Isolering af etageadskillelse(kælder/stue)

Hej Alle

Af forskellige årsager vil jeg gerne renovere kælderloftet. Kælderloftet har det forsåvidt fint - men da oliefyret er fjernet er den ikke synderlig varm hvilket kan mærkes i stuen. Lidt langsiftet er det planen at etablere noget varme og gøre loftet lidt højere, dertil kommer fjerne gammel rørføring,el og trække nyt (gammelt med naturligt fald osv det fylder en hel del). Planen er så at nedtage det eksisterende loft (1-2 cm puds/siv/rør sam 2-3 cm forskallingsbræddder), imellem forskallingsbrædder og gulv i stuen er indskud.

Derved får jeg frigivet 5 cm i højden (fra 190 til 195) og imellem bjælkerne lan det vel komme op på 2m. Bjælkerne ligger med ca 90 cm mellemrum og er 5-6 tommer.

Jeg forestiller mig at der skal ligges isolering i tykkelsen 7,5 - 10 cm, dels for varmens skyld - men primært for lydens skyld. Der monteres tynde bjælker som der kan skrues gips på i enten et eller to lag (formentlig eet).

Der hvor jeg er i tvivl er hvorvidt der skal være membran og placeringen af den. Skal den være lige over gipsen eller lige under gulvplankerne (mod stuen)?

Nogen anbefalinger / meninger? Alternativ til gips?
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg mener ikke du skal bruge dampspærer i etageadskilelse.

Vedr. loftet i kæderen, der har jeg vadskuret det rå betonloft, og malet det, og det er vi rigtig glade for, og så giver det mest mulig lofthøjde.
Men så skal isoleringen ind under dine guvlbrædder.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også