Solfanger lavet helt fra bunden.. mangler varmeelement?

Hej

Jeg fandt denne side, hvor han beskriver hvordan han har bygget en solfanger af et varmeelement fra et køleskab.
http://www.thesietch.org/projects/solarthermalpanel2/index.htm

Jeg kunne godt tænke mig at gøre det samme, da et varmeelement fra et køleskab passer perfekt til en solfanger.. men så er problemer bare: Hvor finder man sådan et brugt varmeelement? man må jo ikke selv tage varmeelementet ud pga. freon...
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej MobZ

Jeg ville være noget nervøs ved at bruge elementer med så tynde rør grundet faren for kogning.

Hilsen
Allan
Okay, det er rimelige vildt.. Jeg byggede engang en til et HTX-projekt af kobberrør, den virkede nu også rimelig godt..

Men fortæl mig, hvad vil du egentlig tænkt dig at bruge den til..

Men med hensyn til varmeelementet, kunne man ikke tænke sig at bare kom til at tage det ud, uden at vide at der var noget farligt inden i? smile
Citat fra KimArndt

Okay, det er rimelige vildt.. Jeg byggede engang en til et HTX-projekt af kobberrør, den virkede nu også rimelig godt..

Men fortæl mig, hvad vil du egentlig tænkt dig at bruge den til..

Men med hensyn til varmeelementet, kunne man ikke tænke sig at bare kom til at tage det ud, uden at vide at der var noget farligt inden i? smile


ikke når man ved hvor farligt det er for miljøet og en selv...

hvad jeg vil bruge en solfanger til? tja, har tænkt mig at den skulle varme vand når solen skinder tongue
Ja okay, jeg har søgt lidt på google og kan da godt se at det nok er noget farligt stads.. Så lærte jeg også noget idag wink

Det jeg var urolig for ved at lave en selv, var at virknings graden ikke var helt tilstrækkelig..
Har du tænkt på sådan noget som hvordan du vil cirkulere vandet, og hvad mend varmeveksling?
Det med at få vandet til at cirkulere og varmeveksling er ikke et problem, da vi fik lavet det sådan at vi nemt kunne installere solvarme i vores fyrerum..

Problemet at bare at få lavet den mest effektive solfanger...
Annonce
Så må du jo finde et nyere kasseret køleskab, så vidt jeg ved stoppede køleskabs producenterne med at bruge freon i 2000.
Men skal du have et anlæg der kan varme mere op end en kop vand skal du nok satse på rør med en noget større diameter. Jeg har i Rudkøbing set en der havde bygget sit eget anlæg, det bestod af 4 stk Ø 150 mm der var 5 meter lange. De lå op ad taget hvor det nedkølede vand kom ind i bunden og det varme ud i toppen via nogle Ø 25 mm. rør.
Min Bror har lagt sådan nogle Ø 50 mm. nylon rør ind under sit eternit tag der er mørkerødt, det er en lang "slange" på 100 m. Han bruger det kun til bad så han bruger direkte af det, hvor de fleste solvarme anlæg går igennem en varmeveksler.

V.h. Håndværkeren
Citat fra Håndværkeren

Min Bror har lagt sådan nogle Ø 50 mm. nylon rør ind under sit eternit tag der er mørkerødt, det er en lang "slange" på 100 m. Han bruger det kun til bad så han bruger direkte af det, hvor de fleste solvarme anlæg går igennem en varmeveksler.

V.h. Håndværkeren


Bader brorman kun om sommeren biggrin eller er han en viking biggrin

Mvh

Klaus
Nej han tømmer slangen om vinteren, og bruger så oliefyret til opvarmning af hus og vand. Han har også en brændeovn, men det er kun for hyggens skyld som han siger.
Han har for lang en arbejds dag til at han "gider" gøre mere ud af det.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis