Anbefaling af ledning til indbygning af el i udtræksskuffe

Jeg vil montere nogle stikkontakter i vores skuffer i badeværelset.

De skal være i de skuffer der er under vaskene og udtaget er i væggen under bordpladen.

Jeg forestiller mig en "elastisk" ledning á la en spiralledning.

Men jeg ved ikke om der findes bedre alternativer.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hejsa...

Vær opmærksom på, at der er krav til elinstallationer i møbler og jeg mener ikke umiddelnart at det du beskriver lyder "lovligt"...

Jeg vil betrage de stik som en del af den faste installation og de skal derfor udføres af aut. installatør...

I øvrigt udføres installationen i vådrum/vådrumszone, hvorfor du skal være opmærksom på krav til disse installationer...

El kan være noget farligt skidt hvis det ikke laves 100% rigtigt...

Mvh

Henrik

-----------------------------------------------
Følgende kompetencer haves:
Bygningskonstruktør,
Beredskabsinspektør,
Elektriker,

Altså forsøger jeg gerne svare på bygnings-, brand eller el-relaterede spørgsmål... biggrin
Ey

Er der en stikkontakt bag ved reolsystemet nu?? hvis der er, køber du bare noget spiralledning og en han samt hun-stik - samler som en forlængerledning og wupti du har hvad du vil have, HELT lovligt, og du må endda selv lave det.

jeg vil LANGT fra anbefale at lave rigtige stikkontakter i møbler, da de før eller senere alligevel bliver skiftet ud..


Citat fra Henrik1972

Hejsa...

Vær opmærksom på, at der er krav til elinstallationer i møbler og jeg mener ikke umiddelnart at det du beskriver lyder "lovligt"...

Jeg vil betrage de stik som en del af den faste installation og de skal derfor udføres af aut. installatør...

I øvrigt udføres installationen i vådrum/vådrumszone, hvorfor du skal være opmærksom på krav til disse installationer...

El kan være noget farligt skidt hvis det ikke laves 100% rigtigt...
Citat fra StenKrog

Ey

Er der en stikkontakt bag ved reolsystemet nu??

Ja der sidder en stikkontakt uden afbryder med jord i væggen nu. Den er placeret under bordpladehøjde, inde bag skuffe-arrangementet.

Citat fra StenKrog

jeg vil LANGT fra anbefale at lave rigtige stikkontakter i møbler, da de før eller senere alligevel bliver skiftet ud..


Hvorfor mener du bliver de skiftet ud?

Planen var at montere en strømskinne i skuffen som var tilsluttet stikkontakten med spiralledningen.
Og så kan hårtørrer, eltandbørste, barbermaskine ligge tilsluttet i skuffen.
Citat fra Henrik1972

Hejsa...

Vær opmærksom på, at der er krav til elinstallationer i møbler og jeg mener ikke umiddelnart at det du beskriver lyder "lovligt"


Hvori ligger det ulovlige?

Citat fra Henrik1972


I øvrigt udføres installationen i vådrum/vådrumszone, hvorfor du skal være opmærksom på krav til disse installationer


Har jeg misforstået begreberne omkring vådrum/vådzone? håndvasken er, som jeg læser det, kun vådzone hvis der er monteret en håndbruser, ellers ikke.
Min håndvask har kun alm. armatur og er vel derfor ikke omfattet af loven hvad angår vådzone.

Hvad kan du forestille dig vil være det forkerte/farlige i min installation?
Hej igen,

Det kan være jeg har misforstået dine intentioner
Du skriver du vil montere stikkontakter i nogle skuffer. Deraf udleder jeg, at du vil sætte stikkontakt og afbyder i en skuffe. En stikkontakt er en del af bygningen faste installation og skal udføres af aut. installatør.

Såfremt det du snakker om, er at føre en ledning fra en ekst. stikkontakt til en stikdåse vil jeg mene dettte umiddelbart er ok - MEN der er dog regler for hvordan el-installationer skal/må udføres i møbler.

Det kan være området muligvis ikke er vådrumszone, men er der vask og vand, vil dette også kunne finde vej i skuffen - så sørg for at installationen udføres med jordleder. Mht vådumszone - se stærkstrømsreglementet.

Dog vil jeg sige, at jeg mener det er en dårlig ide rent elmæssigt. Der vil kunne opstår slid på ledningen når skuffen bruges, ledningen vil kunne komme i klemme og så er der lige det med vandet.

Jeg vil ikke "træde" på din ide - blot råde dig til at tænke dig om hvis du laver det.

venlige hilsener smile
henrik

Mvh

Henrik

-----------------------------------------------
Følgende kompetencer haves:
Bygningskonstruktør,
Beredskabsinspektør,
Elektriker,

Altså forsøger jeg gerne svare på bygnings-, brand eller el-relaterede spørgsmål... biggrin
Annonce
Jeg føler slet ikke du træder på min ide :-)

Tværtimod er denne tråd lavet netop for at få f.eks. dine gode kommentarer.

Mht. stikkontakter er det dårlig formulering fra min side af, dårlig vane med at alt der kommer strøm ud af er en stikkontakt :-)

En af mine tanker går nemlig på risikoen ved at der en vask ovenover og med små børn i huset kan der nemt blive glemt at slukke ordentlig for vandet eller der kan gå hul på en af de vandledningerne med tryk på, og så er balladen der.

Men planen var ikke at montere dåsen i den øverste skuffe, men i nr. 2 og så på siden af skuffen. det burde minimere risikoen for vandpåvirkning i tilfælde af uheld.

Og det at der er et mekanisk slid på ledningen ved åben/luk var som udgangspunkt årsagen til denne tråd.
Var stikkontakten en fast installation skulle der jo også trækkes hårde kabler frem til den og så duer det jo slet ikke.
Så vidt vides er det ikke strengt nødvendigt at anvende "hårde" kabler til den faste installation; og når du oven i købet er ved at lave installationer i møbler, er der nok så fint angivet hvilke tre kabeltyper du må anvende (installationskabel, gummikabel eller plastisoleret kabel). Kort sagt så skal du, som altid, anvende egnet materiel.
Jeg er nok tilhænger af Henriks model med anvendelse af en tre/fire/fem stikdåse; så har du de mange udtag uden de store armbevægelser og uden at skulle skrue mere end højest nødvendigt.

Henrik: Hvad skal jordlederen hjælpe? De brugsgenstande Preps vil tilslutte er klasse II materiel, så han kan ikke bruge jordlederen til noget? Og såfremt han er i gang med at lave installationen i en bolig fra før 1. april 1975 så er det end ikke et lovkrav...
Citat fra steinaa


Henrik: Hvad skal jordlederen hjælpe? De brugsgenstande Preps vil tilslutte er klasse II materiel, så han kan ikke bruge jordlederen til noget? Og såfremt han er i gang med at lave installationen i en bolig fra før 1. april 1975 så er det end ikke et lovkrav...


Hejsa...

Korrekt. Men lovkrav er jo minimumskrav og fordi det ikke kræves er det ikke det samme som det ikke er en god ide.

Min tanke med jordleren var den kunne gøre nytte, såfremt der gik hul på isoleringen af kablet pga. af slid og evt. spændingsoverføring til vask eller andre metaldele - eller skulle uheldet være ude med vand/fugt i installationen...

vh henrikbiggrin

Mvh

Henrik

-----------------------------------------------
Følgende kompetencer haves:
Bygningskonstruktør,
Beredskabsinspektør,
Elektriker,

Altså forsøger jeg gerne svare på bygnings-, brand eller el-relaterede spørgsmål... biggrin
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis