Rep af genua

Jeg har en gammel genua som har strukket sig i stoffet og jeg går og tænker på at få sat det i stand.
Ved ikke om andre har prøvet det?
Jeg har tænkt at løsne forliget og slække på det, fordi nu hænger det lidt i gardiner uanset hvor hårdt jeg hiver forsejlet op.
Jeg vil så sy et stykke snor i forlængelse af forliget og så sy det sammen igen.
Men kan man sy sådan noget på en alm. symaskine og hvilke tråd skal man bruge? Jeg har sytråd købt i en bådbutik men det virker lidt for tykt.
Ved ikke om agterligets øverste del også hedder en kappe? Men i hvert fald så bukker "kappen" næsten 90 grader mod luv når jeg sejler. Det ser ikke umiddelbart ud som om der ikke er noget snor i agerliget man kan løsne så jeg overvejede at købe nogle sejlpinde og sy i.. Kan det betale sig og hvor skal de sidde og igen hvilke tråd skal man bruge?

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Andy.
Du vil nok få svært ved at sy sejlet på en almindelig husmoder symaskine, nåletrykket er alt for lille, desuden er dens zig zag alt for smal så du risikere at lave dig et frimærke ark i stedet for.
Problemet med at du ikke kan strække forliget ordentligt op er at sejlet er det man kalder "udsejlet" det er selve dugen der er strukken så meget at der ikke længere er den rigtige facon på genuaen længere. Jeg tror ikke at det vil hjælpe at du forlænger linen i forliget, tvært imod mister sejlet så helt faconnen.
At du vil sætte sejlpinde i ved agterliget er prøvet på andre både også, men det er ikke sagen, og der skal ikke være en line i agterliget på et forsejl.
Den line du har på dit storsejl er beregnet på at lukke og åbne barmen.
Når du sejler i let vind vil det kunne betale sig at lukke barmen så sejlet bliver mere hult i barmen og omvendt ved hård vind.
Så skal du også tage i betragtning at du på storsejlet har bommen til at strække sejlet med, det har du ikke på din genua derfor er den sværere at få til at stå rigtigt på begge halse. En af de ting som måske ville kunne hjælpe er at du flytter skøde punktet længere agter over. Du kan som en retnings linie trække en tynd line fra forstaget til skøde punktetmedens du har genuaen sat (i vindstille) så skal linen der går fra forstaget hen over skødepunktet i genuaen og videre til skødepunktet på dækket være vinkelret på forstaget. Er det det skulle du kunne få genuaen til at stå korrekt. Og så vil det nok kunne betale sig at ofre penge på en ny genua frem for at ødelægge Annes symaskine.

V.h. Håndværkeren
Hej Andy.
Du vil nok få svært ved at sy sejlet på en almindelig husmoder symaskine, nåletrykket er alt for lille, desuden er dens zig zag alt for smal så du risikere at lave dig et frimærke ark i stedet for.
Problemet med at du ikke kan strække forliget ordentligt op er at sejlet er det man kalder "udsejlet" det er selve dugen der er strukken så meget at der ikke længere er den rigtige facon på genuaen længere. Jeg tror ikke at det vil hjælpe at du forlænger linen i forliget, tvært imod mister sejlet så helt faconnen.
At du vil sætte sejlpinde i ved agterliget er prøvet på andre både også, men det er ikke sagen, og der skal ikke være en line i agterliget på et forsejl.
Den line du har på dit storsejl er beregnet på at lukke og åbne barmen.
Når du sejler i let vind vil det kunne betale sig at lukke barmen så sejlet bliver mere hult i barmen og omvendt ved hård vind.
Så skal du også tage i betragtning at du på storsejlet har bommen til at strække sejlet med, det har du ikke på din genua derfor er den sværere at få til at stå rigtigt på begge halse. En af de ting som måske ville kunne hjælpe er at du flytter skøde punktet længere agter over. Du kan som en retnings linie trække en tynd line fra forstaget til skøde punktetmedens du har genuaen sat (i vindstille) så skal linen der går fra forstaget hen over skødepunktet i genuaen og videre til skødepunktet på dækket være vinkelret på forstaget. Er det det skulle du kunne få genuaen til at stå korrekt. Og så vil det nok kunne betale sig at ofre penge på en ny genua frem for at ødelægge Annes symaskine.

V.h. Håndværkeren
øv - du kan s.. da ødelægge ens gode jøde-gen wink
Du skriver at vinklen skal være på 90 grader.. jeg har altid fået at vide (af de gode gamle sejlere i Brøndby Havn) at linien skal starte midt på forsejlets forlig og gå lige gennem "øjet" til skødepunktet. der behøver den jo ikke at være 90 grader ?? eller hvad??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Citat fra grandoldman

øv - du kan s.. da ødelægge ens gode jøde-gen wink
Du skriver at vinklen skal være på 90 grader.. jeg har altid fået at vide (af de gode gamle sejlere i Brøndby Havn) at linien skal starte midt på forsejlets forlig og gå lige gennem "øjet" til skødepunktet. der behøver den jo ikke at være 90 grader ?? eller hvad??


Hvis det er sådan du skøder din genua så forstår jeg godt at du ikke kan få den til at stå rigtigt, du haler mere i agterliget på den måde så din genua bliver hul ! og det er da også lige den rette kurs til at få "gardiner" i forliget.
Må lige sige at, jeg har aldrig flyttet på skødeskinnen.. Den sidder der hvor den sad da jeg købte båden. Men ja sejlet er udsejlet.. Jeg læste faktisk engang at man kunne sende sejl ind og få løsnet sit forlig og evt. få sejlpinde i for at få et par år mere. Men det må så være i teorien.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Annonce
Jo men det kan du da også, få sat sejlpinde i. min erfaring siger bare at det kun er på Trimaraner / Katamaraner at sejlpinde i fok-genua o.l. er efektivt da det på disse bådtyper gælder om at have så flade sejl som overhovedet muligt.
Næh hvorfor skulle du også flytte på din skødeskinne, det er løjerten du skal flytte med, men skødeskinnen er ofte sat udelukkende til brug af fokken. Og så har man en extra mere agter over til genuaen. Skødeskinnens funktion er at du kan ændre på fokken hulning, som før beskrevet med dit storsejl. Jo hulere du gør sejlet jo lettere vind sejler du i. Jeg ved godt at de fleste familie sejlere ikke går så meget op i trimning af sejlene, men til tider ville det faktisk være en fordel at de lærte det for det giver altså båden en helt anden måde at sejle på især når Rasmussen knapper skjorten op.

V.h. Håndværkeren
Jeg prøver at lære konstant.. Men 10 års sejlads er ikke ret meget og jeg har ikke været lige aktiv hver sommer.
Jeg trimmer meget sejl og kigger på twist og mine ticklers.
Men vil det sige at jeg hæver og sænker forsejlet på forstaget eller hvad?

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Nej du skal ikke ændre på forliget ved at hæve sænke, det er ved at ændre på skøde punktet du kan ændre dit forsejl fra at være hult til fladt, jo længere frem du sætter skøde punktet jo mere hul bliver dit forsejl. Du ved jo godt at det gælder om at lave så stort et undertryk på læsiden af sejlet, i let vind vil det derfor kunne give et større undertryk med et hult sejl.
Jeg har prøvet på en Solus 24 at ændre højden på det punkt hvor forliger gøres fast i stævnen, det gav utroligt nok en hel knob mere at ændre punktet med 8 cm. Det var den turbolæns der opstår hen over fordækket der lavede for meget rav i den på underliget af fokken.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis