iskrunings murbindere - 2 slags

Hej!

Der findes åbenbart 2 slags iskruningsmurbindere (mig bekendt) - en der ender lige ud uden vinkel (kan skrues i v.h.a. skruemaskine) og en med vinkel som en alm. z-binder (skal nok skrues i med håndkraft?). Er de lige gode? Jeg ville mene at den med vinkel er bedre, men passer det?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.

Det kommer an på om hvilke kræfter der skal optages.
Normalt er det den med vinkel der bruges til bl.a. at forbinde for- og bagmur.

Mvh asn
hej:

der findes også bindere som borers i de hedder umda bindere fælles for dem du beskriver og umba bindere er at de bukkes ca. midt på stenen
om den ene er bedre end den anden det kommer ud på et da alle bindere idag er rustfrit stål men husk at buk enden over facade muren,

hilsen mureren

mvh.milton
Så kan jeg bedre forstå det. Jeg havde ikke tænkt over at man selv skulle bukke/bøje dem, men det lyder jo logisk nok, for uden buk/bøjning så giver det jo ikke noget hold i noget som helst.
Jeg har brugt alm. z-bindere, men jeg har set at det også findes specielle letbetonmurbindere (er det ikke blot en z-binder hvor den ene ende er drejet 90 grader?), bliver de slået ned i gasbetonblokken?
Vil der ske noget mht stabiliteten hvis man selv bøjer en z-binder 90 grader?
ja det er en løsning men man kan også få konsolbindere som skrues på letbeton vægen
der er faktisk ikke grænser for opfindsomheden men det det drejer sig om er at for og bagmur skal hænge/bindes sammen.

hilsen mureren

mvh.milton
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis