svejsehjælp?

Jeg er så heldig at have fået tiltusket mig en co2 svejser (elektra beckum 130). Er der nogen der kender nogle links til begyndere der aldrig har svejset før? Jeg går med nogle planer om nogle ting jeg skal have lavet, men vil gerne lige øve mig først - jeg ved dog intet om hvordan jeg begiver mig af med det.
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
haj
har ikke lige nogen links men kan måske komme med lidt gode råd
artiklen der linkes til er fuld af pladder og løgn dog er de 3 billeder af svejsestrenge ikke helt ved siden af
det absolut vigtiste er er instillingen af svejseværk
gasflowet stilles på reduktions ventilen (hører ikke med til flasken den SKAL du have ) er der for litd tryk koger svejsningen op og bliver fyldt af huller men det kan den også gøre hvis trykket er for stort eller hvis der er træk maling fedt olie vand der hvor du vil svejse også hvis gaskoppen på brænder pistolen er fyldt med sprøjt fra sist du svejste du kan købe en flowmåler ved en værktøjs handler det er et plastik rør med en lille kugle og en gummi manchet der holdes på pistolen og der kan det presise gasflow aflæses den koster mellem 50-100kr måske er den ikke strengt nødvendig men er hurtig betalt med det gas man sparer selv om jeg ikke laver andet end at svejse på jobbet bruger jeg den dagligt og jeg kender ikke nogen der kan høre forskeld om den gir 10lmin eller 20lmin

indstilling af strøm og spændning

der formodenlig minst 2 knapper på dit værk den ene styrer hvorhurtig tråden kommer ud den anden (for det meste den venstre set forfra)styrer spændningen (volt) i lysbuen

find et stykke skrot at øve på sæt retur klemmen på så der er god kontakt ret pistolen mod pladen begge knapper i midten (resten kommer senere)

jacob faglært svejser IWP

[email protected]

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jacob - det er strømmen og ikke spændingen du flytter på

Altså ampere og ikke volt - spændingen ligger på langt de fleste værker fast

Med venlig hilsen

Fladder
flader

spændingen er da absolut ikke lagt fast hvis den var det ville værket være umuligt at svejse med

knappen der styrer trådhastigheden bestemmer samtidig hvor stort strøm forbruget er (altså hvor meget energi der skal til at smelte tråden)
den anden bestemmer spændingen i lysbuen .

som exempel
en massiv trådelektrode ø0.8mm
parameterene for denne ligger mellem 60-175 ampere og en bue spænding mellem 17-23volt
hvis man prøver at svejse med 175a (cirka 12metermin) med en bue spænding på 17 volt stikker tråden uden at smelte

omvendt 60a (4,5metermin) 23volt ville tråden brænde fast i dysen

hvis spænningen var fast ville man også være bundet af samme tråddimension
da strømforbruget varier med trådtykkelsen
masiv tråd 12mm stickout(afstanden mellem kontaktdysen og emnet)
ø0,8 10metermin cirka 155ampere
ø1,0 10metermin cirka 240ampere
ø1,2 10metermin cirka 290ampere
ø1,6 10metermin cirka 500ampere
forskel i spæningen mellem 17-38 volt

jacob faglært svejser IWP

[email protected]

Citat fra jacobbb

flader

spændingen er da absolut ikke lagt fast hvis den var det ville værket være umuligt at svejse med



Hej Jacob.

Mente nok at spændingen varrierede, men ville ikke skrive et indlæg, da jeg ikke var 100% sikker, og de forskellige bøger om emnet er nemlig pakket ned pga flytning.
Men fik da opfrisket lidt teori.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Kære Jacob

Der er altså lidt teori du har galt fat i rolleyes

Hvis vi starter med udgangspunkt i hvad denne tråd begyndte med - et hobbysvejseværk og dets indstilling

På dette svejseværk er der sandsynligvis 2 knapper

1. regulerer strømstyrken - altså amperene

2. Regulerer trådens hastighed - meter pr. minut

Spændingen altså Voltene fastsættes af maskinen og dennes maskinkarekteristik

Det er rigtigt at spændingen ikke er fast- den flytter sig i forhold til strømmen - igen i henhold til hvordan karakteristikken på maskinen er fastlagt

At trådhastigheden samtidig skulle regulere på spændingen er ikke rigtigt - men naturligvis skal der bruges mere strøm - flere amperer- når du tilfører mere materiale til smeltebadet

Er værket en smule mere avanceret kan der også flyttes på værkets induktans - altså frekvensen i lysbuen

På moderne værker - ofte på basis af en inverter-strømkilde- er der langt flere indstillingsmuligheder -Herunder flere forskellige spændingsområder og langt flere cifre på prisskiltetsmile

MVH Fladder

(3. generations autoriseret smed og mester med egen amboltwink )

Med venlig hilsen

Fladder
fladderrolleyes
nedenstående er klippet fra en pdf atikkelhttp://www.aaui.dk/uploads///Study/p2rapport.pdf. derfor er det måske lidt rodet
atikkelen omhandeler engeligt noget om af finde svejsefejl
jeg går udfra at afsnittet generelt er taget med for at lægmænd(smedewink )
kan fa styr på begreberne

Det Teknisk-Naturvideskabelige Basisar ved auu
Generelt
Pa et MIG/MAG-svejseanlæg er det grundlæggende muligt at justere to parametre: Tradfrem-
føringen og spændingen. En svejseproces starter med, at traden føres ned til materialet, hvor
kortslutningen finder sted. Her er det sa spændingen, der er afgørende for, hvilken lysbue, der
skal fremkomme. Der skelnes mellem tre lysbuetyper; kortbue, mellembue og spraybue, hvoraf
de to førstnævnte er ens alene med forskellige længde. Spraybue arter sig anderledes.
Kortbue (og mellembue) er konsekvens af en lav valgt spænding. Nar kortslutningen sker, bræn-
der kun et lille stykke af tilsatsmaterialet, som indgar i smeltebadet. Det samme sker ved
mellembue; her brænder dog et større stykke af ved en lidt højere spænding, og der dannes et
bredere smeltebad. Antallet af kortslutninger ligger i intervallet; 20 til 200 s

Spraybue har i modsætningen til de to forrige en relativ høj spænding. Her gar traden ned
og kortslutter og brænder sa helt tilbage til dysen. Efter denne første afbrænding nar traden
ikke længere ned til materialet. Det skyldes, at der ved en tilstrækkelig høj spænding sker det,
at gasserne bliver ioniseret, sa tilsatsmaterialet brænder i luften og ”sprayes” ned pa emnet
[URL="http://64.233.183.104/search?q=cache:9F65ka9BniUJ:www.aaui.dk/uploads///Study/p2rapport.pdf+reaktans+kortbue&hl=da&ct=clnk&cd=1&gl=dk&lr=lang_da#80"][Nielsen(2004)[/URL]], [Søren Wilken Pedersen(198], [Finn Nielsen(1998a)].

Strømstyrke/Tradhastighed
Strømstyrken er en af de vigtigste parametre, idet strømstyrken er afgørende for bade nedsmelt-
ning og afsmeltning med hensyn til svejsesømmen. Strømstyrken er proportional med
tradfremføringshastigheden ved en given traddimension og -type. Strømstyrken har stor ind-
flydelse pa drabeafsnøringen, idet afsnøringskraften, som dannes grundet magnetfelt rundt om
lederen, stiger med kvadratet af strømstyrken ifølge formlen for afsnøringskraft:
(3 generation der lejede i skolen istedet for at stave)

jacob faglært svejser IWP

[email protected]

Kære Jacob

Dit link virker ikke.....

Alt det du har sakset og klistret ind på siden - omhandler et svejseværk med mulighed for valg af flere forskellige maskinkarakteristikker (spændingstrin) det er ikke det der er tale om her - Rune har kun mulighed for at regulere på trådhastighed og strøm (ampere) - maskinen har kun en karakteristik og derfor en spænding som falder når stømmen hæves - fuldstændig som på et elektrodeværk

Med venlig hilsen

Fladder
fladder

hvis du klikker på [URL="http://64.233.183.104/search?q=cache:9F65ka9BniUJ:www.aaui.dk/uploads///Study/p2rapport.pdf+reaktans+kortbue&hl=da&ct=clnk&cd=1&gl=dk&lr=lang_da#80"][Nielsen(2004)[/URL]] virker det ,det der er klippet står på siderne omkring 30
citat"Alt det du har sakset og klistret ind på siden - omhandler et svejseværk med mulighed for valg af flere forskellige maskinkarakteristikker

det jeg har sakset omhandler mig/mag svejseværker generalt .
er der 2 knapper er den ene trådhastighed/strøm og den anden spændingen i lysbuen det kan kaldes af flytte tomgangsspændingen eller maskinkarakteristik men igen det det handler om er spændingen i lysbuen

læg mærke til hvad der står " Strømstyrken er proportional med
tradfremføringshastigheden ved en given traddimension og -type.

citat"Rune har kun mulighed for at regulere på trådhastighed og strøm (ampere)

tja det ved jeg ikke om han har ,men GENERELT dvs mere end 99,9% af alle svejseværker i handlen er der 2 knapper en til trådhastighed/strøm og en til
spænding/volt


jeg har støvsuget nettet for maskiner med en´ maskinkarakteristik dvs altså en man IKKE har mulihed for justerer spændingen uavhængit

migatronic: intet fundet selv på deres lille 160 automig til 4000kr kan justere spændingen
esab no luck
kemmpi heller ikke
lincon hellerikke
samson hellerikke

det eneste jeg har hittet er de telwin værker der kun kan svejse med "turbotråd" altså en innersheild tråd i KUN en dimmention hvilket jo passer meget godt med yngre inlæg



jacob faglært svejser IWP

[email protected]

Hej,

Der er nogle rigtigt gode instruktionsvideoer på Youtube. Søg under "Welding"

Det vigtigste er at indstille maskinen korrekt til den tråd og materialetykkelse du skal svejse i.

For at få en god svejsning skal du sørge for at svejsningen ikke blot lægger sig oven på det materiale du svejser i for så bliver det en rigtigt dårlig svejsning.

En god svejsning trænger ind således at det du svejser på også smelter, ved tynde plader kan det ses på bagsiden som et tydeligt spor, hvor svejsningen ligger. For meget knald på giver gennembrænding.

Materialet som der svejses på skal være 100% rent, det vil sig blankt metal.

Det er en rigtigt god ide at bruge nogle timer på at svejse på nogle metalrester og prøve forskellige indstillinger så du får noget øvelse og kendskab til maskinen før du går i gang med det som skal laves.

God fornøjelse

/Lars

Bruger selv Telwin Telmig 150/1 med turbotråd og gode resultater.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også