kædespray

Hej..
Hvad bruger i til kæden på jeres mc... har kørt stang-træk, så et stykke tid siden der er kørt med kæde (20år).. Er der noget der virker bedre end andet.???
Knallertkører må også gerne kommentere ;-)
Mvh Jan J
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu laver jeg lidt reklame. Jeg har for år tilbage arbejdet meget med motocross motorcykler. Jeg forhandlede den gang et olieprodukt der hedder Silkoline (udtales sil-ko-lin)
De er meget ind over i racermotorer og alt andet der skal smører på racerbiler og racermotorcykler.
Det helt store problem ved motocross er jo at der trænger meget møg ind i kæden, og det bedste er simpelthen at koge kæden i de store dåser man kan købe med stiv kædefedt. Både Castrol og Silkolin er udemærket produkter.
Har du en O-ring kæde på har olien svært ved at slippe forbi O-ringene.. både ind og ud og derfor holder de meget længe.
Kører du med alm. kæde så har Max's MC Import på Als gode kæder. De alm. kæder smører du først med Silcolin penetrations oil som lægger en meget tynd hinde hele vejen ind i rullerne... det skyller en stor del møg og støv ud. Så tørre du lige de værste af med en alm. klud og så giver du en Silcolin kædeolie.. du kan købe det både på spray og plastflaske.
En god kæde olie er meget flydende når du kommer ud af dåsen men bliver så hård og klæbende og bliver inde i kæden.
Fidusen med at give penetrations oil først er at det får kædeolien til at trænge længere og lettere ind i kæden.
Når vi smurte på den måde på MX motorcykler holdt kæden mellem 80 og 100% længere tid.
Når du sætter en ny kæde på skal du prøve hvor meget den kan bøje til siden.. og huske det.. på den måde kan du senere se hvor meget mere den kan bøje og på den måde fornemme hvor slidt den er. Virker det voldsomt så er den også blevet for lang og vil derfor slide meget mere på dine tandhjul. En ny kæde trækker på alle de tandhjul den har fat i.. Men når den bliver gammel vil den kun trække på de sidste tandhjul fordi afstanden mellem hvert led er for lang, og så for du et unødigt højt slid på tandhjul og de er dyre.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hej Jan.
Nu har jeg jo et lukket kæde system på min spjæt, men jeg har fundet ud af at der i Jem & Fiks kan købes en rigtig god kæde fedt på spraydåse.
En af fordelene er at den som Andy skriver er tynd når den kommer ud men bliver fed og meget klæbrig efter få sekunder, og det bedste ved det hele er at den kun koster en 1/4 af den de har i mc butikkerne.

V.h. Håndværkeren
Hejsa
og tak for de gode svar.. Kan godt huske at jeg "kogte" kæde i gamle dage.. Jeg troede at den tid var forbi :-) lidt et stort arbejde når kæden ingen samleled har.. puha... Kan også godt huske at jeg lavede noget 90 gear olie med lidt benzin.. det kunne komme ind de gode steder, når så benzinen fordampede var der det tykke olie tilbage..
Det jeg er ude efter er selvf. noget spray.. så jeg vil prøve med Silkolin .. Kan godt huske navnet, men forbandt det ikke med kædespray...
Jeg kører "all-road" så det skal ikke være af den ringe spray.. hellere betale lidt mere, og så kæden holder.. :-)
men det er rigtig Håndværker.. en kædekasse er en fed ting... ikke køn, men det virker !!

Mvh Jan
Nu ved vi jo ikke hvad du kører på for en MC.. havde jeg en spjætter som Håndværkeren ville jeg også købe billigt...
Når man nu alligevel er i jem&fix så kan man vel også få den tynde penetrations olie.. mener den hedder krybeolie på dansk. nogle kalder det rustløsner.. men der skal man være sikker på at det er olie og ikke silicone.
Som du selv skriver Håndværker så er den tyk nogle sekunder.. man skal jo lige have en fornemmelse for at den når at trænge helt ind i rullerne.

Og forresten Helja.. vidste du at hvis man går fra sådan en kogekasse med olie og komfuret stadig er tændt, så kan det selvantænde.. En af mine venner prøvede det i en garage, men kom heldigvis tilbage lige da det tændte. Det var ret voldsomt men en pulverslukker klarede det...

Svendborg

Citat fra grandoldman

Nu ved vi jo ikke hvad du kører på for en MC.. havde jeg en spjætter som Håndværkeren ville jeg også købe billigt...
Når man nu alligevel er i jem&fix så kan man vel også få den tynde penetrations olie.. mener den hedder krybeolie på dansk. nogle kalder det rustløsner.. men der skal man være sikker på at det er olie og ikke silicone.
Som du selv skriver Håndværker så er den tyk nogle sekunder.. man skal jo lige have en fornemmelse for at den når at trænge helt ind i rullerne.

Og forresten Helja.. vidste du at hvis man går fra sådan en kogekasse med olie og komfuret stadig er tændt, så kan det selvantænde.. En af mine venner prøvede det i en garage, men kom heldigvis tilbage lige da det tændte. Det var ret voldsomt men en pulverslukker klarede det...

Hej Igen..

Jeg har pt en Honda Transalp.. det er en "all-road" mc.
Jeg kan godt finde på at køre på lidt løst underlag, så har ikke noget imod at købe noget "lidt dyrere" ;-)

Har prøvet det med kogekassen.. gik kraftig ud over vores forgang, heldigvis boede jeg hjemme dengang..... men jeg måtte da hjælpe med at male igen :-)

Mvh Jan J
Annonce
ja.. olien skal kun lige varmes så den flyder som vand... ikke koger som mange tror....
Den mc trækker så du skal ikke lige kigge i den billige ende efter kæder... wink

Svendborg

Som dreng og ung kørte jeg også MX og "kogte" kæder i en Castrol-fedt

Det foregik - efter min Fars anvisning og til min Mors store fortrydelse - på min mors Nye komfur med termostat-kogeplade

Dette sikrer at olien ikke bliver for varm og selvantænder

Har iøvrigt altid lært at O-ringskæder ikke må koges da det ødelægger dem

Med venlig hilsen

Fladder
Citat fra Fladder

Som dreng og ung kørte jeg også MX og "kogte" kæder i en Castrol-fedt

Det foregik - efter min Fars anvisning og til min Mors store fortrydelse - på min mors Nye komfur med termostat-kogeplade

Dette sikrer at olien ikke bliver for varm og selvantænder

Har iøvrigt altid lært at O-ringskæder ikke må koges da det ødelægger dem

Hej Fladder

vedr o-ringskæder.. har du fuldstændig ret..

mvh Jan J
Har du en O-ring kæde på har olien svært ved at slippe forbi O-ringene.. både ind og ud og derfor holder de meget længe.

Som jeg skrev, men måske ikke tydligt nok.. Nej man skal ikke koge en O-ringskæde.. Kommer man over ca. 120 grader ødelægger man O-ringene og olien kan dårligt nok komme forbi og smøre i forvejen... så den skal bare renses og have en gang O-rings kædefedt.

Svendborg

Hej Jan.
Ved du at du i Tyskland kan købe et automatisk smørre apparat der smørre kæden medens du kører !

V.h. Håndværkeren
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også