Spots og isolering

Er ved at isolere på 1. sal. Der er en række spots i gulvet til gang og bad i stueetagen. Hvordan forholder jeg mig til dem?

1. Er det tilstrækkeligt at anvende keramikpotter til afskærmning af spots fra isolering (se foto)?

2. Må jeg isolere oven på disse potter med spots i?
28 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
ja du må gerne isolere ovenpå.
Husk potterne skal være uglaserede
Nej det vil der ikke.

Nu kan man ikke se hvor store de urtepotter er?
Hvis du lukker konstruktionen inde, bør du udskifte dine nuværende tilledninger med silikonekabler, da de ikke kan smelte ved den store varmeudvikling der kan opstå

Mvh.

Anders

Med venlig hilsen

Anders

Citat fra Anders K

Hvis du lukker konstruktionen inde, bør du udskifte dine nuværende tilledninger med silikonekabler, da de ikke kan smelte ved den store varmeudvikling der kan opstå

Mvh.

Anders


Ja, og købe nogle spotpærer med aluminiums reflektor som kaster varmen frem

Mvh

Klaus
Annonce
Nu slår vi det lige fast med syv tommer søm en gang for alle urtepotter oven på spot med almindelig ledning imelllem som ikke er varmebestandigt er forbudt skrottet død og blevet helt væk.
Du har to muligheder angående de spot du har:
Mulighed nummer et:
at du skifter alle spotene ud med nogle som er godkendt til at blive bygget direkte op i isoleringen samtidig slipper du for at skulle bruge varmebestandig ledning,urtepotter mm
Mulighed nummer to:
Du tager dinne urtepotter og smider over højre skulder(da de ikke er godkendt af brandmyndighederne til beskyttelses mod varmeudvikling fra spot)
I stedet for urtepotterne køber du nogle varmebestandige special
produceret plastik kasser som er udviklet til brug oven på spot udover plastik kasserne skal du have beskyttet dit loft mod varmen fra spotten dette gøres ved at anvende en bund som købes seperat til plastik kasserne som også er producert i varme bestandig plastik.
Du skal nu demoterer spottene i loftet og borer et hul i bunden af bunden til plastik kassen som passer 99,9 % til spottene derefter skal du monteret bunden oven på loftet og montere spotten igen.Du skal nu have ført den varmebestandig ledning ud igenem plastik kassen og fuget samlingen omkring ledningshullet og omkring selve samlingen mod loftet ned mod plastik bunden med en fuge masse som er brandhæmmende (husk ikke noget med at sløjfe med den varmebestandig ledning imellem spottene hvis ikke spottene er beregnet/godkendt til det)
ps Jeg har haft kontaktet sikkerhedstyrelsen omkring hvad der er gældende af regler omkring etablering af spot i lofter vægge mm
puch-maxi10: Bad sikkerhedsstyrelsen dig i samme omgang om at banke på døren hos halvdelen af hr og fru Danmark og lave deres eksisterende installationer om?

Husk på at der bliver skelnet imellem nye og eksisterende installationer. Hvis installationen var lovlig dengang den blev udført er den stadig lovlig idag.

... og med hensyn til de to muligheder så er de jo kun gældende såfremt jonama er indehaver af såvel personlig som virksomhedsautorisation til at udføre el-installationer... :-)
Hmm. Spotsene blev installeret i 2001/2002 af forrige ejer. Han isolerede også omkring dem. Jeg går ud fra at de er installeret af autoriseret installatør og går ikke ud fra at reglerne var anderledes den gang end i dag? Men der må være en grund til at han har placeret 15 cm høje potter ovenpå spotsene. Vil se om jeg kan finde ud af hvilken type der er tale om...
Desværre har jeg omkring 20-25 spots, så det bliver noget af et projekt og dyrt hvis jeg skal have en installatør til at ændre dem alle.
Spots er Philips Accentline, 12V, 20W, 36D. Fatningen er muligvis fra Montyac.
Nu er det jo umuligt at se på billedet, men dine ledninger ser meget tynde ud, husk det skal være min 1,5 kvd. i fast installation, tjek det lige.

Mvh

Klaus
Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis