Pumpe vand ud af stenbelagt have

Hej

Vi flyttede ind i et rækkehus for 1½ år siden, der har en have der er belagt med herregårdssten. Når det regner kraftigt (som det jo gør for tiden) står der vand i haven. Haven ligger lidt lavere end jordniveauet udenfor, så det løber ikke lige væk af sig selv.
Problemet er at når der kommer meget vand, så kommer vandpytten (søen) tættere og tættere på lyskassen ned til vores kældervindue...
Så jeg er ude efter en løsning til at tømme søen, eller i det mindste reducere den. Sidst der kom meget vand stod jeg og kastede vandet ud af haven med en spand. DET gider jeg ikke mere! sad Så har I nogle forslag til evt. pumpe-løsninger der ikke koster en bondegård?
Der er cirka 6 cm vand der hvor "søen" bliver dybest.

Mvh, Lars Olsen
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan du ikke grave en faskine ned der hvor vandet står højest? - og så placere en rist med et afløb til faskinen når du lægger stenene på igen.
Ellers er løsningen en dykpumpe, men den skal du også have ned i en vis dybde hvis den skal tage alt vandet.
Dykpumper koster ikke en herregård, kan fås hos f.eks. www.nettobuild.dk for under 200 kr.

Mvh
gug
Det vil nok være en god ide - når det er blevet tørvejr - at støbe en pumpe-sump på det dybeste sted i din "sø"

Pumpe-sumpen er bare en støbt "gryde" i dine fliser eks. 30*30 og 40cm dyb

Så har du et godt hul at pumpe fra med din dykpumpe

Med venlig hilsen

Fladder
Hej, og tak for de gode råd.

Jeg var ude og tømme med spanden igen i dag :-(

Når det bliver tørt, så laver jeg mig en pumpe sump, og så skal jeg finde ud af hvilken pumpe løsning jeg skal vælge. Der er ikke umiddelbar adgang til strøm i den ende af haven, så en permanent dykpumpe bliver nok et større projekt, men måske også den løsning der er bedst i længden... Men jeg kan jo starte med at lave min "sump" :-)
Som en slags midlertidig løsning, overvejer jeg en væskepumpe til at drive med en boremaskine, har I nogle erfaringer med dem?

Mvh, Lars
En hurtig løsning kan være:
Fjern et par fliser. Grav et hul der passer til en spand der er stor nok til at en af de billige dykpumper kan stå i den. Dykpumpen har en automatisk start og stop. Den kan ikke fungere på den lille plads, så den binder du fast på maskinene så den konstant er slået til. Så kan du starte og stoppe maksinen ved at tænde og lukke på kontakten derfra hvor du henter strømmen. Nu har du en løsning hvor du kan få alt det vand væk vi har for tiden. En langvarig løsing må være at lave en pumpesump som beskrevet, men det kræver at du graver strøm og slange ned så de ikke er synlige. Slut det på nærmeste tagnedløb. Over sumpen kunne du lægge en rist.
PS. Hvor langt har du til nærmeste kloak, eller tagnedløbsbrønd?
Det er ikke tanken at pumpen skal stå i sumpen permanent, kun at du får et godt fast hul at pumpe fra uden sand og jord i for store mængder

Er det en permanent løsning du vil have villle en drænbrønd evt. med dræn tilkoblet være optimalt

I brønden kan så monteres en pumpe til fastmontering og med strøm og afgang under jord

Med venlig hilsen

Fladder
Hej igen

Fladder har nok ret i at en boremaskinepumpe flytter for lidt vand.

Når det bliver tørt igen, så etablerer jeg en pumpe sump, og indkøber en dykpumpe så jeg er klar til næste skybrud. Uhh, jeg ved ikke præcist hvor langt jeg har til nærmest kloak... en 20-25 meter tror jeg.

Tak for alle de gode idéer :-)

/Lars
Som brolægger/kloakmester vil jeg gerne oplyse følgende 'regler' for dig.
Ved udførelsen af belægningen sørger man for, at da er som minimum 1% fald VÆK fra huset.
Det vigtigste spørgsmål ved sådanne arbejde er altid: Hvor skal vandet hen?
Hvis man med udgangspunkt til 'feste' højder ved dit hus som dør, lyskasser og flere ikke kommer opover grasplanen, som så tager vandet, så udfører man normalt to forskellige løsninger.
1. sænkning af grasplanhøjden.
2. kuvertfald i belægningen til 'midten' hvor da kommer en brønd med rist, som fører vandet videre til kloaken.
Ved løsning nummer 2 er de omkrinliggende højder medbestemmende, hvor denne 'midte' ligger hen. Eventuell etableres en 'mur' til at udligne højdeforskellen.
Muren kan vær i rugbrød/kampesten eller andet. Lige efter smag og behag.
For mig at se fik du udført et korrekt stykke brolæggerarbejde angående din belægning.
Desværre blier der ikke taget højde for afvandingen, som en højerliggende grasplan og ingen kloakafvanding henviser til.
Da det er så elementar ved udførelsen af sådanne arbejde klassificer jeg dette arbejde som mangelfuld.
Det billigste i din tilfælde vil vær at etablere et søstens/granitskæver kant ved belægning/grasplæne med underliggende dræn som bliver tilført en sandfangsbrønd. Dette pynter meget og afvænder godt.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis