Fællet Hassel bliver ved med at skyde

Har hællet en stor Hassel, så der kun er en stup tilbage 20cm over jorden.
Men den bliver ved med at skyde en masse nye skud.
Hvordan kan jeg slippe helt af med den?
Regner ikke med at sådan en fætter er til at grave op?
Har hørt om en stupfræser, men sådan én har jeg ikke lige mod på.
Kan man hælde nogle kemimalier på den?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
[Indlæg slettet]
Hvor vover den, den frække busk!

Du kan jo altid sprøjte den med Round Up eller bore huller i stubben og hælde lidt syre ned. Men det burde være unødvendigt at grise miljøet til med kemikalier for at løse dit problem. Klip skuddene af og læg en plastiksæk over stubben. Dæk den til med jord og sæt eventuelt en blomst ovenpå, så er det til en side. Om et par sæsoner kan du trække plastiksækken op.
Hej Morten.
Det er ikke svært at bruge en stubfræser, så hvis du har mulighed for at leje en sådan så er det den bedste løsning. Et godt gammelt husmands råd var at slå Kobber søm i stubben sådan en 10-15 stykker så dør den i løbet af en sæson og kan let fjernes.
Ellers er der kun den løsning som Lars ON skriver om.

V.h. Håndværkeren
Kan godt være jeg skulle prøve det med kobbersøm.
Har dog hørt fra en gartner at det ikke duer.
Jeg ville smøre stubben i kanten med Round-up. (det er ligemeget i midten af træet, det er vækstlaget der skal smøres) og bore en masse store huller i stubben. Hullerne holder på regnvandet, så rådner den hurtigere. Efter et par år er den lige til at fjerne.
Annonce
Det er ikke selve skæret af stuben der skyder.
det er nedefra i kanten. Forstået på den måde at den bare bliver større og større i omkreds.
Det er stadig stammen der er liv i, og den forsøger at overleve ved at sætte skud. Du skal stadig give den Round-up.
Få en ude med en rodfræser. Det er en hurtigt klaret opgave at fræse den ned 10-20 cm under grasplanen eller hvor den er. Det koster ikke meget og du kan komme hurtigt videre og gør det pænt bagefter.
Er du ikke til de løsning med rodfræser eller gift er der muligheden, at skrælle barken af ned til ca. 10 cm under jordhøjde - ingen bark - ingen nye skud.

Sniffer  
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis