Mere pladegulv!

Hejsa.

Jeg er ved at lave et pladegulv på min 2. sal og har i den forbindelse et par spørgsmål. Pladerne jeg bruger er vandfast gulv-krydsfinerplader på 18 mm med f(j)er og not (enkelt, mener jeg). Pladerne skrues fast oven på bjælkelaget der udgør etageadskillelsen.

1. Skal der noget imellem pladerne og bjælkerne, pap, filt eller lignende? Hvis der ikke er lovmæssige krav, kan der så bruges noget der dæmper trinstøj, udover de 200 mm Rockwool jeg lægger i etageadskillelsen?

2. Hvor stor afstand/gab skal jeg lave imellem gulvpladerne og væggene (ekspansion)?

3. Skal der strøer under alle samlinger?

4. Skal fer og not limes sammen? Og skal samlingerne endvidere skrues, hvis der skal strøer under fer og not-samlingerne?

Håber at nogen kan hjælpe, og på forhånd tak.

Med venlig hilsen
FlemmingB

Med venlig hilsen
FlemmingB

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Først nogle spørgsmål !

Hvad er det for noget gulv du vil have synligt ? Er det tæpper eller er det træ ? og hvilket trægulv ?

Hvorlangt er der mellem bjælkerne du monterer pladerne oven på ??

Venligst Njord wink

MVH Njord
Hej njord.

Gulvet skal afsluttes med tæppe eller kokostæppe.

Der er max. 60 cm imellem bjælker/strøer, og pladerne monteres på tværretningen af bjælkerne/strøerne.

Med venlig hilsen
FlemmingB

Med venlig hilsen
FlemmingB

Når du slutter af met tæppe behøver du ikke lave andet trinstøjsdæmpende. Men køb gerne et tæppe med en kraftig gummibagside.

Du lægger pladerne helt ud til skunkstolperne. altså intet eller måske 1 cm mellemrum. Dette mellemrum dækkes så af din væg der opsættes på en forskalling monteret på skunkstolperne.

Du behøver sikkert ikke understøtning under samlingerne. men check med leverandør / producent af pladerne.

Du limer i fer og not hele vejen rundt.

Du skruer med en afstand der er anbefalet af plade leverandøren i alle bjælkerne. altså ved begge kanter og måske på tværs af pladen hvis det foreskrives, men det tror jeg ikke det gør.

Venligst Njord wink

MVH Njord
Hej smile

Der er vigtigt at der er ca. 1-2 cm fra pladerne til skunkstolperne.

Hvis du får vandskade, eller der bare bliver meget fugtigt, vil pladerne skubbe stolperne væk.

Jeg har set en bøgegulv, som har skubbet en mur 5 cm, pga af vandskade.

Mvh
ThomasB
Hej begge to.

Tak for svarene. Som det ofte sker, afføder de et par nye spørgsmål:

1. Skal skunkvæggen stå OVEN på gulvet? Jeg ville køre skunkvæggen helt ned til bjælkelaget, og så støde gulvet op til væggen (selvfølgelig med afstanden på 2 cm). Lad mig sige med det samme at der ikke er dampspærre i skunkvæggen, da spærren ligger imellem de to lag gips der er gennemgående på den skråvæg der fortsætter ubrudt igennem 1. og 2. sal.

2. Er der over- og underside på pladerne? F.eks. den påtrykte tekst opad eller nedad? Jeg har kontrolleret pladerne, der står ikke noget på dem.

Endnu en gang tak for hjælpen.

Med venlig hilsen
FlemmingB

Med venlig hilsen
FlemmingB

Annonce
Jeg ville montere skunkstolperne på bjælkerne og så lægge pladerne som trin 2.

For og bagside kender jeg ikke på dine plader men der er stemplet top eller lignende på spånplader til gulvbelægning. Så undgår man jo også at vende pladen forkert og forsøge at støde dem sammen forkert..

Venligst Njord wink

MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis