250 GB harddisk viser kun 127 GB i pc ?

Hej

Jeg har lige købt en Western Digital 250 GB harddisk (spritny), installeret uden problemer hardwaremæssigt. Installeret Win XP Pro, uden problemer, men allerede da den skal formattere hd første gang siger den " nu formatteret 10% af 127 Gbytes.
Da installationen af windows er færdig, kan jeg i denne computer c-drev egenskaber se af den kun viser 127 GB totalt, hvoaf de godt 4 GB er brugt.
Er der nogen der ved hvorfor ?
Er der ikke noget med at win xp ikke kan se store harddiskes størrelse uden man installerer SP 2 eller højere?

Kewin

Husk:
Assumptions is the mother of all fuck ups !!!
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, hmm, for det første er der ikke 250 GB på din harddisk i praksis, der er vel omkring 225 eller sådan noget.. Så mangler der "kun" 100 GB wink

Hvis jeg forstå det rigitgt, så har du installeret XP på harddisken, hvor Windows så har formateret den for dig?
ja lige præcis..... SP2 på og så højre klikker du på denne computer, vælger administrer, diskhåndtering.

Her kan du se din disk og hvor meget der så ikke er brugt. højre klik på det som ikke er brugt og opret en partition.

\René
Hey.

Jeg har selv haft det samme problem.

Problemet er at dine bios ikke er opdateret til at klare så stor en hdd, og derved kun finder den i den størrelse den er lavet til at klare..

Skal du udnytte det hele skal bios opdateres!
#4 er ikke korrekt. Det hele ligger i service pack eller en enkelt opdatering du må finde på ms hjemmeside. Du kan også løse det ved at oprette som jeg beskrev flere drev i windows som det er nu, du kan bare ikke have en partition som det er uden den opdatering på over 130GB. Det samme kommer til at ske ved 2TB.

Læs evt mere her http://www.48bitlba.com/enablebiglba.htm

\René
Jeg havde selv samme problem, nogen år tilbage (før SP2)

Dengang var eneste løsning en opdatering af Bios. Men det er en risikabel løsning, da bundkortet i værste fald kan ende med at blive ubrugeligt.

SP2 er helt sikkert den nemme løsning, men ulempen er jo at du først har adgang til hele disken , når denne er installeret.

Dvs. at ens primære partiotion ikke kan komme over de 127 GB.
Det er jo nok de færreste det er et problem for. Men bare vær opmærksom på det.

Iøvrigt ER der 250 GB på din disk, og ikke "vel omkring 225 eller sådan noget"

Windows regner med det binære talsystem (kilo=1024), mens diskproducenter (logisk nok ) regner i 10talssystemet (kilo=1000)

Kort sagt betyder det at windows vil fortælle dig at du har ca 233 GB, efter dens talssystem

Mvh Grandjean 

Annonce
Du skal opdatere bios for at få de resterende GB ud af disken.
#4 er ikke korrekt. Det hele ligger i service pack eller en enkelt opdatering du må finde på ms hjemmeside. Du kan også løse det ved at oprette som jeg beskrev flere drev i windows som det er nu, du kan bare ikke have en partition som det er uden den opdatering på over 130GB. Det samme kommer til at ske ved 2TB.



Det der med at oprette flere drev den skal jeg lige have forklaret.


Jeg har ikke sevice pack 2 og har heller ikke fået opdatere min bios endnu så jeg vil da gerne bare lave nogen flere partitioner men når jeg går ind i diskhåndtering så står den samlet størrelse af mit drev til 128 gb og det er min partition også lavet til.


Hvor finder jeg så de sidste 30???
Hej,

Du skal opdele din HDD to størrelser, fx på hver 123GB - så kan din bios også genkende det hele. Lad være med at rode med bios og bundkort.

Acronis laver et partitioning program. Det er nemt og hurtigt at gennemføre.

Good luck.
oki, men hvis jeg går ind i og vil oprette en partiotion mere, så siger den at jeg kun har de 127 gb som den er på nu, så ved ikke hvordan jeg skal oprette en ud af det 40 der mangler
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis