Fræsning og udjævning af plæne

Dele af vores græsplæne er meget ujævn og græsset ser ikke for frisk ud (blandet godt med mos osv.). Jeg vil meget gerne jævne grunden, så den bliver plan, så jeg kan spille lidt bold med babyen (når han bliver lidt mere en 11 måneder) og i øvrigt få den torn ud af øjet som plænen er nu.

Jeg har i den forbindelse en masse spørgsmål:

Har set man kan leje en havefræser/kultivator (for omk. 300 i døgnet). Er det overhovedet sådan en, jeg skal have fat i?

Hvor lang tid tager det ca. at fræse 100-200 m2?

Og hvornår på året skal det gøres?

Hvordan klares udjævningen - skal jeg bruge en tromle til det?

Det var mange spm - håber, I kan hjælpe!

Christian
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har engang udført lignende arbejde. Fræset mos/gras for at lave en ny grasplan. Aldrig igen. Det var en mareridt at rive alt mosen sammen og kør bort. Det nemmeste er at skrabe alt af med en gravmaskine og eventuellt udlægge ny muldjord. Derefter så gras eller læg rullegras.
Jeg har lige været igennem øvelsen. Lånt en traktorfræser, og fræset det hele. Hvis du skal fræse 200m2 vil det være nok at leje en stor fræser. Den koster ca. 500-600 kr. for en dag. Det skal ikke være en af de små havefræsere. Jeg kørte et lag komkostjort ud over arealet først, og fræsede det sammen med jorden.
Derefter rive det hele over og fjerne de værste sten. Tag en palle, og vend den om. En snor i den, og træk den henover arealet. Det grovplanerer jorden. Tromlede lige en gang så jeg var sikker på at der ikke var løs jord, hvorefter jeg tog en 4 meter stige, lagde et par fliser på den, og trak den henover arealet et par gange på hver led. Det gør plænen helt jævn.
Lånte en såmaskine til at strø græsfrø, men du kan også gøre det med hånden. Derefter rive let, og en sidste gang tromlen. Tromlen skal være den med huller i, den knuser evt. knolde.
Du skal ikke fræse i våd jord, det ødelægger jorden, og den bliver hård som sten.....
En kombination af at grave de første 5 cm. jord af, og lægge 10 cm kompostjord ud, hvorefter du fræser vil sikkert være det mest optimale. Så fjerner du det gamle græs og mos, og du slipper for sygdomme i jorden, grundet det gamle græs og mos.
God fornøjelse.
Husk græsset spirer bedst i foråret (når jorden er mere end 8-10 grader varm synes jeg at huske) og efteråret.
:-) Mit græs sået i sidste uge er allerede spiret og gror fint. Med alt det vand vi får får tiden, og den varme der er, er det vist perfekte betingelser nu. Det skal ikke gøres i en tørkeperiode om sommeren, men det bliver det vist heller ikke til i år?
Citat fra kreller123

Dele af vores græsplæne er meget ujævn og græsset ser ikke for frisk ud (blandet godt med mos osv.). Jeg vil meget gerne jævne grunden, så den bliver plan, så jeg kan spille lidt bold med babyen (når han bliver lidt mere en 11 måneder) og i øvrigt få den torn ud af øjet som plænen er nu.

Jeg har i den forbindelse en masse spørgsmål:

Har set man kan leje en havefræser/kultivator (for omk. 300 i døgnet). Er det overhovedet sådan en, jeg skal have fat i?

Hvor lang tid tager det ca. at fræse 100-200 m2?

Og hvornår på året skal det gøres?

Hvordan klares udjævningen - skal jeg bruge en tromle til det?

Det var mange spm - håber, I kan hjælpe!

Christian


Hej Christian
Jeg tror den findes rigtig mange måder til at (forsøge) løse problemet, men spørgsmålet er jo hvad problemet er.. Hvis det er jorden fx 0,5m nede der har "sat" sig fx ved kørsel med store maskiner under bygning af huset.. er det jo en kæmpe opgave at løse det..
Jeg har haft en tilsvarende problem, og jeg "løftede" hele plænen med en stengreb.. stak den ned og trak den bagover for her ca.10cm, så jorden bliver løs.. derefter kørte jeg en hel del bakkesand på. Efter en tid med regn, så sandet løber ned og "slår jorden løs" o.s.v blev skidtet tromlet, og sået lidt x-tra græs.. hvis græsset gror, forsvinder mosset. Så der er jo ingen grund til at fjerne det, det forsvinder af sig selv, når græsset gror.
Lad os høre hvad du gør, og om det hjælper..
Held og lykke..

Mvh Jan j
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis