Lægning af gulvspånplader.

Jeg skal i mit sommerhus bla. have udskiftet gulvet. Jeg påtænker at lægge 22mm gulvspånplader og derpå Pergo eller lignende.

Mit spørgsmål er blot hvordan gulvspånpladerne skal monteres, der skal senere bygges skillevægge (stålskelet og gips) ovenpå.

Jeg går udfra at de skal limes i fer og not, men hvad skal de fastgøres til strøerne med og hvor mange steder skal de fastgøres?

Strøerne ligger med ca. 50cm mellemrum og er kun 24mm brede(24x95mm), derudover er der nogle kraftigere strøer på den anden led for hver 90cm.

På forhånd tak wink

mvh
Troels, en meget grøn GDS'er
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Uden at være tømrer kan jeg se, at det er helt galt, det du påtænker. Spånplade brugses udelukkende til at give en glat og forstærket basis ovenpå et gl og uregelmæssigt bræddegulv.
Sånpladen har ingen reel styrke i længderetningen.
Vælg et massivt fyrretræsgulv. Det passer også bedre til et sommerhus.

------------------
klassikeren

klassikeren
Hej smile

Jo, man kan skam godt lægge gulvspån direkte ovenpå strøer.

Du skal bare være opmærksom på at gulvspån, ikke kan tåle fugt, så der skal være en fugtmembran under gulvet. Er der ikke det, skal du istedet vælge fandfast gulv-krydsfiner.

Du skal bruge montaflex (selvskærende/selvforsænkende) skruer pr. 20-30 cm. Skruerne skal trækkes 2-3 mm ned i spånen. Ved gulvspån med dobbelt fer og not, må man godt lave en samling, uden der er en strø nedenunder. (flyverstød)

Mvh
ThomasB
Jeg ville ihvertfald være nervøs ved at stille et klaver på en frit svævende spånplade...

------------------
klassikeren

klassikeren
Takker for svarene, der er desværre kun enkelt fer og not i de plader jeg havde (meget billig) adgang til frown

Jeg kigger lige på konstruktionen igen og ser hvordan det evt. kan lægges uden at der er nogle samlinger der svæver udenfor strøerne.

Thomas, med fugtspærre er det dampspærre folie du mener? Hvad samler i det med, banerne er kun 2m brede.

mvh
Troels
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej

De fleste gulvspånplader er godkendte til "flyverstød" med op til 60 cm afstand mellem strøerne.
Plastfolie kan også købes i 4 m bredde, men samling kan foretages med de fleste fugemasser.
Hvad med at lave en klemt samling over 2 strøer?
Hvordan er din konstruktionsopbygning helt nøjagtig med hensyn til isolering og ventilation under gulvet?

------------------
www.orla-nautrup.dk
Hej Orla
http://www.geoart.dk/gulv.jpg

Billede af opbygningen af strøerne. Der er en plade under den vindtætte pap i bunden af konstruktionen.

Jeg ved ikke hvor meget luft der er under gulvet, men isoleringen er jo ikke overvældende og der er ikke tegn på fugtproblemer af nogen art. Tror ventilationen under gulvet er ret god.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis