaldelse af Tystor T 1218 grundet fejl i printkort.

Hjemkaldelse af Tystor T 1218 grundet fejl i printkort

Desværre har det vist sig, at der er en fejl i 49 stk. Tystor T 1218 leveret i perioden august 2006 til 15. maj 2007. Fejlen viser sig ved, at laderen aldrig går i ”grøn lampe”, men hele tiden bliver stående på den nederste gule lampe. Disse ladere skal desværre indleveres til Kjøller og have et nyt printkort isat.
Dette bliver naturligvis udført på garanti uden beregning.
Det gælder KUN Tystor T 1218 med serie nummer startende med U 32…R01, alle T 1218 startende med andet end U er IKKE berørt af denne fejl.
Vi beklager meget ulejligheden.


Rovsingsgade 82 - 2200 København N. Tlf. (+45) 35 82 95 00 - Fax: (+45) 35 82 50 95
email: [email protected]


Tja om det løser problemet, måske, men en evt. mulighed.

Mvh. Birger

Hvis øl er sundt, så må meget øl, være meget sundt. §;-)

www.baekhus.dk
Hej,
Vi kører 2 x 75 amp - start og forbrug med skillerelæ.
Jeg har montereret en bil lader som kan lade med 8 amp direkte på forbrugsbatteriet og så et landstik. Den kostede 149 tror jeg og det har virket fint i nogle år nu - dvd, køl, lys osv.
Med venlig hilsen
Vangsøe

Vangsoe
Annonce
Jeg vil så tilføje, at jeg er skiftet over fra "billige" billadere, da jeg har lyttet til nogle erfaringer med, at de efter nogle år har ødelagt batterierne. Derfor valgte jeg en Tystor i sidste omgang. Og da jeg altid vil være sikker på at have startstrøm, har jeg to grupper med et skillerelæ.
Omskifterboxe, flytning af ledninger osv. havde jeg i den gamle båd, og må erkende, at de gange hvor jeg pludselig ikke havde startstrøm, var når jeg selv havde lavet fejl (glemt at skifte - osv.)

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Jeg har også gennem 10 år brugt en autolader til lavpris... og først her til foråret måtte købe nyt batteri.
Har dog overvejet at købe en fra Hella som jo også laver meget i lygter og andre strømting.
du kan se den her til under 600 kr. hellers.dk

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hej,

Vi skal jo huske på at batterier er et vidt begreb. Man kan købe 75 Amp i vedligeholdelsfri marine version ( gele i stedet for syre ) som måske koster en lille tusse pr. stk. i eks. Bosch - og så Branford almindelige bilbatterier hos HN til 259 kr. pr. stk. Det er klart at pris og kvalitet normalt følges ad - men det har jo meget med eens behov at gøre.

Vi kører på de billige og skifter hvert 4 -5. år efter behov. VI har lige monteret nye i år - de gamle holdt faktisk 5 år. Vi sejler noget der ligner 50 - 60 timer om året og ligger vel i havn med strømforbrug i noget der ligner det samme antal timer.

Som sagt med skillerelæ mellem forbrug og start og en 8 amp bil batterilader til 149 kr som kun lader på forbrugsbatteriet.

Vi har 7-9-13 aldrig kørt forbrugsbatteriet tomt og ditto aldrig haft problemer med at starte - 20 HK Bukh.

DVD spiller, fjernsyn, 60W køleboks, kogeplader,diverse interiørlys og lanterner.

Motor generatoren er en 70 amp Bosch - så den leverer naturligvis også noget power når først der er liv i dyret :-)

Med venlig hilsen
Vangsøe

Vangsoe
Jeg har købt et 75 amp forbrugsbatteri med syre til 598 på tilbud...
Forstår ikke hvorfor man skal have så kraftige ladere med mindre man vil lynlade. Batterie kan normalt max modtage 10 % af den reststrøm de mangler i en fuld opladning. Så ja hvis man har 3 x 75 amp og de er "tomme" kan man smide 22,5 amp i dem.. men med et 75 amp kan man aldrig kommer op og lader over 7,5 amp.. Man kan måske smide mere ind men batteriet modtager det ikke. Og man kan jo ikke aflade sit batteri 100% for gør man det har man halveret de opladninger der er tilbage... De fleste batterier kan tåle en 50% afladning ca. 1.000 gange nogle mere end 50%.
Jeg kan lade med max 8 amp og det er rigeligt til et batteri. Sjældent lader jeg med over 4 amp.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Det er endt med en 15 amp Waeco lader med en form for skillerelæ.

Min gamle tystor ladede 10 amp og den klarede det fint. Men da jeg kunne vælge mellem en QUICK 10 amp og Waeco 15 amp til samme pris valgte jeg den med højest.

Thomas 


Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis