Gipsplader på bodegafiner m. flamingo under ??

Hej!

Jeg har lige købt et 1-planshus fra 1975. Stort set alle ydervæggene er beklædt invendigt med "bodegafiner", eller japanelplader som de vist hedder rigtigt. Da jeg har ladet mig fortælle at dette materiale er yderst brandfarligt, rev jeg dem ned i et hjørneværelse for at se hvad der gemte sig bag dem.

De var monteret på lægter med 30 mm flamingo imellem tapeseret gasbeton. (Flot tapet i øvrigt :rolleyessmile

Selve muren er vist 1½ lag mursten, med ca 150 mm gasbeton på indersiden af murstenene. Først var min plan egentlig bare at hive japanelplader, lægter og flamingo ned, og møre noget glasvæv op direkte på gasbetonen og male, men bliver det mon så en "frysermur" om vinteren?

Så fik jeg den "glimrende" idé at montere gipsplader oven på det hele. men jeg må tilstå at jeg stort set INTET ved om byggeteknik, og om hvorvidt det vil være brandhæmmende nok at indkaplse de brændfarlige materialer bag to lag gips? (Eller om det er lovligt for den sags skyld)

Mit bedste bud på hvordan det skulle laves rigtigt, er at hive det hele ned, og så skrue nogle stålregler op (med lidt afstand til væggen), og isolere imellem med 50mm stenuld, og SÅ to lag gips? Problemet er bare at jeg ikke ved hvor godt taget er isoleret, og så fiser alt min dejlige reflekterede varme fra væggene vel bare ud der i stedet?

Nå, jeg håber at der er nogen der kan gi et godt råd eller to, for som man sikkert kan se, ved jeg meget lidt om at skrue på huse.

På forhånd tak !

Mvh
Chryslerdude

Mvh
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Et hus fra 1975 bør have en isoleret hulmur.. det er et hus bygget mellem de to energikriser og her blev der lavet regler for min isolering. Så check lige teginger og hvad der står i din købs aftale... Står der at huset er isoleret med det ikke er tilfældet så hænger sælgeren jo på den sag ;-)

Var det mig ville jeg nok fjerne panelerne ( er det ikke en slags finerplader med spor.. Lettere imaitation af brædder? ) Og samme vej ,ed flamingoen. Når der på et tidspunk er lavet denne mur, kan det være sket af to årsager: 1. at man kunne lide udseendet, og flamingoen støttede pladerne mellem listerne, og altså en relativ stabil konstruktion. 2 at man har haft kolde væge og ønsket isoleringen med disse 30mm flamingo.

Jeg ville nok udskifte den med en isoleringplade i gips. En enhed der er med en skum isolering og en gipsplade. Du får det leveret klar til opsætning.

De kaldes vist varmvægselementer...

Prøv at kigge hos fx danogips, eller søg lidt mere her på siden. De har været oppe at vende tidligere.

Personligt har jeg aldrig anvend disse plader. Men de skulle være et nemt og godt alternativ til selv at bygge et eller andet op.

MVH Njord
Halløj!!

Jeg har et hus fra ´73. Der har jeg valgt at sætte varmvæg op på ydervæggene i de rum jeg sætter i stand.
Det var første gang jeg skulle prøve det, og det gik rigtig nemt!! Jeg brugte KNAUF Danogips som var det de havde i den lokale pindhandel... Jeg søgte ikke andre steder først, da det skulle gå lidt stærkt... Men der fulgte en fin vejledning med, og det tog ikke mere end et par timer og nogle øller med min svoger...;-)
Se evt. http://byggesystemer.knaufdanogips.dk/xpdf/varmvaeg_web.pdf eller en af de andre der popper op når man søger på google.

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Hej!

Mange tak til jer begge for god info og tips... der var en revne mellem to gasbeton-moduler, og jeg "krattede lidt" derinde med en lang japanelplade-splint, og minsandten om der ikke var lidt gammel træt rockwool der hang fast da jeg hev den ud. Jeg prøver lykken, og sætter glasvæv direkte på gasbeton'en, og hvis væggene bliver for kolde, så må jeg efterisolere om et par år.

Mvh
[Indlæg slettet]

p /p
jeg ville som njord siger skifte det hele ud.

sæt et lag metal skinner , dampspære og 2 lag gips. det at sætte gipsplade ovenpå bodegafiner( som du med rette kalder det) er efter min mening ikke er den rigtige løsning.

Fordi på den måde du kapsler et materiale som sagtens kan samle fugt og blive til skimmelsvamp. sad Skimmelsvap er ikke noget man spøger med. Og selvom du kapsler flamingoen ind hvis der opstår brand og det slå hul et sted, kan guderne ikke stoppe ilden.
Man må overhoved ike bruge flamingo hvor der er træ , det har man gjørt i 70erne p.g.a energikrisen, der var heller ikke ret meget olie i landet så der kunne opstå ildwink

p /p
Annonce
Hej Bahaman!

Tak for absolut underholdende indlæg :-)

Jeg kan berolige dig med at bodegapladerne ligger ude i garagen, på vej til nye eventyr (containerpladsen, men det ved de ikke :-). Jeg skal ikke ha nogen brand som de gudommelige brandmænd ikke kan få bugt med, men jeg stoler i første omgang på den rockwool jeg konstaterede i hulrummet mellem mur og betonelementer i går. Jeg har nemlig hverken tid, energi eller penge til at efterisolere lige nu, og jeg frygter (i min manglende kendskab til husteknik), at det sparede varme bare fiser op gennem taget (originalt fladt 75'er-tag) i stedet hvis jeg laver væggene 98% varmetætte.

Nå, nu vil jeg starte en tråd om luft til luft varmepumper, så jeg kan udveksle lidt meninger og få tips om forskellige fabrikanter af varmepumper til at opvarme mit piv-utætte hus :-)

Tak igen, og rigtig god weekend !

Mvh Chryslerdude

Mvh
Hej.

Bare lige for sjov skyld kunne du da prøve søgefunktionen... Emnet varmepumper har været oppe en hel del gange!!

God weekend fra Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Hej Næstformand!

Tak for tip... men jeg havde faktisk allerede både søgt, fundet og forpestet en fin gammel tråd med et langt forvirrende indlæg

Det er en dejlig site den her... nu skal jeg søge om revner i gulve, og se om jeg kan friske en gammel tråd op, eller om jeg skal starte en ny

;-)

Mvh
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også