Støbning af betongulv med varme

Hej alle, håber der er nogle kloge folk der kan give mig et par gode råd...

Jeg har netop købt mit første hus og skal i den forbindelse have lavet nyt køkken... For at slippe for et par grimme radiatorer og gøre det så hygiejnisk som muligt, skal vi have lavet betongulv med varme og fliser ovenpå...

Men hvordan søren gør man??? Vi vil meget gerne vide noget om opbrydning af eksisterende gulv (spånplader med et eller andet nedenunder og 20cm legakugler), isolering (hvor meget og hvilket), lægning af varmeslanger, tilslutning til systemet og hvordan vi bærer os ad med selve støbningen...

Køkkenet er 23kvm stort... Håber der er nogle der kan hjælpe os eller fortælle hvor vi kan få hjælp... smile Hilsen Helle.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal have 10 cm til gulv. Inden i de 10 cm lægges jernnettet, hvor gulvvarmeslanger bliver bundet fast på. Nedenunder betonen skal du have helst 30cm isolering. Jeg mener, at det nu er krav i steden for 22,5cm som før.
En fordel er at lægge en kapilarbrydende lag nedenunder isolering, som søsten. 5 til 10 cm.
Husk at planlægge dine tilslutninger til kloaken og få lavet det af en kloakmester på de rigtige steder.
Skal du have yderligere hjælp så bare skriv. Kommer også gerne ude og kigger på det.
Til Helha85

Prøv sidens søgefunktion - emnet har været oppe en del gange

Med venlig hilsen

Fladder
Det så jeg også. For sent. Håber, hun ikke tager mit tilbud alvorligt. Skal jo selv betale for rejseomkostninger. Smile.
Den nemme men ok løsning er der hvor radiatoren sidder tilslut gulvvarmen direkte på fremløb, retur op i et tee luftskrue på toppen returventil i siden og ind på den gamle radiator retur. slanger lægges med ca 30 cm mellemrum , 2 felter på rionettet ca, må ikke kører over hinanden.sættes fast til rionettet.
riv alt gulv og lecanødder ud og væk.
grav til fast grund læg grus op til 45 cm cm under færdig gulv stamp det hårdt
læg 30 cm flamingo ud på et lige underlag det skal ligge til overalt isolerer med 2 cm flamingo opad væggen til over færdig gulv. læg rionet og varmeslanger , fyld beton på op til 5til6 cm under færdig gulv løft lidt i nettet så det kommer lidt op i betonen. ret det af så det er tæt på lige. så skal der lægges et pudslag på de sidste cm minus flise overvej evt at få en murer til at lægge pudslag det tager ham ikke lang tid og det betyder meget at det er helt lige. God fornøjelse.
Annonce
Glemte lige flamingoen er kapilærbrydene så der er ikke brug for ekstra foranstaltninger.
Davs.

Jeg har lige lagt gulv i køkkenet. Jeg startede med at grave lecanødderne væk (Hvor var det bare dejlig nemt... :-)) Derefter fik jeg lavet kloak og rør til koldt vand. Så lagde jeg 10 cm isolering på hele gulvet og derefter 10 cm igen, men denne gang så samlingerne ikke var over hinanden. Så blev der lagt rør til varmt vand og de blev lagt i rørskåle der hedder 13-28. Mellem rørene lagde jeg 5 cm flamingo og sluttede af med 5 cm flamingo øverst. Ved faktisk ikke om det er helt rigtigt at gøre det sådan, men det er noget min Den Gamle har tegnet og fortalt. Og han er klog... Jeg kunne i hvertfald aldrig finde på at grave mit varme vand ned i sandet/jorden og så lægge et tykt stykke flamingo ovenover... Så bliver det opvarmede vand jo bare koldt igen!!

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Det ville også være dumt at grave varmtvands rør ned, læg dem under rionettet uden isolering så ligger de godt og du sparer rørskålen, det kolde vand skal under isoleringen,
RØRsmed-->> Jeg har set smede grave alle rørene ned under isoleringen... For så var det meget lettere at lægge flamingoen!!

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Det lyder ikke som om du har den store erfaring ud i gør-det-selv opgaver, og det du skal igang med er måske heller ikke lige det du skal starte med. det er fint nok at få en masse gode råd her på siden, men der dukker altid noget op ved sådanne projekter som du enten ved hvad du skal stille op med eller i værste fald ikke opdager pga. manglende erfaring. Det er fint nok at man vil lave tingene selv, men ikke for en hver pris, tænk på at hvis du fejl konstruerer opgaven bliver det langt dyrere og mere besværligt at lave det om, og på et eller andet tidspunkt sælger du sikkert også dit hus, og hvad så ?

mvh

<p>Peter Madsen</p>
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis