Underlag til afbryder og stikkontakt

Jeg er den "heldige" ejer af en indvendig skillevæg, som er lavet af 25 mm forskallingsbrædder, monteret på 25 mm lægter. Væggen er pudset på begge sider. Der er altså et hulrum på ca 25 mm inde i væggen.

I væggen er der en afbryder + stikkontakt, monteret på det oprindelige underlag fra 1955, som er lavet af træ. Det oprindelige underlag er planforsænket. Underlaget er gået i stykker, og kan ikke længere fastholde afbryder og kontakt. Jeg skal derfor finde et egnet nyt underlag. Der er ikke plads til en forfradåse, og jeg kan af gode grunde ikke bruge en indmuringsdåse. Et plastunderlag til udvendig montering ville egentlig passe perfekt, men en installatør har peget på, at det ikke er lovligt at planforsænke et udvendigt underlag. En kollega har peget på en "SV dåse" som en mulighed. Bruges vist til gipsvægge. Men jeg kan ikke lige se, at den kan monteres i en allerede eksisterende væg.

Er der nogen, der har et godt forslag ud over at tilkalde en autoriseret installatør ?
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej KurtTheViking

Sådan som jeg forstår dit problem, er der ikke plads inde i vægen til kontakterne, og så må du jo trække kontakterne ud på vægen.
Jeg mener at man stadig kan få plast kasser, som monteres uden på vægen, og som kontakterne passer til, altså sådan, at kablet stikker ind i kassen.
Herudover har LK lavet de ældgamle kontakter, med messing og porselæn, og disse kontakter sættes også på plads udenpå vægen, på en sokkel af træ, præcis som i gamle dage.
Jeg er lige ved at skifte mine kontakter ud, med disse nye/gamle modeller, de er meget smukke, og meget dyre.

Håber du har gavn af dette

De bedste hilsner

Leon
Du kan bore hul i forskallingsbrædderne med et hulbor som passer i diameter til kontakten. Den skrues direkte i kanterne på hullet med strammeskruerne. Det forudsætter at din vægbeklædning ikke er alt for tyk.

Skal du både have afbryder og stikkontakt monteret laves der to huller med overlap. Se vejledning på lk-nes hjemmesiden.

PS Det er iøvrigt ulovligt at du gør det selv.
Citat fra Papa

Du kan bore hul i forskallingsbrædderne med et hulbor som passer i diameter til kontakten. Den skrues direkte i kanterne på hullet med strammeskruerne. ......

PS Det er iøvrigt ulovligt at du gør det selv.



Og er det ikke også ulovligt at montere afbrydere direkte i træværket, Papa rolleyes

LuneLund: Once I thought I was wrong, but I was mistaken...

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis