gori vs. pinotex

Vi stå og skal igang med at male træværk. Det skal være en kvalitets maling med lang levetid. Primert har vi set på gori 99 extreme, men er også lun på pinotex.

Hvad er best at vælge, hvis det skal bare være 110 % i orden og skal holde.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg bruger Pinotex superdec. Det holder godt og dækker godt.
Både pinotex og gori laver fremragende produkter. Pinotex's modstykke til gori 99 hedder SuperdecPlus, som helt klart kan anbefales. det er en vandfortyndbar oliemaling med en holdbarhed op til 12-15 år. Dog skal man huske at den holdbarhed der står på disse produkter, om det er gori eller andre, er en laboratorie beregning. Og de har en meget lang holdbarhed men det svinger selvfølgelig alt efter hvor meget sol, sandstorm, havgus og andet det bliver udsat for.

Udgangspunktet for at maling holder er dog et ordentlig forarbejde. Gammel maling fjernes og træværket renses godt af og tørres HELT igennem. max 18% fugtighed for hegn, beklædning m.m. og max 12% for vinduer/døre. Selvom forarbejdet er rigtig træls, så er det dog bedre end af give 1000,- for 10l. maling der falder af fordi man har sløset.
Jeg er helt med på at forarbejdet er nøglen til sucess.
Vi er indstillet på at det hele skal renses og en del skal slibes,
men jeg har ikke hørt den med det max 12 %, men nu skal jeg
nok være opmærksom på det. Det er vigtigt at have styr på
alle detaljerne før vi begynder ;-)
Husk grunding af træet, hvis der afrenses helt ind til bart træ. Almindeligvis anbefales at anvende grundingsprodukt af samme mærke som dæklaget. Derved bliver vedhæftningen bedst, da produkterne passer til hinanden.
Skal man grunde under pinotex og gori???? jeg troede det var produkter der også trak ind i træet og "konserverede" det? selv om pigmenter kan blive på overfladen og dække farvemæssigt?

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Annonce
Til GOM vedrørende behov for grunding også under "pinogori":

Pinotex.dk:
Pinotex Base er en dybdebeskyttende grundingsolie, der beskytter effektivt mod træødelæggende svampe, blåsplint og skimmelsvampe.
Pinotex Base anvendes til behandling af nyt og ubehandlet træ, samt træ hvor vedligeholdelsen har været forsømt. Pinotex Base må kun bruges på udendørs træværk.
Træet skal være rent og tørt, dvs. max. 18% fugtighedsindhold. Knaster og harpiksholdige områder affedtes med cellulosefortynder. Påføringen kan ske ved dypning eller strygning. Dyppekar bør udformes med mindst mulig overflade og tildækkes eller tømmes, når det ikke bruges.
Skal påføres til mætning 2-3 gange, vådt-i-vådt uden at der opnås blank flade. Pinotex Base giver en god bund for videre behandling med Pinotex terpentinfortyndbare produkter – eller Sadolin maling.
Giver en god bund for vidre behandling? Skal man vidrebehandle... "I gamle dage" gav med jo bare træet pinotex og så var den pot ude...

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

For at præcisere: Pinotex Base er en klar, tynd grundingsolie, der trænger ind i træet og den SKAL efterbehandles

Go' lyst i ferien !!

LuneLund: Once I thought I was wrong, but I was mistaken...

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også