Trægulv (plankegulv) limet på beton.

Er der nogen der har erfaringer med at lime plankegulv på betongulv og gerne vil øse lidt ud af deres erfaringer ?

Jeg skal nemlig have trægulv i min stue, hvor der i forvejen ligger et gammelt gulvtæppe oven på betongulv. Jeg har fået at vide, at man ikke kan ligge et plankegulv som svømmende gulv ligesom man kan med lamelgulv (plankegulv udvider sig meget mere), men at det skal limes på ved hjælp af en speciel lim, som påføres direkte på betongulvet med en tandspartel.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg forstår ikke helt hvad du mener.

Hvis du skal have plankegulv på beton skal du have lagt strøer ind, du så kan ligge gulvet på.

Der er en formel for at udregne for meget luft til skal være ud til væggene. Jeg plejer at bruge 8 mm. Men mindre det er en meget stor stue, vil jeg også bare bruge 8 mm luft.
Dette gælder hele vejen rundt om gulvet ingen undtagelser.

Man kan lære alt, hvis man gider!
Citat fra Peter Kristensen

Jeg forstår ikke helt hvad du mener.

Hvis du skal have plankegulv på beton skal du have lagt strøer ind, du så kan ligge gulvet på.

Der er en formel for at udregne for meget luft til skal være ud til væggene. Jeg plejer at bruge 8 mm. Men mindre det er en meget stor stue, vil jeg også bare bruge 8 mm luft.
Dette gælder hele vejen rundt om gulvet ingen undtagelser.


Ja hvis man ligger et selvbærende gulv, skal der strøer under, men jeg har fået at vide af det firma jeg har bestilt mit plankegulv ved, at det skal limes på betongulvet, da man ikke kan ligge et plankegulv som et svømmende gulv. Det udvider træet sig for meget til. Betongulver ligger for højt til at der skulle være plads til strøer.

Klippet ud fra leverandøren :
Beton - med eller uden gulvvarme

Her kan monteres lamelplank eller massiv som fuldlimet gulv. (Dog kan det ikke anbefales at lægge massiv hårdttræ på gulvvarme). Et fuldlimet gulv absorberer trinlyde bedre end svømmende gulve. Fugtigheden i betonen bør ikke overstige 65% RF.
Hej Thomas,
I mit gl firma lavede vi en del flydende plankegulve i nybyggede huse.
Hvis man sørger for ordentlige dilitationsfuger, evt brug spacers ved større arealer. Dette bruges også så plankerne har plads til at udvide sig ved temperatur forskelle. samt tager højde for betonens fugtighed.
Mht trådens spørgsmål : Hvis der skal lægges et større areal kan det godt betale sig at lægge mindre arealer ad gangen og så lade det tørre, så man ikke kommer til at forskubbe gulvet.
planker kan også sømmes i med hilti stålsøm eller skrues med og uden plugs direkte i betonen. Husk til sidst at bruge en spærre så gulvet ikke suger en masse fugt.
Hej

Der findes massive plankegulve til fuldlimning på beton, men man skal altid tage leverandøren i ed, og følge deres anvisninger.

Betongulvet skal være meget plant (< +/- 2mm på en 2 mm retholt), og ved terrændæk o.l. skal der en fugtspærre til, men der findes specielle lime der har indbygget fugtspærre.

Forøvrigt fåes der mange lamelopbyggede plankegulve i dag.

Nu er dette indlæg noget gammel, og ville høre om der er kommet yderligere erfaringer med at lime plankegulv til beton med gulvvarme. Var lige en tur på messe, og der var de meget ivrige med at fortælle at det er lige til og der slet ikke var nogle problemer med det. Nogen fuldlimede, mens andre lagde en skum, med huller/spor hvor man kørte fugepistolen med lim. Altså lige til uden problemer. Men hvad siger virkligheden derude. jeg mener bredden var 35cm og af længder mellem 1 og 4 meter.


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis